کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیوار نوشته و نقاشی روی دیوارها، یکی از راههای انتقال فرهنگ است+ تصویر

8 بهمن 1392 ساعت 9:47

در حالی که نشانه ها و نمادهای شهری بازتابی از فرهنگ اقوام ساکن در آن دیار است اما در شهر شهرکرد که که سرزمین از اقوام با اصالت ایران محسوب میشود کمتر نشانی از این نمادها دیده می شود و میدان های شهر از حضور مجسمه و نشانه های فرهنگی این شهر خالی است.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ایران خبر بی‌شک نقاشی‌های روی دیوار شهرها یکی از ابزارهای زیبا سازی شهر ها محسوب می شود.

تاریخچه نقاشی‌های شهری به حدود چهار دهه قبل بر می‌گردد و فرانسه اولین استفاده کننده از نقاشی دیواری برای زیبا سازی شهری است.

نخستین مدرسه هنری نقاشی های شهری هم به تازگی در لیون فرانسه تاسیس شده است. برزیل , انگلستان و آمریکا نیز از جمله کشورهایی هستند که بزرگترین و ماهر ترین نقاشان دیواری را در اختیار دارند و برای تلطیف فضای پرهیاهوی کلان شهرها از این روش استفاده می کنند. اما امروزه دیوار نوشته ها رنگ باخته و استفاده از مانیتور ها و ال سی دی های بزرگ جای دیوار نوشته ها را گرفته است بیشتر نقاشی ها سه بعدی کشده می شوند و لی در جوامع در حال پیشرفت مثل کشور ما دیوار نوشته ها همچنان نقش موثری در اطلاع رسانی و آگاهی مردم دارند.

اگر با کمی تأمل در سطح شهر بنگریم نقاشی ها و دیوار نوشته های زیادی به چشم میخورد. نقاشی های دیوار مدرسه ها، مساجد، ادارات و... که بعضی موجب زیبا سازی شهرمان شده و بعضی باعث بدجلوه دادن شهر! بعضی نقاشی ها هر سال بازسازی می شوند و بعضی ها خیلی قدیمی هستند.

برخی شعار و بعضی حدیثی از ائمه و بزرگان و بعضی نقاشی و خیلی هاشان تبلیغات! و جای خیلی چیزها خالی شهرداری هرساله همزمان با فراسیدن اعیاد مختلف مخصوصا عید باستانی نوروز اقدام به زیباسازی شهر برای جذب مسافر و توریسم می کند که یکی از شاخص های زیباسازی شهری دیوار نوشته ها و نقاشی های دیواری است که در شهر شهرکرد عمدتاً با ایجاد شاخه های گل ویا دیوار نوشته های فرهنگی و مذهبی سعی دربه سامان دهی این امر داشته است.

آنچه که از دیوار نوشته های شهر به ذهن هر فرد خطور می کند پیگیری مسئولان در جهت بسط و توسعه فرهنگی شهرو نمادهای اصالت قومیت و دلاوری های جوانان این مرز وبوم در ۸ سال دفاع مقدس و ایجادمحیطی شاد در عین حال با حفظ موازین اسلامی که ایجاد چنین محیط هایی فضای اجتماعی جامعه را هر چه بیشتر به سوی سلامت بیشتر سوق می‌دهد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 12052

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/12052/دیوار-نوشته-نقاشی-روی-دیوارها-یکی-راههای-انتقال-فرهنگ-تصویر

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir