کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ریخت و پاش های پایان سال ادارات ، از کجا آب می خورد؟

24 اسفند 1392 ساعت 13:40

با به پایان رسیدن سال، برخی ادارات و نهادهای دولتی اقدام به برگزاری همایش های پرهزینه، نشست های خبری همراه با هدایای ویژه و ویژه برنامه های متنوع هستیم، اما هزینه های این گونه برنامه ها از کجا تامین می شود؟


یادداشت جهانبین نیوز:

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، برخی  دستگاه ها و نهاد های دولتی به برگزاری همایش ها و ویژه برنامه های متنوعی می پردازند، در این میان، صرف هزینه های کلان در اجرای همایش ها و اختصاص هدایای ویژه به دست اندر کاران و کارمندان، بیشتر به چشم می خورد.

نکته قابل توجه این است که در برخی برنامه های عمرانی مناطق دوردست، این هزینه ها جایگاهی مشخص نداشته و از پرداختن به آن ها خودداری می شود، اما با به پایان رسیدن سال، و اعلام تخصیصات جدیدسال آینده، این اعتبارات باقی مانده هستند که خود رادر قالب هدیه، برپایی همایش، جشنواره و...نمایان می کنند.

بدیهی است که اگر این اعتبارات در سال اخیر به اتمام نرسند، نه تنها بودجه آن از بین رفته است بلکه برای سال آینده این میزان هزینه ها حذف یا کاهش می یابند.
این روزها، از ابتدای اسفندماه، هم شاهد برگزاری نشست های خبری متعدد مدیران ارشد، به ویژه با اصحاب رسانه و مطبوعات و تقدیم هدایای ویژه از سوی ارگان های دولتی هستیم.

نکته ای که می توان به آن اهمیت داد این است که آیا "صفر کردن اعتبارات" منوط به برگزاری نشست های داخلی (اعم از پرسش و پاسخ کارکنان، جلسات توجیهی کارمندان) و نشست های خارجی( برگزاری همایش های شهرستانی و استانی، نشست های خبری) و در نظر گرفتن هدایا، لوح ها، جوایز و کمک هزینه های سیاحتی و زیارتی است؟ براستی چه نهادی خارج از کنترل هزینه های مالی دستگاه های اداری، باید به عمق فعالیت های این دستگاه های دولتی نظارت کند؟
به نظر می رسد، نبود تصمیم گیری و مدیریت کلان سالی -مالی، در پاره ای از امور، ارگان ها را به سمت کسری اعتبار و یا مازاد اعتبار کشانده است. حال، باید توجه داشت که بازخورد فعالیت های عمرانی، فرهنگی، اقتصادی و راهبردی این نهاد ها تا چه اندازه بوده است.
سیدحمید حسینی وردنجانی


کد مطلب: 13204

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/13204/ریخت-پاش-های-پایان-سال-ادارات-کجا-آب-می-خورد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir