کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با زنگ خبر:

تخصص اصلی بانک ها واسطه گری مالی است نه بنگاه داری/ وام دهی بر اساس گزارشات مالی باشد

16 شهريور 1393 ساعت 9:32

وظیفه اقتصادی هر بانکی واسطه گری مالی وانتقال وجوه از دارندگان به سمت متقاضیان آن است بنابر این از نظر اصول علم اقتصادی بانک ها نباید در امور بنگاه داری ورود پیدا کنند.


به گزارش جهان بین نیوز به نقل از زنگ خبر، دکتر جمشید پیک فلک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با زنگ خبر گفت: کارکرد هر بانک در هر اقتصادی به عنوان نهادی برای تنظیم وجوهی به سمت نهادها و شرکت ها است.

پیک فلک با بیان اینکه در حال حاضر بانک ها به سمت سیاست های بنگاه داری رفته اند تصریح کرد: این امر موجب دادن تسهیلات بدون ارزیابی کارشناسی دقیق است که موجب می شود شرکت ها وجوه قرض گرفته از بانک ها را باز گردانند و بانک ها نیز به عنوان طلب این شرکت ها را تملک کنند.

وی افزود: بانک ها به جای ورود به حیطه کاری اصلی خود که واسطه گری مالی است به مالک شرکت گیرنده تبدیل شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: زیان این شرکت ها صرفا به ارزشیابی اشتباه بانک ها برنمی گردد بلکه وام های داده شده به شرکت ها با توجیه بوده است اما با تغییر شرایط اقتصادی منجر به زیان دیدن آن ها می شود.

پیک فلک درخصوص اینکه چرا بدهی بانک ها افزوده گردیده است تصریح کرد: تخصص اصلی بانک ها واسطه گری مالی است و اگر بخواهند بنگاه داری کنند به دلیل امکانات کم و آگاهی پایین مسلما نمی توانند در مسیر سوددهی واشتغال زایی قرار بگیرند.

وی گفت: بانک ها باید شرکت ها را از طریق مزایده به فروش برسانند و یا به مالکان اولیه برگشت دهند و با تخصیص مطالبات زمینه وصول را فراهم کنند.

پیک فلک افزود: اگر مالکان اصلی شرکت ها خود بانک ها هستند باید به مدیران تخصصی مرتبط با صنعت مربوطه واگذار کنند تا از ظرفیت آن ها به نحو احسنت استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: بالا بودن نرخ تسهیلات فعلی موجب ورود نقدینگی به بانک ها شده است در صورتی که باید وارد بخش های مولد اقتصادی مانند بازار گردد. بانک ها نیز با نرخ بالاتری تسهیلات اعطا می کنند و موجب عدم توانایی شرکت ها در باز پرداخت تسهیلات می شود و تعداد بنگاه هایی که به دلیل عدم پرداخت بدهی در تملک بانک ها قرار می گیرند افزوده می شود.

پیک فلک در پایان خاطر نشان کرد: راه برون رفت از این وضعیت اعتبار دهی و وام دهی مبتنی بر ارائه گزارشات مالی از قبیل صورت حساب ها است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 17453

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/17453/تخصص-اصلی-بانک-واسطه-گری-مالی-نه-بنگاه-داری-وام-دهی-اساس-گزارشات-باشد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir