کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحقق اقتصاد مقاومتی با خلق حماسه اقتصادی

بام ایران خبر , 28 اسفند 1392 ساعت 9:38

تحقق حماسه اقتصادی مستلزم همت و اراده عمومی و به عبارت دیگر خلق حماسه اقتصادی است.


به گزارش جهانبین نیوز، اگر حماسه را پیروزی غرور آفرین وفتح نهایی که موجب یاس دشمن می گردد ،بدانیم، معنی حماسه اقتصادی فتح قله های اقتصادی در حوزه های گوناگون است،یعنی اوضاع اقتصادی را به گونه ای سامان دهیم که خود را از دشمن ویا هر بیگانه ای بی نیاز کنیم وچنان اقتدار اقتصادی پیدا کنیم که این اقتدار ما موجب این شود که دشمن نه تنها ما را تهدید به تحریم نکند بلکه نیازمند ما شود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند حماسه اقتصادی تنها وتنها در در شرایطی به دست می اید که روحیه جهادی حاکم بر اقتصاد باشد.

روحیه جهادی همان روحیه نوآورانه ای است که فرزندان انقلاب در دوران دفاع مقدس با شیوه های ابتکاری خود به مدیریت دفاعی کشور پرداختند وفرصت را برای آزمون وخطای روش ها و سیاست های کلیشه ای از دست ندادند.لذا امروز در حوزه اقتصاد و یا حوزه های دیگر مانند سیاست وفرهنگ می توان از همان روش های انقلابی وتدبیرهای مبتنی بر روحیه جهادی الگو گرفت.

رهبر معظم انقلاب همواره در زمینه اقتصاد مطالب مهمی را گوشزد نموده اند ومطالبه جدی دارند، اهمیت استقلال اقتصادی را در نامگذاری سال های شمسی توسط معظم له باید دریابیم چرا که با یک مرور ساده بر نامگذاری چند سال اخیر می بینیم که عناوینی ماننداصلاح الگوی مصرف،جهاد اقتصادی،همت مضاعف وکار مضاعف،تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی وامسال نیزحماسه اقتصادی به دنبال حماسه سیاسی در کلام مقام معظم رهبری نشان از عمق نگاه وتوجه ایشان به مسئله اقتصاد دارد،البته این توجهات وتاکیدات صرفاٌدر نامگذاری سال ها خلاصه نمی شود وریشه های آن را می توان در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به وضوح مشاهده نمود.

لذا بی تردید تحقق راهبردهای کلان اقتصادی بدون استقرار الگوی بومی پیشرفت وحرکت از سمت مقاومت اقتصادی به سوی یک اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود بدان اشاره کرده اند میسر نخواهد بود ولازم است تفاوت اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی برای مردم روشن شود چرا که دشمن سیاستهای نظام را که حرکت به طرف اقتصاد مقاومتی است، در جهت فریب مردم ودلسرد کردن آنها به عنوان ریاضت اقتصادی یاد می کند ودر صدد هست که با القا آن به مردم ایران از شکل گیری اقتصاد مقاومتی جلو گیری کند، ما باید بدانیم که ریاضت اقتصادی به طرحی گفته می شود که دولت ها برای کاهش هزینه ها ورفع کسری بودجه به کاهش یا حذف ارائه برخی خدمات ومزایای عمومی دست می زنند،ولی اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار در شرایط کنونی تحریم و متعاقباٌ تلاش برای کنترل وبی اثر کردن تحریم ها ودر شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت که قطعاٌ باور ومشارکت همگانی واعمال مدیریت های عقلایی ومدبرانه پیش شرط والزام آن است.

ومهمترین محورهای تحقق اقتصاد مقاومتی ۱-توجه جدی وحمایت دائمی از بخش کشاورزی ۲-جلوگیری از خام فروشی نفت۳- اصلاح ساختار مالیاتی۴-خصوصی سازی۵-اصالت دادن به تولید محوری ۶- تقویت شرکت های دانش بنیان۷-بهره برداری از تکنولوژی های پیشرفته می باشد که با توجه به ظرفیت های اقتصادی کشور به ویژه در زمینه کشاورزی و وجود منابع سرشار گاز ونفت که در جهان رتبه اول ودوم را داریم اقتصاد ایران از توان بالقوه ای برخودار است واگر این توان به فعلیت برسد اقتصاد ایران به یک تحول عظیم در زمینه تحقق حماسه اقتصادی دست خواهد یافت وان شاءالله آن تاخیری که در ایجاد حماسه اقتصادی اتفاق افتاده است و مقام معظم رهبری نگران بودند ودر دیدار اخیر با کارگزاران مختلف نظام،از آن گلایه کردند جبران خواهد شد.

لذا به دلیل اهمیت این امر برای معظم له دیدیم که ایشان همزمان با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی فرمودند:لازم است قوای كشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن كنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه‌ اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید.

لذا فرمایشات مقام معظم رهبری که راجع به موضوع اقتصاد مقاومتی در دیدار با جمعی از دانشجویان و پژوهشگران و مسئولان شركت‌های دانش‌بنیان ایراد نمودند را ، جهت یادآوری واستفاده به عنوان چراغ راه توسط همگان، متذکر می شویم.

اقتصاد مقاومتى معنايش حصار كشيدن دور خود نیست

در زمينه‌ى مسائل اقتصادى، «اقتصاد تهاجمى» را مطرح كردند؛ عيبى ندارد. بنده فكر اقتصاد تهاجمى را نكردم. اگر واقعاً يك تبيين دانشگاهى و آكادميك نسبت به اقتصاد تهاجمى - به قول ايشان، مكمل اقتصاد مقاومتى - وجود دارد، چه اشكالى دارد؟ آن را هم مطرح كنيم. آنچه كه به نظر ما رسيده، اقتصاد مقاومتى بوده. البته اقتصاد مقاومتى فقط جنبه‌ى نفى نيست؛ اينجور نيست كه اقتصاد مقاومتى معنايش حصار كشيدن دور خود و فقط انجام يك كارهاى تدافعى باشد؛ نه، اقتصاد مقاومتى يعنى آن اقتصادى كه به يك ملت امكان ميدهد و اجازه ميدهد كه حتّى در شرائط فشار هم رشد و شكوفائى خودشان را داشته باشند. اين يك فكر است، يك مطالبه‌ى عمومى است. شما دانشجو هستيد، استاد هستيد، اقتصاددان هستيد؛ بسيار خوب، با زبان دانشگاهى، همين ايده‌ى اقتصاد مقاومتى را تبيين كنيد؛ حدودش را مشخص كنيد؛ يعنى آن اقتصادى كه در شرائط فشار، در شرائط تحريم، در شرائط دشمنى‌ها و خصومتهاى شديد ميتواند تضمين كننده‌ى رشد و شكوفائى يك كشور باشد.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان۱۳۹۱/۰۵/۱۶

اقتصاد مقاومتى، شعار نيست،واقعیت است

هم دانشگاه‌‌‌ها، هم دستگاه‌‌‌هاى دولتى، هم آحاد مردمى كه خوشبختانه توانائى و استعداد اين كار را دارند، چه از لحاظ علمى، چه از لحاظ توانائى‌‌‌هاى مالى، بايد تلاش كنند مسئوليت زمان خود و مقطع تاريخى حساس خود را بشناسند و به آن عمل كنند. اين كه ما عرض كرديم «اقتصاد مقاومتى»، اين يك شعار نيست؛ اين يك واقعيت است. كشور دارد پيشرفت ميكند. ما افقهاى بسيار بلند و نويدبخشى را در مقابل خودمان مشاهده ميكنيم. خب، بديهى است كه حركت به سمت اين افقها، معارضها و معارضه‌‌‌هائى هم دارد. بعضى از اين معارضه‌‌‌ها انگيزه‌‌‌هاى اقتصادى دارد، بعضى انگيزه‌‌‌هاى سياسى دارد؛ بعضى منطقه‌‌‌اى است، بعضى بين‌‌‌المللى است. اين معارضه‌‌‌ها در مواردى هم منتهى ميشود به همين فشارهاى گوناگونى كه مشاهده ميكنيد؛ فشارهاى سياسى، تحريم، غير تحريم، فشارهاى تبليغاتى - اينها هست - ليكن در لابه‌‌‌لاى اين مشكلات، در وسط اين خارها، گامهاى استوار و همتها و تصميمهائى هم وجود دارد كه بناست از وسط اين خارها عبور كند و خودش را به آن نقطه‌‌‌ى مورد نظر برساند؛ وضع كشور الان اينجورى است.

بيانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شركت‌های دانش‌بنیان۱۳۹۱/۰۵/۰۸

احمد قائدامینی اسدابادی کارشناس ارشد علوم سیاسی

انتهای پیام/


کد مطلب: 13319

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/13319/تحقق-اقتصاد-مقاومتی-خلق-حماسه-اقتصادی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir