کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش خبری تحلیلی/

ماجراجویی جدید آمریکا در منطقه در پوشش ائتلاف علیه تروریسم

خبرگزاری تسنیم , 23 شهريور 1393 ساعت 9:56

سردمداران آمریکا، با هر حادثه خطرناکی که در صحنه بین المللی به سبب سیاست های ویرانگر و سلطه طلبانه آنها رخ می دهد، جهان را با معیارهای دوگانه خود عادت داده اند، ماجراجویی جدید آنها با عنوان ادعایی مبارزه با داعش از این جمله است.


به گزارش جهانبین نیوز، آمریکایی‌ها ابتدا زمانی که تروریست‌های داعش یکی از شهرهای بزرگ عراق یعنی موصل را به سبب خیانت برخی طرف های همسو با بعثی های صدامی اشغال کردند، به تماشای این صحنه ها نشستند.

آمریکا حتی زمانی که تروریست های داعش تهدید کردند به سمت بغداد پیشروی می کنند تا آن را به اشغال خود در آورند، باز هم ایستاد و تماشا کرد، در حالی که ماهواره های جاسوسی اش همه چیز را در روز زمین رصد می کنند و تحت نظر دارند، در حالی که آمریکا توافق نامه استراتژیک با عراق امضا کرده که در اولین بندهایش بر دفاع از عراق در صورتی که در معرض خطر قرار گیرد، تصریح می کند.

نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق بارها به آمریکایی ها هشدار داده بود که تروریسم در سوریه خطری برای عراق، منطقه و جهان است،هشدارهای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در طول بیش از سه سالی که از بحران سوریه می گذرد، درباره پیامدهای حمایت های آمریکا و متحدانش از تروریست های خطرناک در سوریه به ویژه داعش هم نباید فراموش شود اما حاکمان آمریکا به ویژه باراک اوباما که به داشتن معیارهای دوگانه در نگاه به حقایق مشهور هستند، چشمان خود را به روی حاکمان مزدور خود در منطقه که اجازه عبور تروریست ها را از کشورهایشان به سوریه می دادند، بستند و اجازه دادند تا سلاح های آمریکایی و غربی از طریق حکام وابسته به خود به سوی تروریست ها سرازیر شود و دموکراسی به شیوه قطر و سعودی بر مردم سوریه تحمیل شود. حتی آمریکایی ها و غربی ها ایده تسلیح مخالفان میانه روی را مطرح کردند که هیچ اثری از آنها وجود ندارد مگر در هتل های چند ستاره مجلل دوحه و پاریس و جده.

آنها بدون توجه به هشدارهای مستمر درباره خطرات تروریست ها به تقویت آنچه مخالفان میانه رو می خواندند، ادامه دادند، میانه روهایی که اثری از آنها در صحنه میدانی نیست. داعش بر سلاح هایی مسلط شد که از مرزها انتقال یافت تا اینکه خطر آنها افزایش یافت، با این حال، سران کاخ سفید همچنان خطر داعش را نادیده گرفتند و ایادیشان هم با تکیه بر رسانه های پرتعداد و البته دروغ پراکن خود، دروغ هایی را ترویج کردند که یک انسان عاقل آن را باور نمی کند، این دروغ که داعش ساخته و پرداخته سوریه و عراق است به طور گسترده از سوی این رسانه ها رواج یافت، اما هنگامی که داعشی ها، اربیل را تهدید کردند، جایی که شرکت های نفتی و کارشناسان آمریکا فعال هستند، آنگاه وجدان های حاکمان آمریکا به ناگاه بیدار شد و جنگنده های خود را فرستادند تا برخی مواضع داعش را بمباران کنند، زیرا خطر آنها برای اربیل بسیار بیشتر از خطر آنها برای بغداد است، بغدادی که توافق نامه استراتژیک با آن امضا کردند.
آنگاه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پس از اعدام یک خبرنگار آمریکایی از سوی داعش اعلام کرد درصدد ایجاد ائتلاف جهانی بر ضد این گروه است و در این زمینه هیچ نقش و جایگاهی برای دولت سوریه قائل نشد و اعلام کرد نیازی به موافقت دولت سوریه در حمله به مواضع داعش در خاک این کشور نیست، تا ابهامات درباره اهداف آمریکا از ایجاد این ائتلاف و نگرانی ها درباره تجاوزات هوایی به خاک سوریه به بهانه مبارزه با داعش افزایش یابد.

اوباما، جان کری وزیر خارجه خود را به کشورهای عربی اعزام کرد تا شاهان و شیوخ طایفه ای در حاشیه خلیج فارس را که دنباله رو آمریکا هستند، به ائتلاف خود علیه داعش ملحق کنند، حکامی که تروریسم را در آغوش خود پرورش و پر و بال دادند و تروریست ها از مدارسشان فارغ التحصیل شده و به سوریه و عراق صادر شدند. مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کردند با شرکت ایران در ائتلاف بین المللی علیه داعش مخالف هستند تا نشان دهند اهداف خطرناکی را در پوشش مبارزه ادعایی با داعش دنبال می کنند و ایران هم تاکید کرد آمریکا در مبارزه با تروریسم صادق نیست و داعش ساخته و پرداخته واشنگتن است.

نمی‌توان اظهارات سعود الفیصل وزیر خارجه آل سعود را فردای روزی که تروریست های داعش به عراق هجوم آوردند، فراموش کرد، وی به صراحت، داعشی ها را اینگونه توصیف کرد :"اینها انقلابیونی هستند که علیه انزوا و به حاشیه رانده شدنی که دولت طایفه ای عراق در پیش گرفته، انقلاب کرده اند" . سمیره رجب از وزیران رژیم حاکم بر بحرین هم همین اظهارات را درباره داعش بر زبان جاری کرد، وزیری که اکثریت ملت بحرین را که در معرض حملات سرکوبگرانه تروریستی رژیم آل خلیفه قرار دارند، تروریست خوانده اند. حکام  عرب، حزب الله را که وارد شریف ترین نبردها بر ضد صهیونیست های متجاوز شد و زمین را از لوث وجود آنها در جنوب لبنان پاکسازی کرد، یک حزب تروریستی می خوانند، زیرا این جنبش با تروریست های مورد حمایت آنها در سوریه جنگیده است. سعودی ها و متحدانشان، حوثی ها را که به خاطر حقوق غصب شده خود در یمن از سوی حاکمان مورد حمایت آمریکا و عربستان، مبارزه می کنند، نیز تروریست می خوانند.

آنها تمام جنبش های آزادیبخشی راکه با استبداد، نژادپرستی و ارتجاع مبارزه می‌کنند، گروه های تروریستی توصیف می‌کنند و هم ردیف داعش قرار می دهند، بنابراین باید علیه همه این گروه‌ها اعلان جنگ کرد، وقتی آمریکا اراده کرده است که با تروریسم بجنگد. رویکرد حاکمان عرب حاشیه خلیج فارس کاملا با سیاست های کاخ سفید همسو وهماهنگ است. اوبامایی که در سخنرانی های پیاپی خود، سردرگم و دچار تردید است، می خواهد ائتلافی را علیه تروریسم با حضور صادرکنندگان تروریسم تاسیس کند.

اوباما بارها در سخنرانی هایش گفته بود ما فقط در چارچوب منافع خود دخالت می‌کنیم. منافع ملت‌ها وقتی در تعارض با منافع آمریکایی باشد، هیچ ارزشی از نظر ساکنان کاخ سفید ندارد.

وقتی محمد المسفر یکی از دنباله روهای حاکمان قطر از مهمترین حامیان تروریسم در عراق و سوریه به شبکه بی بی سی می گوید که طالبان یکی از جنبش های آزادیبخش جهانی است، تا وارونه نشان دادن حقایق از سوی مزدوران آمریکا بیش از پیش نمایان شود.

هنگامی که جوبایدن معاون رئیس جمهور آمریکا طرحی را که چند سال پیش فاش کرده بود، بار دیگر تکرار کرد مبنی بر تجزیه عراق به کشورهای کوچک با ماهیت طایفه ای و نژادی که به ادعای وی بهترین راه برای عراقی هاست.

آمریکا زمانی علیه تروریسم پرورش یافته در دامان خود وارد عمل شد که یکی از شهروندان توسط تروریست ها سر بریده شد و خشم اوباما هنگامی که تروریست های داعش یک شهروند دیگر آمریکایی را سربریدند، به اوج رسید و تصمیم گرفت 350 نظامی را برای حمایت از سفارت آمریکا در بغداد اعزام کند، سفارتی که مردم عراق نمی دانند در داخل آن چه می گذرد.

هزاران قربانی داعش در پایگاه اسپایکر و دیگر مناطق عراق و جنایات وحشیانه تکفیری ها در تلعفر ، تاثیری بر احساسات اوباما نگذاشت، اما آمریکا فقط برای دفاع از منافع خود وارد عمل شد و این مساله دوگانه بودن معیارهای این کشور را نشان می دهد.

از اشغال عراق تا تهدید به تجزیه آن و تهدید مستمر کشورهای مستقلی که نمی خواهند دنباله رو کاخ سفید باشند، از جمله ایران و سوریه و تلاش دائمی برای سلطه بر منطقه از طریق رژیم های مزدور حامی تروریسم و مبارزه با تروریسم از طریق آنها، همگی سیاست‌های یکجانبه گرایانه، سلطه طلبانه، تهدیدآمیز و معیارهای دوگانه و گزینشی آمریکا را مورد تاکید قرار می دهد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته است غرب که مدعی مبارزه با تروریسم است، نفت را از سازمان های تروریستی در لیبی خریداری می‌کند که وارد کردن چنین اتهامی از وزیر خارجه یک کشور قدرتمند همچون روسیه بدون داشتن ادله و مدارکی که آن را اثبات می کند، امکان ندارد که این مساله خطرناک از یک سو دوگانه عمل کردن غرب را که از تروریسم حمایت می کند  و از سوی دیگر به خاطر منافع مادی خود که از سازمان های تروریستی کسب می کند، با تروریسم مبارزه می کند، مورد تاکید قرار می دهد.

حامیان تروریسم در رسانه‌های پرتعداد خود از جمله الجزیره و العربیه به تردیدافکنی درباره توان ارتش و نیروهای مردمی عراق در نجات کشورشان از شر داعشی های قاتل می پردازند، آنها امیدوار هستند که داعش بر تمام عراق مسلط شود و البته هدف نهایی آنها که طی بیش از یک دهه ای که از سرنگونی رژیم بعثی صدام می گذرد، مشخص شده است: فروپاشی و شکست روند سیاسی عراق و بازگرداندن این کشور به دوران دیکتاتوری شوم با حمایت برخی گروه های داخلی که داعش را به عنوان راهی برای باج خواهی و تحمیل شروط خود در تشکیل دولت جدید دانستند.

رژیم های مرتجع عرب و این تاج و تخت های غرق در طایفه گری که به صدور تروریسم به عراق می پردازند، تروریسمی که تاکنون خون دهها هزار عراقی بیگناه را بر زمین ریخته است، رژیم هایی که دشمنی آشکار خود را با مردم عراق از زمان سرنگونی دیکتاتور جنایتکار این کشور تا کنون ادامه داده و حتی از برقراری روابط دیپلماتیک با آن در حالی طفره می روند که روابط سری و علنی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده اند، این رژیم‌ها البته از دخالت در امور داخلی عراق به بهانه حمایت از حقوق اهل سنت در راستای رسیدن به اهداف شوم خود هم دست برداشته اند.

طنز تلخ تاریخ اینکه یکی از رژیم های مرتجع که برای همه مشخص و آشکار شده است که یکی از مهمترین حامیان تروریسم و کشتار بیگناهان در منطقه به شمار می رود، میزبان نشست مبارزه با تروریسم بود، نشستی که با استقبال گسترده آمریکا و دیگر مدعیان مبارزه با تروریسم روبرو شد و جان کری وزیر خارجه آمریکا هم به نشانه حمایت کشورش از این نشست به جده سفر کرد.

اما حقیقت این است که این رژیم های متزلزل نمی توانند شریک واقعی در جنگ با تروریسم داعشی باشند، هر چند دهها میلیون دلار از خزانه های خود برای القای دروغ مبارزه با تروریسم اختصاص دهند و با این کار به فریب افکار عمومی بپردازند و اینگونه القا کنند که خود در معرض تروریسم هستند و به همین سبب مصمم هستند با آن مبارزه کنند.

تمام حقایق ثابت می کند که حاکمان آل سعود، آل ثانی، آل خلیفه و رژیم های همسو برای دور زدن هرگونه ائتلاف بین المللی علیه داعش مانور خواهند داد، سفر اخیر سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد سعودی به فرانسه که از تروریسم در سوریه حمایت می کند، نیز صرفا در این راستا(دور زدن ائتلاف علیه داعش) انجام شده است، اولین هدف این سفر، تسلیح آنچه به ارتش آزاد و مخالفان میانه رو در سوریه موسوم است، اعلام شده است تا روند ریخته شدن خون مردم سوریه و تخریب زیر ساخت های باقی مانده شدیدتر از قبل شود.

گفته شده است که عربستان برای همراهی با بازی جدید آمریکا درباره داعش، پیش شرط گذاشته و خواستار افزایش تسلیح گروه های مسلحی از جمله ارتش به اصطلاح آزاد در سوریه شده که به زعم ریاض، میانه رو هستند که این اقدامات در نهایت به نفع تروریست های داعش خواهد بود که بین عراق و سوریه در حال حرکت هستند.

در پایان باید گفت راهبرد اعلام شده از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درباره داعش که با تناقضات زیادی همراه است.پیامدهای خطرناکی هم به همراه دارد که یکی از آنها مجهز شدن گروه های مسلح تندرو به سلاح های سنگین آمریکایی و تبدیل آنها به ابزار جدید کشتار مردم بیگناه به جای داعش برای پیشبرد سیاست های سلطه طلبانه کاخ سفید و حفظ منافع رژیم صهیونیستی خواهد بود، خودداری ترکیه از همراهی با ائتلاف آمریکایی علیه داعش، فریبکارانه بودن اقدام جدید آمریکا را نشان می دهد، زیرا ترکیه از مهمترین دروازه‌های انتقال تروریست به عراق و سوریه و ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی برای آنها به منظور ادامه کشتار و ویرانی به شمار می رود.

انتهای پیام/ خ ز/


کد مطلب: 17602

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/17602/ماجراجویی-جدید-آمریکا-منطقه-پوشش-ائتلاف-علیه-تروریسم

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir