کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاد حوزه و دانشگاه:

اسلام و شخصيت پيامبر اکرم(ص) مهمترین اصل در امر تربيت هستند

24 شهريور 1393 ساعت 8:22

اسلام و شخصيت پيامبر اکرم(ص) مهمترین اصل در امر تربيت به شمار می‎رود.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار بام ايران خبر حجت الاسلام دکتر کيواني در جلسه حلقه مربيان تربيتي ناحيه شهرکرد در خصوص تعريف اصول و مباني تربيتي و اصل الاصول ها در امر تربيت گفت: اسلام و شخصيت پيامبر اسلام(ص) از اصل الاصول هاي امر تربيت اند.

کيواني فطرت را خميرمايه و سرشت انسان ها دانست و افزود: فطرت و سرشت انسان الهي است اما اينکه انسان تصميم بگيرد چگونه حرکت کند در اختيار خودش است.

وي اظهار داشت: اصل تصميم گيري و حرکت به خوبي يا بدي توسط نفس انجام مي شود ولي اينکه نفس متأثر از کجا باشد از فطرت الهي اش يا از بيرون از اين فطرت ولو از نفس اماره، اين مهم است چرا که نفس عارض بر فطرت است هرچند هر دو درون انسان هستند.

کيواني اذعان داشت: اگر نفس از خدا فرمان گرفت و تبعيت کرد مي شود خوبي و الهي و اگر از غير خدا تبعيت کرد بدي و پليدي و نهايت اينکه تغييرات انسان از درون او نشأت مي گيرد و در درون او اتفاق مي افتد.

وي با اشاره به آيه اي از قرآن تصريح کرد: در بحث هدايت الهي و ضلالت الهي هم بايد گفت که دو نظريه و پاسخ در اين رابطه وجود دارد اول اينکه در آيه يهدي من يشاء و يضل من يشاء، ضمير در يشاء به «من» بر مي گردد معنا اينگونه مي شود که: «هر کسي خودش اراده کند و بخواهد هدايت شود خداوند او را هدايت مي کند»

کيواني بيان داشت: هدايت و ضلالت دو نوع است هدايت اوليه و ثانويه، اينکه خود فرد تصميم بگيرد هدايت شود هدايت اوليه است و اينکه خداوند زمينه هدايت و بسترهاي مناسب را فراهم مي کند هدايت ثانويه مي باشد.

وي افزود: پس منظور از اين آيه هدايت ثانويه است که بدين معناست که خداوند بسترهاي هدايت و ضلالت را فراهم کرده است .

انتهای پیام/


کد مطلب: 17616

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/17616/اسلام-شخصيت-پيامبر-اکرم-ص-مهمترین-اصل-امر-تربيت-هستند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir