کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشکلات اهالی منطقه عشایری "میرا"

13 ارديبهشت 1393 ساعت 13:42

منطقه عشایری میرا؛ منطقه ای که آب آشامیدنی مردمش با گوسفندان مشترک است.


به گزارش جهانبین نیوز، بنا به اظهارات خبرنگار منطقه آزاد، در این منطقه یک چشمه در مکانی به نام طاگکی وجود دارد که محل استفاده آب خود عشایر و هم تامین آب آشامیدنی گوسفندان و احشام آنان می باشد.

گروه جهادی رهروان حضرت فاطمه سلام الله علیها، ایام تعطیلات نوروز امسال در منطقه عشایری میرا از توابع شهرستان اردل واقع در استان چهارمحال و بختیاری که محل ییلاق می باشد، حضور داشت.

اهالی این منطقه از ایل هفت لنگ بختیاری و طایفه ( زراسوند) می باشند که محل قشلاق آنها مسجد سلیمان و اندیکا (تالپا) واقع در استان خوزستان می باشد.

گویش و لهجه اهالی عشایر این منطقه به زبان شیرین لری بوده و فاصله این منطقه تا مرکز شهرستان ۴۵ کیلومتر می باشد و تا مرکز استان ( شهرکرد) ۱۰۰ کیلومتر می باشد و مسیر آن با یک جاده ارتباطی خاکی از سردآب رستم آباد می گذرد.

جمعیت پراکنده عشایر این منطقه تا مناطق عشایری دیناران گسترده شده و حدود ۵۰۰ نفر می باشند؛ ولی تعداد خانوار منطقه میرا ۳۰ خانوار می باشد و همه آنها با هم نسبت فامیلی دارند.

علت نامگذاری این منطقه(میرا)، از میر به معنای سید برگرفته شده که از اجداد این اهالی می باشد.

تنها چشمه و محل استفاده آب شرب اهالی این منطقه، توسط اداره منابع طبیعی و جنگلداری استان به صورت حوض بندی در آمده و علت نامگذاری این چشمه و محل آن تحت عنوان"طاگکی"؛ وجود درخت های طاگ در این منطقه می باشد.

شغل اهالی عشایر این منطقه کشاورزی و دامداری می باشد و محصولات کشاورزی آنها نیز گندم و جو است و غذاهای محلی مورد استفاده آنها بیشتر آش دوغ و شیر برنج است.

انتهای پیام /


کد مطلب: 14224

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/14224/مشکلات-اهالی-منطقه-عشایری-میرا

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir