کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاهیر ادبی شهرستان بن:

مرحوم شاعر گرانقدر حاج فضل الله حسين ميرزائي بني

13 خرداد 1393 ساعت 7:55

حاج فضل الله حسين ميرزائي بني پدر دوشهيد بود که از اين شاعر گرانقدر اشعار متنوعي به زبان تركي و فارسي برجاي مانده است.


به گزارش جهان بین نیوز به نقل از زنگ خبر، شاعرگرانقدر حاج فضل الله حسين ميرزائي بني درسال ۱۳۰۳ درخانواده مذهبي و كشاورز درشهر بن ديده به جهان گشود، ايشان ازآغاز نوجواني با تحصيل درعلوم ديني و قرآن درمكتب خانه هاي قديم و با بهره جستن ازمحضر اساتيد، آشنايي كامل با مسائل اسلامي پيدا نمود و خود نيز مسئول يكي ازمكتب خانه هاي شهر بن بود كه در اين راستا شاگردان خوبي را در روخواني و روانخواني و تجويد، قرآن و احكام اسلامي تربيت کردند و آن مرحوم ازمداحان اهل بيت(عليه السلام) و قاريان برجسته قرآن شهر بن بود و از نظر تقليد و تعصب التزام عملي به احكام نوراني اسلام و تبليغ اين احكام زبانزد خاص و عام بود.

مرحوم حاج فضل الله ازسال ۱۳۴۲مقلد حضرت امام (ره) بود و رساله ايشان را داشتند. و به طور مخفيانه ازآن نگهداري مي كردند و ازبدو شروع نهضت عظيم امام خميني(ره) دركليه مراسمها و تظاهرات و راهپيمائي ها حضورفعال داشتند.

مرحوم حاج فضل الله بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) افكار و اوقات خود را وقف انقلاب نمودند. و درمدت بيست سال خدمت خود درذوب آهن اصفهان دربيداري كارگران درخصوص تبين انقلاب نقش مؤثرداشته است .

وی ضمن حضور فعال درصحنه هاي انقلاب با شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران ، پنج فرزند خود را راهي جبهه هاي حق عليه باطل نمودند كه دوتن از فرزندان ايشان به نامهاي شهيد مسلم حسين ميرزائي بني كه درجبهه شوش به درجه رفيع شهادت نائل آمد و ديگري طلبه شهيد جعفرحسين ميرزائي بني درعمليات والفجر دو درغرب كشور به درجه رفع شهادت رسيد.

و خود نيز درپشت جبهه با سرودن اشعارحماسي و مذهبي درمورد جبهه و جنگ ، جوانان غيور را براي دفاع ازدين و ميادين جنگ ترغيب مي نمودند.و نقش مهمي دراين رابطه ايفا مي كردند و همچنين دردلگرم نگهداشتن مردم و خانواده هاي شهدا نقش قابل توجهي را عهده داربودند و مردم نيزعلاقه خاصي به ايشان داشتند ، ايشان براي انقلابيون ياري غمخوار و براي منافقان و فرصت طلبان باري سنگين بودند.

ازمرحوم حاج فضل الله ديوان هاي بزرگ شعر در ۱۲ جلد و آثار فراوان ديگر بر جاي مانده، اشعار ايشان عمدتاً در خصوص توحيد، نبوت، امامت، مدح اهل بيت(عليه السلام)، نماز، انقلاب، امام راحل (ره)، مقام معظم رهبري، شهداي ۸ سال دفاع مقدس ايران اسلامي، واقعه عاشورا، پند و اندرز و عناوين ديگر است.

آنچه در آثار ايشان بسيار به چشم مي خورد، عشق و علاقه وافر به خاندان عصمت و طهارت (عليه السلام) و انقلاب و امام و رهبري است.

مرحوم حاج فضل الله همچنان پدري نمونه و زاهد و اهل تهجد و تفكر و ذكر و رازو نياز بودند. كه عمر پربركت خود را در مسير اسلام صرف كردند. با شهادت فرزندان و با پشت سرگذاشتن دو خاطره عظيم انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي، شوري آتشين و حماسه اي وصف ناپذير در درون اين مرد زبانه كشيد و خداوند شعر را كه زبان دل بود به او ارزاني داشت و او با سلاح شعر درهر لحظه و در هر صحنه و در هرمناسبت فرياد حق طلبي سر مي داد.

سخن از حسين(عليه السلام) كه به ميان مي آمد او را گل سرسبد خلقت مي خواند. از علي(عليه السلام) كه سخن مي گفت گويا تمام وجودش يا علي(عليه السلام) بود. به محمد(ص) كه مي رسيد ديوانه وار در آتش شوقش جانفشاني مي كرد.توحيد چون نقل و نباتي بود كه دركام جانش اثرگذاشته بود. سخن از جنگ كه به ميان مي آمد شعرش برندگي ذالفقار داشت. سخن ازانقلاب سخن هميشگي او بود.امام (ره) و رهبر را چنان وصف مي كرد كه گويا بعد از اهلبيت(عليه السلام) غيراز اين دو هيچ كسي لياقت توصيف ندارد.

آن شاعر بزرگ شهر بن درتاريخ ۲۴/۰۳/۱۳۷۴ دارفاني را وداع گفته و به ديدار معبود شتافتند و دعوت حق را لبيك گفتند. يادش گرامي و روحش شاد.
ديوان شعر اين شاعر گرانقدر به همت پسرش آقاي لطف الله حسين ميرزائي بني با نام « غم هجران» در سال ۱۳۸۸ به چاپ رسيد.
شعر زير يك نمونه از شعرهاي ايشان كه در وصف شهر بن سروده اند:
دائماً لاله و گل، باغ و گلستان در بن
مي وزد بوي گل و سنبل و ريحان در بن
بن بود شيعه خالص همگي پيرو دين
تــابع امـــرخدا، عارف قــرآن در بن
مخلص و حق و حقيقت ، دلشان صدق و صفا
عاشق حب علي(ع) جمله مسلمان در بن
مردمي قانع و فرمانبر رهبرهمه حال
مردماني متــدين بدين استان در بن
ايستادند همگي ياري اسلام عزيز
كن تماشا و نگر خفته شهيــدان در بن
ثبت شده نام بن تاريخ جهان جلوه گراست
شاعري بوده زبردست ، چو دستان در بن
درميان كوه افغان و يتيم داغ و قوزي
ياغيان را همه كوبيده چو افغان در بن
حمله كردند به بن همچو رضاخان و دگر
ره ندادند وُبدند شير و دليران در بن
يك نفر شاعر ديگر كه كنون گشته عيان
نام او «فضل خدا» آمده ميدان در بن

انتهاي پيام/


کد مطلب: 14909

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/14909/مرحوم-شاعر-گرانقدر-حاج-فضل-الله-حسين-ميرزائي-بني

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir