کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات/

روحانی: مصلحت ما در زمینه سیاسی فقط امنیت و اسرار ملی است نه چیز دیگر

خبرگزاری تسنیم , 27 ارديبهشت 1393 ساعت 11:12

رئیس‌جمهور تأکید کرد: مصلحت ما در زمینه سیاسی فقط امنیت و اسرار ملی است نه چیز دیگر.


به گزارش جهانبین نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم پایانی چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک روز ارتباطات و اطلاعات اظهار داشت: انشاءالله جوانان عزیز با تلاشی که در زمینه این صنعت دارند، ما را به خودکفایی خواهند رساند.

وی افزود: کلمه ارتباطات در گذشته معمولا در حد ارتباط فرد با اعضای خانواده، طایفه، قبیله در روستا و شهرها اطلاق می‌شد اما امروز این ارتباطات از مرز قبیله و کشور خارج شده است. امروز در سطح جهانی، ما شهروندان جدیدی به نام کاربران داریم.

** کم‌کم به سوی یک خانواده جهانی در حال حرکت هستیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کاربر در واقع همان شهروند جامعه نوین جامعه امروز است، اظهار داشت: وقتی بحث در این بود که ما به سمت دهکده جهانی حرکت کنیم امروز کم‌کم به سوی یک خانواده جهانی در حال حرکت هستیم. امروز می‌بینیم، کشورهایی با چند صد هزار جمعیت و شهروند، کشور تشکیل دادند اما گاهی یک شبکه بزرگ اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است.

** در هر دقیقه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر لایک را در فیسبوک شاهدیم

به گفته روحانی دنیای ارتباطات و اطلاعات دنیای عجیب و غریبی است و در هر دقیقه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر لایک را در فیسبوک شاهدیم و علاوه بر آن نیز تنها در گوگل در هر دقیقه ۲ میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌کنند و همچنین در هر دقیقه ۷۰ ساعت فیلم وارد یوتیوب شده و در همان زمان یک میلیون و سیصد هزار نفر این فیلم را یا می‌بینند یا دانلود می‌کنند و این به معنای یک تحول بزرگ در دنیای امروز است.

روحانی با بیان اینکه گرچه نامش فضای مجازی است و ما با افراد به عینه در این فضا برخورد نمی‌کنیم اما آثار این فضا بر جامعه و کشور کاملا عینی است، تصریح کرد: حتی در سبک زندگی مردم، امروز می‌بینیم که یک نفر از یک گوشه دنیا، خوابگاهش و اتاق خوابش در منزل‌اش می‌تواند صدها و هزاران کیلومتر با کاربر دیگر در ارتباط باشد و سخن بگوید و پیام بدهد و پیام بگیرد.

روحانی تصریح کرد: دوران پیام‌های یک‌سویه به سر آمده است، کم‌کم به نقطه‌ای خواهیم رسید که دیگر جایی برای استبداد پیام نباشد و دیگر پیام از طریق تکنولوژی‌های یک طرفه و یا تریبون‌های یک طرفه برقرار نباشد. هر پیامی که در دنیا بازتابی وسیع‌تر دارد پیامی قوی‌تر و تاثیرگذارتر است.

وی با بیان اینکه ما باید دنیای سایبری را به عنوان دنیایی ندانیم که به خاطر اضطرار و ناچاری وارد این دنیا شده‌ایم بلکه آن را به عنوان یک فرصت ببینیم و تلقی کنیم، خاطرنشان کرد: به یاد بیاوریم که قرن‌ها حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا، فرهنگ ایران اسلامی را پاس داشتند و آن را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم و این در دورانی بود که ابزار مدرن در اختیار آنها نبود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز این همه تحصیلکرده و این همه جوان و دختران و پسران دانشگاهی و علاقه‌مند به کشور، فضای بزرگی را در اختیار دارند تا بتوانند هویت ایرانی - اسلامی را پاس بدارند.

*** "ویدئو" به همه خانه‌ها رخنه کرد و بر ایمان‌ جوان‌ها اثر منفی نگذاشت

وی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این سوال که چرا این همه در تزلزل هستیم و چرا به جوان‌هایمان اعتماد نمی‌کنیم، اظهار داشت: فکر می‌کردیم اگر ویدئو وارد کشور می‌شد، ایمان جوان‌ها پَر می‌زد، سال‌های اول انقلاب دغدغه ما این بود که مبادا یک دستگاه ویدئویی وارد کشور شود، چون اگر وارد کشور شود و با سیمی به تلویزیون وصل شود، دیگر چگونه ایمان برمی‌گردد و هویت‌ها را حفظ می‌کنیم. دیدیم آمد و به همه خانه‌ها رخنه کرد و بر ایمان‌ جوان‌های‌مان نه تنها اثر منفی نگذاشت بلکه بر حضور آنها در مساجد و تظاهرات انقلابی و راهپیمایی‌ها بیشتر شد و به جبهه دفاع از کشور رفتند و افتخار آفریدند.

** در پشت بام‌ها و بالکن‌ها با ماهواره مبارزه کردیم، اما تاثیری نداشت؛ نه ایمان مردم پر زد و نه هویت مردم از دست رفت

«بعدها غصه دیگری شروع شد که با ماهواره‌ها چه کنیم اگر خدای نکرده تلویزیون‌مان با دیش مخفی و آشکار، شبکه دیگری را بگیرد، در جوانان ایرانی چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند. آمدیم و در پشت بام‌ها و بالکن‌ها با آن مبارزه کردیم، اما تاثیری نداشت اما نه ایمان مردم پر زد و نه هویت مردم از دست رفت.»

وی برهمین اساس خاطرنشان کرد: امروز ظاهرا غصه دیگری برپا شده و آن اینکه با اینترنت و جوان کاربر و ایمیل و موبایل و نسل سوم و چهارم چه کنیم. من به همه دوستان عرض می‌کنم به جوان‌ها اعتماد کنیم، به نسل جوان اعتماد کنیم. جوان‌های ما با فطرتی پاک هستند و ایران‌شان را با همه وجود دوست دارند و به اسلام و خاندان ائمه و اهل بیت عشق می‌ورزند. فطرت‌شان پاک است و حالا گوشه‌ای، روزی، ماهی یا سالی خطایی شد، می‌شود آن را برگرداند و قابل برگشت است که هم انسان تواب است هم خداوند تواب و رحیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته این به این معنا نیست که به امنیت ملی فکر نکنیم و اسرار ملی را به عنوان گوهر تابناک رها کنیم، حتی کشورهای پیشرفته نسبت به مسائل امنیتی خود دغدغه خاصی دارند، مصلحت ما در زمینه سیاسی فقط امنیت ملی و اسرار ملی است و نه چیز دیگر. در مسائل اجتماعی آن چه برای ما اهمیت دارد اخلاق عمومی و ارزش‌ها است و مصلحت دیگری را نمی‌شناسیم.

انتهای پیام/خ ز/


کد مطلب: 14523

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/14523/روحانی-مصلحت-زمینه-سیاسی-فقط-امنیت-اسرار-ملی-نه-چیز-دیگر

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir