کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روز معلم و بزرگداشت جایگاه جهادگران دلسوز تعلم

11 ارديبهشت 1393 ساعت 7:46

معلم طبق احادیث و روایات ارزش و احترام زیادی دارد و در دین اسلام یکی از ستون های تربیتی است که باعث رشد جامعه می شود.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، علم آموزی و تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام جزو مواردی است که تاکید بسیار برآن شده است و به همین جهت معلم و استاد جایگاه بسیار رفیعی دارد.

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در این مورد می فرمایند : «در میان صدقه هایی که مردم می دهند، هیچ صدقه ای ارزنده تر از یاد دادن علم و دانش نیست».

همچنین رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) که خود معلم اصلی انقلاب بودند در مورد مقام معلم می فرمایند:
«نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند. نقش معلم، بسیار حساس و مهم است و مسئولیت بسیار زیادی دارد. نقش مهمی است که همان نقش تربیت است که اخراج من الظلمات الی النور است. معلم، امانت داری است که [امانت او] غیر از همه امانت هاست؛ انسان، امانت اوست. امانت های دیگر را اگر کسی خیانت به آن بکند، خلاف کرده است، اما امانت اگر انسان باشد، اگر خدای نخواسته به این امانت خیانت شد، یک وقت می بیند خیانت به یک ملت است، خیانت به یک جامعه است، خیانت به اسلام است. معلم، امانت دار نسلی است که تمام مقدّرات یک کشور، به آن نسل سپرده می شود و تربیت شما باید همراه با تعلیم باشد»...

امام خامنه ای (مدظله العالی) نیز مقام معلم را مقام بسیار رفیعی می دانند و جملات بسیار قابل تاملی در این مورد فرموده اند از جمله فرموده اند:
« نقش "معلمان هنرمند و جهادگر و دلسوز" در پیشرفت و تعالی جامعه، از تبدیل خاک به طلا نیز با ارزش تر است.»
معلم طبق احادیث و روایات ارزش و احترام زیادی دارد و در دین اسلام یکی از ستون های تربیتی است که باعث رشد جامعه می شود.
انسان در ابتدا در خانواده رشد پیدا می کند و زمینه های اخلاق و فرهنگ و دین را در خانواده می آموزد پس از آن دو نهاد اصلی وجود دارند که تربیت دینی و فرهنگی انسان به عهده ی آن هاست،مدرسه و اماکن مذهبی مخصوصاً مساجد.
معلم در مدرسه تنها نقش یک آموزش دهنده ی علم را ندارد،دانش آموز معلمش را( اگر بتواند با او ارتباط برقرار کند) به عنوان الگوی خودش قرار می دهد،معلم علم را با تعلیم همراه می کند و در کنار تعلیم، تربیت دانش آموز نیز به عهده ی اوست.
چه بسا معلمان بزرگی که زیر دست آن ها دانش آموزان بزرگتری تربیت شده اند و چه دانشمندان،علما و شهدایی که مقام خود را مدیون تعلیم و تربیت معلم خود می دانند.

احیای مقام معلم با آموزش صحیح به معلمان و تربیت معلمان متعهد،هنرمند،جهادگر و دلسوز می تواند گام بسیار بزرگی در جهت تربیت دینی جامعه و اعتلای فرهنگ دینی در کشور اسلامی مان باشد.
یادداشت:رضا طهماسبی


کد مطلب: 14152

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/14152/روز-معلم-بزرگداشت-جایگاه-جهادگران-دلسوز-تعلم

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir