کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تربیت نسلی با بصیرت و آگاه در هر جامعه از وظایف اصلی معلم است

11 ارديبهشت 1393 ساعت 11:53

معلم نمونه شهرستان شهرکرد: تربیت نسلی با بصیرت و آگاه در هر جامعه به عنوان مهمترین سرمایه رشد جامعه به شمار می آید که از وظایف اصلی معلم است.


به گزارش جهانبین نیوز، در جامعه انسانى اساسى ترین کار، تعلیم و تربیت است. کسى که این رسالت را به دوش مى کشد ((معلم)) است. کار معلمى به هرگونه تلاشى که براى هدایت،  تکامل و تعلیم و آموزش انسان صورت مى گیرد اطلاق مى شود. براساس همین تعریف است که پیامبران، معلم بشر خوانده مى شوند. اهمیت هر کارى را باید با نقش و ارزش آن سنجید. اهمیت کار تعلیم و تربیت و معلمى به اندازه اى است که ساختن و هدایت یک فرد مساوى زنده کردن همه افراد جامعه است.

به همین مناسبت پایگاه خبری تحلیلی مشکات برین برای بزرگداشت مقام شامخ معلم با یکی از معلمان زن نمونه شهرستان شهرکرد گفتگوی اختصاصی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.
فاطمه سلیمی به عنوان معلم نمونه شهرستان شهرکرد برگزیده و معرفی شده است که در رشته تربیت بدنی عمرش را صرف ایجاد شادی، نشاط و سلامت جسمی دانش آموزان نموده است. وی در دبیرستان دخترانه باهنر شهرکرد مشغول به خدمت است.
مشکات برین: در انتخاب یک معلم نمونه چه مواردی در نظر گرفته می شود؟

سلیمی: در بندها و دستورالعمل های موجود در آموزش و پرورش یک سری عوامل هستند که بر اساس آنها امتیازاتی به معلم داده می شود. فعالیت ها، تشویقی ها، مقام هایی که در مسابقات تربیت بدنی و مسابقات کارمندی کسب می شود و امتیاز های فعالیت فوق برنامه که اختیاری است شاخصه های انتخاب یک معلم نمونه است.
مشکات: به نظر شما یک معلم تا چه حد بر روی دانش آموزان تاثیر گذار است؟

سلیمی: معلم هر ساله با دانش آموزان مختلفی در ارتباط است و به خوبی حس می کند که بچه ها از نظر اخلاقی و علمی از او الگو می گیرند حتی در بعضی مواقع بیشتر از خانواده می تواند تاثیر گذار باشد من به عنوان یک معلم این مورد را در خانه از فرزندان خود و درمدرسه از دانش آموزان به خوبی درک کرده ام.

مشکات: یک معلم نمونه باید چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

سلیمی: علاوه بر داشتن همه خصوصیات یک انسان کامل باید ویژگی صداقت، منظم بودن ، دلسوز و جدی بودن در وجود یک معلم نمونه از همه بارزتر باشد.

مشکات: چه مشکاتی در شغل شما به عنوان یک معلم تربیت بدنی وجود دارد؟

سلیمی: متاسفانه رشته تربیت بدنی در مدارس با گذشت زمان هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است کمبود امکانات و وسایل ورزشی، محدود بودن و مناسب نبودن زمین های ورزشی باعث شده تا دانش آموزان در زمینه علایق ورزشی خود وارد نشوند شاید در بعضی از مناطق سالن ورزشی برای دانش آموزان وجود داشته باشد ولی ما که در مرکز استان هستیم به این جایگاه نرسیده ایم و از طرفی دانش آموزان نسبت به قبل از نظر تحرک و فعالیت، توان جسمی قبلی ها را ندارند و از ورزش فاصله گرفته اند این عامل بعضی اوقات باعث خستگی و دلسردی معلم تربیت بدنی می شود ولی با در نظر گرفتن هدف، انگیزه تلاش بیشتر را در معلم برمی انگیزد.
مشکات: به نظر شما معلمان تربیت بدنی که تازه وارد این شغل شده اند برای موفقیت در شغلشان چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟

سلیمی: یک معلم هم از نظر اخلاقی و هم از نظر علمی باید رشد کند در رسیدن به هدف باید صبور، با اخلاق و با اراده باشد تا به جد بتواند کارهایش را دنبال کند. در شناخت دانش آموز دقت کند چون هر کدام روحیه متفاوتی دارند که نیاز به رفتارهای مختلف دارند و از نظر علمی باید اطلاعاتش به روزباشد تا بتواند هم گام با دانش آموز جلو برود. باید واقعا برای حرفه اش ارزش قائل شود تا دیگران هم به او ارزش دهند. تلاش کند روی ایده آل ها کار کند برای هر فعالیتی برنامه و هدف داشته باشد و برای رشد علایق و داشتن روحیه نشاط در دانش آموزان تلاش کند و در مقابل خانواده ها باید نسبت به رشد جسمی و برنامه غذایی فرزندان خود دقت های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 14179

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/14179/تربیت-نسلی-بصیرت-آگاه-جامعه-وظایف-اصلی-معلم

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir