کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد جلیل از سیستم بانکداری کشور:

دانش فنی بانکداری در ایران مانند دارویی است که کامل به بیمار خورانده نمی شود

15 بهمن 1392 ساعت 11:59

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دانش فنی بانکداری در ایران غیر بومی و غیر قابل اجراست و این دانش مانند دارویی است که کامل به بیمار خورانده نمی شود .


مجید جلیل در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز افزود: نظام بانکی ما یکی از بیماریهای مزمن اقتصاد کشور در صد سال اخیر است و می توان گفت :"هدیه نامیمون غرب به ملت با عزت ایران اسلامی است."

نماینده مردم لردگان اظهار داشت: در دنیا، بانکها اقدام به جمع آوری نقدینگی کرده و آن را بسوی تولید بخصوص تولیدات کشاورزی و صنعتی سوق می دهند و واسطه گری و سوداگری را در بازارکنترول می کنند تا به بازار سکه طلا مسکن و ... وارد نشود.
این در حالی است که حرفه اصلی بیشتر بانکهای ایران نداشتن فاصله با واسطه گری و سوداگری است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با طرح سوالاتی اعم از اینکه، در صورتی که ۸۰ درصد نقدینگی کشور در دست بانکهاست، چه نقشی در توسعه تولید ملی کشور دارند؟  و مصوبات شورای پول و اعتبار چه جهتی دارند وتا کنون چه دردی از تولید و اشتغال کشور را دوا کرده اند؟ خاطر نشان شد:سود بی حساب و کتاب بانک ها معلوم نیست به طور دقیق  به کجارفته و محاسبه سود آنها از قاعده خاصی پیروی نمی کند، در صورتی که اگر این اتفاق بیفتد سود بانک ها و مالیات حاصله از آن باید یکی از منابع در آمد دولت و بودجه سالانه باشد.

جلیل اذعان داشت: نظام مالی هر کشور که شامل نظام بانکی نیز هست ، موظف به هدایت منابع به سمت تولید است که این اتفاق در ایران نیفتاده است و تا زمانی که نظام مالی ما بانک محور باشد تولید بی رمق و رونق و دچار رکود است.

وی با اشاره به این سوال که"چرا سهام بانک ها اینقدر پر رونق وپر مشتریست؟ گفت: هر کجا فساد و رانتی دراقتصاد پدیدار شود بی ارتباط با بانک نیست، وباید پرسید، چرا هر سازمان وموسسه ای، مثل ایران خودرو، شهرداری، بنیادهای گوناگون، بازنشستگی کشوری و نهادهای نظامی و انتظامی صاحب بانک شده اند ؟ چه نظارتی بر سود و سرمایه آن هاست و چه خدمتی به تولید و اشتغال دارند؟ این همه شعبه بانکی و تنوع بانکی برای چیست ؟ اگر ضرردهی دارند چرا ولع توسعه دارند و جهت این توسعه چیست ؟
وی در ادامه اذعان داشت:نگهداری اموال بانکها که بیشتر غیر منقولند، هزینه گزافی در بر دارد که ازجیب مردم تدارک دیده می شوند! ۸۰ هزار ملیارد تومان معوقه بانکی نشان از رانت و فساد در بانک هاست .این معوقات دو برابر مالیات دریافتی سالانه است که سود آن ها نا مشخص و گاهی تحقق پیدا نمی کند.

نماینده مردم لردگان خاطر نشان شد: اعتبار و دارایی بانکها از مردم است وباید توسط حاکمیت کانالیزه و مولد شود و این امر بدون نظارت دقیق حاکمیت امکان پذیر نیست.

جلیل ادامه داد:بانک ها گاهی سود ناخالص آن ها در بورس و غیره به ۹۰ درصد می رسد این در حالی است که یک هشتم آن را به سپرده گزاران می دهند و می توان گفت:"برخی بانکهای ما با ارزش افزوده، انسی ندارند و به نوعی پولشویی می پردازند".

وی افزود: شیرهای درآمد اقتصادی کشور یک طرفه به سوی بانک ها باز است در صورتی که این شیرها بر روی تولید و اشتغال بسته ویا قطره چکان است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی ریاست جمهوری گذشته همیشه صحبت از اصلاح نظام بانکی بود ولی بعد از موفقیت گویی حافظه ها پاک می شوند و این نقیصه به ایثار دولتها گره نمی خورد.

جلیل تصریح کرد: در حل مشکلات بانکداری، چشم امید فقط به مجلس مقتدری است که به این وانفسا پایان دهد و این غده چرکین جز بادست متخصصین اقتصادی و دلسوز کشور جراحی، قانونمند و نظارت نخواهد شد .

نماینده مردم لردگان در پایان، بیان داشت: منابع بانک ها باید به بیرون از کلان شهرها هدایت شده و مناطق روستایی و محروم را پوشش و به کشاورزی و صنعت روستایی رونق دهد . نرخ سود بانکها باید در بودجه سالانه قانون شود و هرج و مرج دریافت سود کنترل شود تا بانک ها طمع نکنند و سود آن ها سالیانه به سرمایه آن ها افزوده نشود و بعنوان منابع محقق بودجه سالانه دیده شود ومالیات این سودها به سوی احیاء زیر ساختها هدایت شود.
انتهای خبر/م


کد مطلب: 12294

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/12294/دانش-فنی-بانکداری-ایران-مانند-دارویی-کامل-بیمار-خورانده-نمی-شود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir