کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‎دهد/

بی‌کیفتی نان در شهرکرد از کجا آب می‎خورد؟ مردم از کیفیت نان ناراضی‎اند

9 بهمن 1392 ساعت 13:00

توجه و نظارت بر پخت نان باکيفيت و عرضه آن به مردم يک امر ضروري است که متاسفانه در شهرستان شهرکرد پایین بودن کیفیت نان نارضایتی مردم این شهرستان را درپی داشته است.


به گزارش جهانبین نیوز، نان به عنوان مهمترین غذای مصرفی مردم در کشور، همواره بزرگ‎ترین سهم را در هرم غذایی و بیشترین نقش را در سفره خانواده‌های ما داشته و دارد به گونه ای که زیور همیشگی سفره‌های ایرانیان با هر قوم و نژاد است.

این در حالی است که نانی که طی سال‌های متمادی در کشور تولید شده با مشکلاتی نظیر کیفیت پایین آرد، تهیه خمیر به روش نامناسب و استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی در مسیر تولید روبرو بوده و ضایعات بالا و پایین بودن کیفیت نان در کشور ما همیشه بحث انگیز بوده است.

کیفیت پایین نان شهرستان شهرکرد نیز باعث نارضایتی تعداد زیادی از مردم این شهر شده است و مردم، نان‌های خرید شده از نانوایی‌ها را عمدتا غیرقابل استفاده می‌دانند و معتقدند این وضعیت تنها بازار نان‌خشکی‌ها را داغ می‌کند و نوعی کفران نعمت به شمار می‎رود.

برهمین اساس تلاش کردیم با گفت‌و‌گو با مسئولان و کارشناسان ذی‎ربط دلایل بی‎کیفیتی نان این شهرستان را بررسی کنیم.

علی‎اکبر موسوی، مسئول بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: برای بررسی دلایل بی‌کیفیت نان باید عوامل مختلفی را بررسی کرد و در این رابطه نهادهای متعددی ذی‌نقش هستند.

وی، آموزش نانوایان را یکی از مهمترین اقدامات این اداره دانست و افزود: در سال جاری ۴ دوره کارگاه آموزشی برای نانوایان برگزارشده که بر این اساس ۳ هزار و ۴۳۰ نفر آموزش‌ به نانوایان ارائه شده است.

موسوی تصریح کرد: همچنین یک کارگاه آموزشی در شهرستان بروجن با همکاری کارخانه خوشه زرین برگزار شد که در این کارگاه ۵۰ نانوا آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

مسئول بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یکی از محورهای این دوره‌های آموزشی بحث مکان‌های نانوایی‌ها از لحاظ بهداشتی است که تیمی متشکل از اداره کل استاندارد استان، دانشگاه علوم پزشکی (بهداشت)، اداره کل غله و نماینده‌ای از اتحادیه نانوایان ایجاد شده است که به بررسی وضعیت نانوایی‌هایی از لحاظ ویژگی‌ها و شاخص‌های یک نانوایی استاندارد می‌پردازند.

موسوی با بیان اینکه گندمی که برای همه نانوایی‌های استان ارسال می‎شود از نظر کیفیت یکسان است، افزود: در مقایسه کیفیت آرد استان با سایر مناطق دیگر باید گفت نان طبخ شده در استان از کیفیت خوبی برخوردار است و کیفیت آن اگر بهتر از سایر استان‌ها نباشد اما کمتر هم نیست.

وی با بیان اینکه کم کیفیتی آرد و نان مقطعی است، تصریح کرد: در برخی مواقع به دلیل استفاده کامل از آرد بومی کیفیت آرد پایین می‎آید و این امر منجر به نارضایتی مردم می‎شود.

موسوی با بیان اینکه ۸۰ درصد بی‌کیفیت نان و آرد به نیروی انسانی مربوط است، اظهار کرد: تنها ۲۰ درصد کیفیت نان مربوط به آرد آن است.

بر همین با توجه به گفته‌های مسئول بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری، عامل انسانی که همان نحوه و نوع پخت توسط نانوایان است در بی‌کیفیتی نان نقش به سزایی دارد و این می‎طلبد تا مسئولان ذی‎‎ربط با بازرسی‌های مداوم از این روند جلوگیری کنند.

مهرداد مهری، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در همین رابطه به خبرنگار جهانبین نیوز گفت: در ۱۰ ماهه اول امسال ۷ هزار و ۹۴۶ مورد بازرسی از نانوایی‌های انجام گرفته که از ۳۷۸ نانوایی تخلف ثبت و تشکیل پرونده شده است.

وی افزود: ارزش ریالی این پرونده‌ها ۲ میلیارد و ۸۱۷ میلیون ریال است.

مهری، تعداد نانوایی‌های استان را ۷۴۵ اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸ هزار بازرسی از این نانوایی‌ها انجام گرفته است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مردم با مشاهده هرگونه تخلف از سوی واحدهای خبازی آن را به این سازمان گزارش دهند تا بازرسان اقدامات لازم را در این رابطه انجام دهند.

به نظر می رسد با شرایط موجود بر کیفیت نان در شهرکرد و بی‌توجهی نانوایی‌ها به کیفیت نان مسئولان باید فکری اساسی به حال قوت لایموت مردم کنند و هر چند که کیفیت آرد در چهارمحال و بختیاری در مقایسه با برخی استان‎ها پائین‌تر نیست، نقش اساسی در پخت نان را کارگران نانوایی‌ها برعهده دارند و به ویژه پس از افزایش نرخ نان در پی هدفمندسازی یارانه‌ها، لازم است در این رابطه تدابیر لازم اندیشیده شود.

انتهای پیام/خ ز/


کد مطلب: 12103

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/12103/بی-کیفتی-نان-شهرکرد-کجا-آب-می-خورد-مردم-کیفیت-ناراضی-اند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir