کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در دو دهه اخیر شعر بختیاری جوان تر شده است

26 مرداد 1393 ساعت 9:05

شعر بختیاری پتانسیل عظیمی دارد و باید شعر بختیاری را به صورت آواز و آهنگ مناسب بیان کنیم چرا که تاثیر گذاری بیشتری دارد و باعث می شود شعر و گویش بختیاری جوان بماند و تازگی خود را از دست ندهد.


به گزارش جهانبین نیوز، دکتر فخرالدین سعیدی یکی از مربیان گارگاه آموزشی تمدار بیت در اختتامیه جشنواره تمدار بیت در مصاحبه با خبرنگار هفت چشمه به بررسی جایگاه گویش بختیاری در شعر پرداخت که به شرح زیر است:

سطح کمی و کیفی گویشی لر زبانان و بختیاری ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

ببینید با برگزاری جشنواره هایی مانند تمدار بیت، گویش لری و بختیاری جوان می ماند و بسیار امیدوار کننده است به خصوص در دو دهه اخیر جوانان ما رو به شعر گویشی آورده اند؛ اگر می خواهید شعر و گویش لری و بختیاری جوان بماند باید شعر را به صورت کلاسیک و موزیکال معرفی کرد چون تاثیر گذاری بیشتری دارد

 جشنواره تمدار بیت را به لحاظ کمی و کیفی نسبت به سایر جشنواره ها چگونه ارزیابی می کنید؟

چندین جشنواره درباره شعر و گویش بختیاری برگزار می شود اما جشنواره تمداربیت جای خود را در این هشت سال پیدا کرده است و این را مدیون زحمات استاد ارزشمند فیض الله طاهری هستیم کسی که پایه  جشنواره تمداربیت را بنا کرد، البته این را هم باید خاطر نشان کرد که در انتخاب داوران مسابقه باید دقت خیلی زیادی شود چون آثاری که برای جشنواره ارسال می شود از کیفیت بالایی برخوردار هستند؛ بنابراین تشخیص دادن آثار برتر سخت می شود و داوران مجرب و با تجربه می توانند بهترین آثار را معرفی کنند.

چه چیزی باعث عقب ماندگی شعر و گویش بختیاری میان سایر گویش ها شده است؟


نکته مهم این است که شعر بختیاری پتانسیل عظیمی دارد؛ شعر جوان ما شهری زده است و آهنگ خاصی ندارد، همین باعث عقب افتادگی شعر و گویش بختیاری شده است. اگر شعر بختیاری را به صورت آواز و آهنگ تعریف کنیم هم قوی تر می شود و هم جوان باقی خواهد ماند.

جشنواره تمدار بیت در بین جشنواره های دیگر چه جایگاهی دارد؟

همانطور که گفتم تمدار بیت در این هشت سال جای خود را پیدا کرده است و زحمات بسیاری برای این جشنواره کشیده شده است. تمداربیت یکی از مهم ترین جشنواره های شعر و گویش بختیاری میان تمام جشنواره ها است.

این جشنواره چگونه باعث افزایش توان کمی و کیفی شاعران بختیاری می شود؟

همین که شاعران ما در کنار هم جمع می شوند کاری بسیار ارزشمند است و این کار باعث داد و ستد کلمه ای میان شاعران ما می شود که آن ها را از نظر کمی و کیفی به سطوح بالاتری می رساند. این را هم باید بگویم که شعرای ما بسیار مستعد و نخبه هستند چرا که آثار ارائه شده آثاری بسیار ارزشمند و زیبا هستند.
در پایان لازم است از مسئولان مربوطه که در برگزاری این جشنواره زحمت کشیده اند تشکر کنم و آرزوی موفقیت برای شاعران جوان را دارم و امیدوارم شعر و گویش بختیاری همیشه جوان و با طراوت بماند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 16984

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/16984/دو-دهه-اخیر-شعر-بختیاری-جوان-تر-شده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir