کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت‌و‌گوی تفصیلی با جهانبین نیوز مطرح شد:

مسلح کردن کرانه باختری مقابله با طرح خلع سلاح مقاومت است

12 مرداد 1393 ساعت 12:10

کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: مقام معظم رهبری اگر موضوع تسلیحاتی شدن غزه و کرانه باختری را در این مقطع زمانی مطرح می‌کنند به این معنا است که مبارزه با انتفاضه دیگر کارایی لازم را ندارد و باید منطقه مسلح شود تا بتوانند بهتر مقاومت کنند.


به گزارش جهانبین نیوز، ۲۷ روز از حمله رژیم جعلی اسرائیل به نوار غزه و مقاومت مردم این منطقه می‎گذرد و در حالی که در برابر این حرکت غیرانسانی، ملل و دولتمردان کشورهای جهان به ویژه برخی سران عربی در سکوت فرو رفته‌اند اما جمهوری اسلامی ایران و رهبری نظام به مانند گذشته حمایت خود از مردم مظلوم فلسطین را اعلام کرده است.

سخنان معظم له در جمع دانشجویان اما بعد جدیدی از این حمایت را به نمایش گذاشت. چه آنکه ایشان در ایران دیدار صراحتا تاکید کردند «ما معتقدیم کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقمند به سرنوشت فلسطین هستند در این زمینه فعالیت کنند تا رنج و محنت مردم فلسطین، در پرتو دست قدرتمند آن‌ها، و ضعف دشمن صهیونیست، کاهش یابد.» رهبر معظم انقلاب حمایت سیاسی از مردم غزه را وظیفه همه ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان خواندند و فرمودند «تا زمانی که به یاری پروردگار، این رژیم سنگدل و آدمکش نابود شود، برخورد قدرتمندانه و مقاومت قاطعانه و مسلحانه، راه علاج این رژیم ویرانگر است».

اعلان سیاست تسلیح کرانه باختری از سوی رهبر انقلاب، در رسانه‌های داخلی و غربی بازتاب فراوانی داشت؛ تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی هر یک از دریچه نگاه خود به این موضوع پرداخته و ابعاد آن را بررسی کردند. اما سوالی که ذهن کارشناسان را به خود مشغول داشته، آن است که چرا این مواضع در شرایط فعلی اتخاذ و اعلان شده و چرا حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در شرایط کنونی فرمان مسلح کردن کرانه باختری را صادر کردند؟ برای پاسخگویی به این سوالات گفت‌و‌گویی با محمدعلی مهرانفر کارشناس مسائل بین‌المللی ترتیب داده شده که در ادامه می‎خوانید:

جهانبین نیوز: حمله اسرائیل به غزه در این مقطع زمانی با چه انگیزه‌هایی انجام گرفت است؟
مهرانفر: برای پاسخگویی به این سوال باید به اتفاقات چهار سال اخیر منطقه رجوع کرد. تحولاتی که در سوریه و سپس عراق رخ داد عامل بسیار مهمی در وقوع این حمله بود.
حمله به سوریه یک طرح صهیونیستی- عربی برای مهار کردن نهضت مقاومت در منطقه بود و سپس نفوذ گروه‌های تروریستی داعش در عراق به بهانه تشکیل حکومت اسلامی عراق و شام دو شکست بزرگ و استراتژیک را برای اسرائیل رقم زد و به دنبال این دو شکست، اسرائیل به عنوان آخرین حربه و اهرم، در حال امتحان کردن شانس خود با حمله به غزه است. از سوی دیگر باید گفت که در مقطع سه ساله گذشته که منطقه دچار آشوب بود و کنترلی بر ورود سلاح و تجهیزات به منطقه وجود نداشت، شاید رژیم غاصب صهیونیستی از این موضوع نگران بوده باشد که بخشی از سلاح‌ها به گروه‌های مبارز اسلامی رسیده باشد البته رژیم صهیونیستی یک سری اهداف اعلام شده از قبیل خلع سلاح حزب الله، یکپارچه کردن فلسطین و جلوگیری از پرتاب راکت دارد که تاکنون هیچگونه توفیقی در این رابطه به دست نیاورده است.

جهانبین نیوز: برآورد توان نظامی غزه را می‌توانید بیشتر توضیح بدهید، مگر اسرائیل از توان نظامی غزه آگاه نیست؟
مهرانفر: زمانی که سلاح‌های زیادی به منطقه وارد این احتمال می‌رفت که بخشی از این سلاح‌ها به گروه‌های مبارز جهاد اسلامی در غزه رسیده باشد و وقتی توجه اسرائیل به سوریه و عراق معطوف شده بود، غزه و جهاد اسلامی با دست‌یابی به بخشی از این سلاح‌ها توان نظامی خود را بالا برده باشد، برهمین اساس طرح حمله به غزه را عملیاتی کرد تا برآورد کند توان نظامی غزه را و از سوی دیگر قصد دارد با این حمله نظام تسلیحاتی منطقه را به سه سال قبل برگرداند.

جهانبین نیوز: پس بی‌شک بر اساس گفته‌های شما حمله به غزه ادامه پروژه سوریه و عملیات علیه محور مقاومت است؟
مهرانفر: کاملا روشن است که نوک پیکان جبهه مقاومت، غزه و حماس است و پس از فتنه‎آفرینی علیه سوریه و عراق که البته با شکست مواجه شد، به نظر می‎رسد این بار جریان عبری- عربی- غربی پروژه جدیدی را علیه حماس آغاز کرده است. البته باید گفت این بار برخلاف ماجراجویی قبلی اسرائیل علیه حماس در سال 2013، شرایط منطقه‌ای تغییر کرده و می‎توان گفت پس از وقفه کوتاهی که با برخی از برنامه‌های تبلیغی رسانه‌ای توانست ارتباطات بسیار خوبی را با حماس و جهاد اسلامی برقرار کند، ظاهرا این بار دیگر آن اعتماد قبلی وجود ندارد.

جهانبین نیوز: در همین رابطه سخنان اخیر مقام معظم رهبری به ویژه سخنرانی ایشان در عید فطر را چگونه تشریح می‎کنید؟
مهرانفر: ایشان به سه موضوع مهم در سخنان خود اشاره کردند؛ اینکه محاکمه جنایتکاران توسط مسلمانان دنبال شود، از مقاومت و رشادت مردم غزه تقدیر و از سوی رسانه‌ها نمایش داده شود و اینکه تمام کشورهای اسلامی غزه و کرانه باختری را حمایت تسلیحاتی کنند.

جهانبین نیوز: چرا باید بحث تسلیحاتی شدن کرانه باختری در این مقطع زمانی مطرح شود؟ چرا حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای در شرایط کنونی فرمان مسلح کردن کرانه باختری را صادر کردند؟
مهرانفر: مقام معظم رهبری اگر موضوع تسلیحاتی شدن غزه و کرانه باختری را در این مقطع زمانی مطرح می‌کنند به این معنا است که در راهبرد دوگانه جریان مقاومت و کرانه باختری، راهبرد سازش کرانه باختری نتیجه‎بخش نبوده است و باید منطقه مسلح شود تا بتوانند بهتر مقاومت کنند.
از سوی دیگر مطرح کردن این فرمان به نوعی مقابله با طرح آمریکایی خلع سلاح مقاومت است که از سوی کشور مصر مطرح شده و تماما اهداف غرب و آمریکا را دنبال می‎کند. سازش همواره از سوی نظام ما مطرود بوده و بین دوگانگی بین سازش و مقاومت، رهبر معظم انقلاب بار دیگر بر مقاومت و آن هم در قالب مقاومت مسلحانه تاکید کردند و ایران نه تنها در رابطه با طرح خلع سلاح لبنان موضع گرفت امروز نیز معتقد است نه تنها غزه بلکه کرانه باختری نیز باید مسلح شود.

جهانبین نیوز: پس تسلیحاتی کردن کرانه باختری به معنای ورود مستقیم ایران به این منطقه نیست؟
مهرانفر: خیر، در این مقطع زمانی طرح چنین موضوعی به معنای ورود مستقیم ایران به منطقه نیست، البته باید این را گفت که ایران این توان را دارد که هر زمان که ضرورت آن را احساس کند، وارد ‎شود.

جهانبین نیوز: اما آیا کرانه باختری نیز خود خواهان مسلح شدن است؟
مهرانفر: بله بی‎شک مطالباتی از سوی آن‌ها وجود داشته که مقام معظم رهبری نیز آن را به عنوان یک خواسته از جهان اسلام مطالبه می کند. در واقع کمک هایی که در حال حاضر از جبهه مقاومت می‌شود باید در قالب حمایت‌های تسلیحاتی باشد.

جهانبین نیوز: به عقیده شما سرانجام این تقابل به کجا می‎انجامد؟
مهرانفر: فلسطین تاکنون تلفات و خسارات زیادی متحمل شده اما با مقاومت خود توانسته نگاه صهیونیست‎ستیزی را در جهان به اوج خود برساند، توانمندی خود را بالا ببرد، اضطراب و استرس شدیدی در دل مردم اسرائیل به وجود آورد و مانع تحقق امنیت و سرزمین موعودی را که اسرائیل به مردم خود وعده داده بود، بشود، اینها می‎تواند نقش بسیار مهمی در تضعیف اسرائیل باشد.
در حال حاضر سامانه دفاعی اسرائیل بسیار متزلزل شده و از آنجا که یک رژیم جعلی به شمار می‎رود جایگاهی در میان ملت‌ها ندارد.
این موضوع برای همگان روشن است که با هر ترفند یا سیاستی نمی‎توان یک ملت را از میان برداشت و تاکنون حتی یک وجب از خاک نوار غزه اشغال نشده و نه مقاومت شکسته شده و نه مشروعیت حماس از بین رفته است.
این‌ها همه نشان می دهد که بازنده اصلی این تقابل رژیم صهیونیستی است.

...........................................
گفت‌و‌گو از خاطره حسین زاده
..........................................

انتهای پیام/


کد مطلب: 16670

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/16670/مسلح-کردن-کرانه-باختری-مقابله-طرح-خلع-سلاح-مقاومت

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir