کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت علمی دانشگاه:

اولین گام برای اقتصاد مقاومتی اصلاح الگوی مصرف است

خبرگزاری بسیج , 8 اسفند 1392 ساعت 11:48

تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه ارزش های فرهنگی و بومی کشور و رعایت الگوی مصرف اسلامی انجام می‎گیرد.


به گزارش جهانبین نیوز  دکتر سعید فرجام با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که بر اساس شرایط و ارزش‏های فرهنگی و بومی کشور طراحی شده باشد و بتواند نیازهای مردم کشورمان را از راه توانمندی های داخلی تامین کند.

وی افزود: اگر بتوانیم با رعایت الگوی مصرف اسلامی کمترین اسراف و هرز رفتگی و بیشترین بهره وری و بالاترین تولید را در کشورمان داشته باشیم این اقتصاد مقاومتی و یا همان حماسه اقتصادی است .

فرجام، کاهش وابستگی به منابع خارجی، صادرات نفتی و منابع انسانی خارجی و غیر بومی و همچنین افزایش بهره وری منابع و امکانات ، افزایش کارایی و کاهش در هزینه ها برای رسیدن به نتایج امر مورد هدف، تاکید بر تولید ملی و سرمایه ایرانی، اصلاح الگوی مصرف بهینه براساس فرهنگ اسلامی ایرانی و بالا رفتن و ایجاد توان رقابت در بازار بین المللی را از مهم ترین ویژه گی های اقتصاد مقامتی عنوان کرد.

این استاد بسیجی اصلاح الگوی مصرف را یکی از عناوین و شعار هایی دانست که رهبر گرانقدر ایران در یکی از سال های گذشته به کار بردند، گفت: یکی از دلایل بسیار بزرگ مشکلات اقتصادی کنونی کشورمان را می توان الگوی ناصحیح مصرف در ایران برشمرد. که رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیز با دقت نظری که داشتند به این موضوع پی بردند و برای اصلاح این مسئله شعار اصلاح الگوی مصرف را عنوان کردند تا راه حل های کارسازی به کار گرفته شود، اما متاسفانه این الگوی ناصحیح در کشور همچنان ادامه دارد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر در همان سال که به عنوان اصلاح الگوی مصرف از سوی رهبری نام گذاری شد این الگو تصحیح می شد دیگر، مشکلاتی مانند اسراف های بسیار ، تجملاتی زیستن و بیشتر شدن وابستگی به اقتصاد نفتی و واردات اتفاق نمی افتاد و این مسائل گریبان گیر کشور نمی شد.

فرجام با اشاره به سه مرحله استخراج منابع، تولید و مصرف منابع در بین مردم گفت: اگر سومین مرحله از این چرخه اقتصادی به صورت منطقی، علمی و دقیق برنامه ریزی و استفاده نگردد ، تمام مراحل قبلی از بین خواهند رفت و این یک الگوی ناصحیح مصرف در کشور به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: در کشور هایی که به صورت علمی و منطقی مدیریت می شوند، به دنبال این مدیریت بر الگوی مصرف به درستی رعایت می شود .

مسئولین و دولتمردان مسئول برنامه ریزی برای اصلاح الگوی مصرف هستند

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور بروجن با اشاره به اینکه دولتمردان باید برای ایجاد و جاری کردن یک الگوی مصرفی صحیح در بین عامه مردم برنامه ریزی کنند گفت: زمانی که مردم از یک الگوی غلط پیروی می کنند نه تنها تمام هزینه های عمومی از بین خواهد رفت، بلکه کشور نیز روز به روز وابسته به واردات کشورهای خارجی می شود.

سعید فرجام ادامه داد: در این نوع کشور ها دیگر درآمد مردم کفاف زندگی را نخواهد داد و رفاه زندگی کاسته می شود و در این بین بدترین نوع هرز رفتگی منابع یعنی بحران در اقتصاد کشور به دنبال این الگوی مصرف ناصحیح ایجاد می شود .

وی با اشاره به زندگی های ساده و الگوی مصرف صحیح مردم در دوران انقلاب اسلامی اگفت: در آن زمان مردم الگوی مصرف بسیار خوبی را داشتند و در بین آنها از اسراف به عنوان یک امر ناشایست اخلاقی و فرهنگی نام برده می شد و همین مسئله باعث شد تا مردم دچار مشکلات زیادی نشوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پس از جنگ به دنبال یک مدیریت ناصحیح و برنامه ریزی های غلط مبتنی بر اینکه با افزایش تولیدمصرف هم بالا باید برود، مصرف گرایی در بین مردم فرهنگ سازی شد در صورتی که می بایست این افزایش تولید علاوه بر تامین نیاز های درونی کشور برای صادرات به کار می رفت و در حال حاضر ایران به یک بازار مصرف بسیار بزرگ در سطح منطقه و دنیا تبدیل شده است .

اولین گام برای رسیدن به حماسه اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف معقول و اسلامی است

دکتر فرجام با اشاره به اینکه اولین گام برای رسیدن به حماسه اقتصادی اصلاح الگوی مصرف است خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب با بررسی سبک زندگی مردم متوجه می شویم که مبلمان و ماشین های چندصد میلیونی جای نداشته، اما همین که الگوی مصرف به سمت به سمت مصرف های کاذب و افراطی رفت ولی با توجه به اینکه بیشترین گردش پول و سرمایه در بین مردم است اما باز هم این سرمایه ها جوابگوی رفاه و زندگی را نمی دهد چراکه هزینه های جانبی ،مصرف گرایانه و تجملانی ناخواسته بسیار بالا رفته است .

این استاد بسیجی دانشگاه با اشاره به وجود دو نوع الگوی مصرف معقول و اسلامی تصریح کرد: مصرف های امروزی و اسراف گرایانه ما همان الگوی مصرف معقول است که در بیشتر مناطق جهان نیز مشاهده می شود و دومین الگو، الگوی اسلامی است که ریشه در در سیره معصومین (ع) به خصوص پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) دارد.

فرجام افزود: پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) در کنار وظیفه الهی و ولایتی خود بالاترین حاکمیت را نیز در زمان خود داشتند که بهترین الگوی مصرف را در زندگی خود به کار بردند و الگویی می شد برای سایرین اگر دولت مردان کشور الگوی صحیحی را برای خود به کار برند و از اسراف و زندگی های بسیار تجملاتی دوری کنند مردم نیز به تبع از آنها الگو برداری خواهند کرد.

وی با اشاره به زندگی امام علی (ع) گفت: این حضرت در کنار ولایت و حاکمیت خود در آن دوران یک کارافرین نمونه نیز بودند ، با دست خود چاه های بسیار حفر می کردند نخلستان ها می رویاندند و درآمد های حاصله از این تلاش ها را برای مردم وقف می کردند و یک الگو دهی بسیار مناسب و پرتلاش برای مردم محسوب می شوند.

ایجاد رفاه و رضایتمندی عمومی یکی از اهداف انقلاب اسلامی است

این دکترای مدیریت بازرگانی استراتژیک می گوید: اهداف انقلاب اسلامی ایران یا داخلی هستند و یا خارجی، در اهداف داخلی خود سعی بر این دارد رفاه و رضایتمندی عمومی را ایجاد کند و همچنین به حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در داخل کشور بپردازد.

سعید فرجام رفع نیاز های داخلی با تکیه بر منابع انسانی بومی را یکی دیگر از اهداف اقتصاد مقاومتی در داخل کشور عنوان کرد و گفت: ایجاد توان و موفقیت در رقابت های بازار بین المللی ، قطع هر نوع وابستگی به خارج،از بین بردن تحریم ها و جلوگیری از ایجاد تحریم ها با پشتبانه تولید داخلی و رفع تمام نیاز ها در درون کشور و مقاومت و پیروزی در برابر دشمنی های بیگانگان که با ابزار های اقتصادی به اقتصاد و بازار کشورمان هجوم آورده اند از اهداف بیرونی اقتصاد مقاومتی در کشور ایران است .
انتهای پیام /


کد مطلب: 12878

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/12878/اولین-گام-اقتصاد-مقاومتی-اصلاح-الگوی-مصرف

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir