کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری:

100 هزار بافنده فرش در چهارمحال و بختیاری فعال است

23 بهمن 1392 ساعت 12:39

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰۰هزار بافنده بالقوه و ۵۰ هزار بافنده در قالب تشکل ها و اتحادیه ها است.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ایران خبر علیرضا شیخی گفت: استان چهار محال و بختیاری دارای سبک فرش دستباف در کشور است و این سبک به چهار دسته بختیاری، یلمه،گبه و نائینی تقسیم می شود که سبک بختیاری به ثبت ملی رسیده است و ثبت بین المللی آن در حال اقدام است و این سبک در شهرستان شهرکرد، شلمزار، بن و سامان است.

شیخی افزود: سبک یلمه در بروجن ،سبگ گبه زیر بافت و درشت باف در اردل و سبک نائینی در لردگان بافته می شود.

وی گفت: در استان چهارمحال و بختیاری ۱۰۰هزار بافنده بالقوه و ۵۰ هزار بافنده در قالب تشکل ها و اتحادیه ها سازماندهی شده اند و دارای کارت و دفترچه می باشند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت اظهار داشت: در استان ۸ تعاونی فرش روستایی در قالب اتحادیه،۲ تعاونی در شهرکرد، اتحادیه صنفی فروشندگان فرش دستباف، اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف و در شهرکرد بیش از چهل فروشنده مصالح فرش وجود دارد و تشکیل اتحادیه صادر کنندگان فرش دستباف درحال اقدام است.

شیخی بیان کرد: با وجود دانشگاه هنر در فارسان در هر سال ۵۰ تا ۶۰ نفر فارغ التحصیل فرش دستباف داریم که این افراد جزو جامعه علمی فرش دستباف محسوب می شوند.

وی اذعان کرد: بافندگان بیمه شده در استان ۲۰هزار نفر می باشند که استان چهارمحال و بختیاری ۶/۱ کل بیمه شدگان کشور را شامل می شوند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت گفت: در استان بیش از۶۰ واحد کارگاهی متمرکز و غیر متمرکز با مدیریت متمرکز وجود دارد.

شیخی تصریح کرد: از دیگر خدمات میتوان به مجتمع متمرکز بزرگ فرش دست باف در شهرستان بروجن اشاره کرد که این مجتمع مجهز به تمامی امکانات از قبیل رفو و... می باشد و برگزاری دوره های آموزشی به بافی، اشتغال،طراحان نقشه کش،چله کشان، ارکان تعاونی و....از دیگر خدمات این سازمان است.

وی گفت:استان در راه اندازی انجمن طراحان و ایجاد شرکت فارغ التحصیلان در کشور پیشرو بوده است.

همچنین شیخی از دیگر ویژگی های فرش دستباف استان به ثبات رنگ ، دوام و ماندگاری، اثالت طرح و قیمت مناسب اشاره کرد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 12560

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/12560/100-هزار-بافنده-فرش-چهارمحال-بختیاری-فعال

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir