کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش اختصاصی جهانبین؛

چهارمحال و بختیاری، قطب تولید فولاد در کشور

20 بهمن 1392 ساعت 22:07

استان چهارمحال و بختیاری یا داشتن بیش از 10 کارخانه بزگ تولید مقاطع فولادی، یکی از قطب های تولید کننده فولاد در کشور محسوب می شود.


به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز، استان چهار محال و بختیاری تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها دارای یک کارخانه صنعتی بود و هم اکنون با داشتن ۲۳ شهرک صنعتی و 800شرکت تولیدی یکی از استان های پیشتاز در عرصه تولید ملی به شمار می رود.
معدن نیلچیان در چهارمحال و بختیاری با  استخراج بیش از ۴ میلیون تن مواد معدنی توانسته است، حضوری هر چند اندک در صنایع متالورژی کشور داشته باشد.
کارخانه فولاد چهارمحال و بختیاری به همراه کارخانه ذوب آهن اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه مثلث قدرتمند فلات مرکزی ایران را تشکیل داده اند.
از جمله مهمترین طرح های تولیدی در استان، طرح فولاد یک میلیون تنی فولاد چهار محال و بختیاری است.
عبدالله زاده، مدیر عامل کارخانه فولاد استان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز گفت: این کارخانه با سرمایه اولیه  ۴ هزار میلیارد ریال به صورت ارضی و ریالی آغاز به فعالیت کرده است 
وی افزود:  مرحله دوم و سوم تولید این کارخانه بزرگ که از دی ماه آغاز به کارکرده است، ظرفیت تولید یک میلیون تن فولاد خام را به چهار میلیون تن رسانده است.
عبدالله زاده ادانه داد:هم اکنون دو بخش احیاء و فولاد سازی این کارخانه تشکیل شده است.
کارخانه ورق گالوانیزه خودرو چهار محال و بختیاری نیز ضمن بهبود وضعیت اشتغال منطقه نقش موثری در خودرو سازی کشور ایفا می کند .
جوانبخت سامانی، مدیر عامل کارخانه ورق خودرو، سرمایه اولیه این کارخانه را در حدود ۹۸ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: بیش از  350 میلیارد ریال از تولیدات این کارخانه ۱۱۰۰ تنی به کشور عراق صادر شده است.
وی بیان داشت: ارزش ریالی صادرات صورت گرفته درحدود یک میلیون دلار از گمرک شهرکرد بوده است.
جوانبخت افزود: این کارخانه با ظرفیت سالانه چهار صد هزار تن انواع ورق های فولادی قلب صنعتی چهارمحال و بختیاری است و یکی از کارخانه های منحصر به فرد در تولید ورق خودرو در ایران و خاورمیانه به شمار می رود.
کارخانه ورق قلع اندود فرخ شهر هم همچنین تلاشی دیگر در جهت توسعه صنایع فلزی استان است
هادی، مدیر کارخانه ورق قلع اندود فرخ شهر هم می گوید: مصرف کننده های این ورق، عمدتا کاخانه های بسته بندی و صنایع بسته بندی استانی و برون استانی هستند که بیش از صد شرکت کوچک و بزرگ را این کارخانه می تواند پوشش بدهد.

به گفته وی، این کارخانه به عنوان بزرگترین تولید کننده این نوع ورق در کشور به شمار می رود.
کارخانه تولید مقاطع فولادی کشور هم امسال نام خود را به ثبت رساند .

طاهری زاده، مدیر عامل کارخانه تولید مقاطع فولادی چهارمحال و بختیاری هم در گفتگو با خبرنگار ما، حجم تولید این کارخانه را به ۴۰۰ الی ۴۵۰ هزار تن میلگرد های ساختمانی از سایزهای ۸ تا ۳۲ میلی متر عنوان داشته است.

چهارمحال و بختیاری از دهه 80 به بعد گام بلندی در تولید کارخانجات و شرکت های بزرگ برداشته است به گونه ای که این استان جزء پنج استان دارای کارخانجات بزرگ و کلیدی کشور محسوب می شود.

گزارش از سید حمید حسینی وردنجانی


کد مطلب: 12464

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/12464/چهارمحال-بختیاری-قطب-تولید-فولاد-کشور

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir