کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جشنواره میراث معنوی با تاکید برنقش زنان در شهرکرد گشایش یافت

ایرنا , 17 شهريور 1393 ساعت 8:17

نخستین جشنواره میراث فرهنگی و معنوی با تاکید بر نقش و مشارکت زنان، عصر یکشنبه 16 شهریورماه در مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه چالش تر گشایش یافت.


به گزارش جهانبین نیوز، جشنواره میراث فرهنگی و معنوی با تاکید بر نقش و مشارکت زنان با حضور 'خدابخش مرادی' معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و 'سیامک سلیمانی' معاون توسعه و سرمایه انسانی استاندار چهارمحال وبختیاری گشایش یافت.

حفظ و احیای میراث معنوی و فرهنگی ناملموس که زنان میراث داران آن هستند از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره عنوان شده است.

جشنواره میراث فرهنگی و معنوی با تاکید بر نقش ومشارکت زنان با محورهای سنت های شفاهی نظیر آواها، قصه گویی وافسانه پردازی، هنرهای نمایشی، بازی های بومی و محلی، آئین و جشن ها، امور مرتبط با طبیعت وسنت های مرتبط با صنایع دستی مختص زنان چهارمحال وبختیاری در مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالش تر گشایش یافت.

برپایی نمایشگاه با ۱۲ غرفه عرضه و نمایش مهارت های پخت غذاهای محلی، فرشبافی، پوشاک، گنجینه آموزش وپرورش، سیاه چادرهای عشایری ،صنایع وسوغات محلی، ایستگاه نقاشی و قصه گویی از برنامه های جنبی این جشنواره عنوان شده است.

جشنواره و نمایشگاه استانی میراث معنوی چهارمحال وبختیاری به مدت دو روز از ساعت ۹ تا ۲۰ آماده بازید علاقمندان است.

این جشنواره با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال وبختیاری برگزار گشایش یافت.

سه شرکت کننده در این جشنواره به اجلاس و هفت گروه آن به عنوان برگزیده به جشنواره بین‎المللی میراث فرهنگی ناملموس در استان اصفهان معرفی می شوند.

از ۲۶ اثر معنوی ثبت ملی استان، ترانه های لالایی، ترانه آهای گل،تکنیک فرش چالش تر، بافت نمکدان، بافت رویه گیوه، ترانه های مشک زنی و شیر دوشی و آیین چراغ بران به زنان استان اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا، اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس برای نخستین بار در ایران، مهرماه امسال در اصفهان برگزار می شود.

در این راستا در هفت استان جشنواره ای استانی با همین عنوان به منظور راهیابی بهترین های استانی به جشنواره بین المللی برگزار می شود.

'میراث معنوی' بنا به تعریف کنوانسیون پاسداشت از میراث فرهنگی ناملموس، رفتارها، نمادها و آئین هایی است که یک اجتماع آن را بخشی از میراث فرهنگی خود می شناسد.

انتهای پیام /خ ز/


کد مطلب: 17485

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/17485/جشنواره-میراث-معنوی-تاکید-برنقش-زنان-شهرکرد-گشایش-یافت

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir