به گزارش
جهانبین نیوز، حضرت آیت الله العظمی خامنهاى در پیامى به مناسبت کنگره عظیم حج سال جارى، فرا رسیدن موسم حج را عید بزرگ امت اسلامى و فرصتى معجزهگر براى علاج آسیبپذیرىهاى دنیاى اسلام خواندند و با اشاره به تلاش تمامعیار جبهه استکبار جهانى و شبکه جنایتکار صهیونیسم براى سرکوب و عقیمکردن بیدارى اسلامى و به حاشیه راندن مسائل اساسى همچون نجات فلسطین و ملتهاى مسلمان تأکید کردند: «اتحاد و برادرى مسلمانان در زیر لواى توحید» و «شناخت دشمن و مقابله با نقشهها و شیوههاى او» از بارزترین درسهاى حج و علاج بنیانى و اساسى براى اوضاع محنتبار امروز دنیاى اسلام است.
... همه و همه محصول نقشهى شیطانى و استکبارى سرویسهاى امنیتى بیگانگان و عوامل حکومتى همدست آنان در منطقه است که در زمینههاى مستعدّ داخلى کشورها امکان وقوع مىیابد و روز ملتها را سیاه و کام آنان را تلخ مىکنند. یقیناً در چنین اوضاع و احوالى نمىتوان انتظار داشت که کشورهاى مسلمان، خلاءهاى مادى و معنوى خود را ترمیم کنند و به امنیت و رفاه و پیشرفت علمى و اقتدار بینالمللى که برکات بیدارى و هویتیابى است، دست یابند. این اوضاع محنتبار، مىتواند بیدارى اسلامى را عقیم و آمادگیهاى روحى پدیدآمده در دنیاى اسلام را ضایع سازد و بار دیگر، سالهاى دراز، ملتهاى مسلمان را به رکود و انزوا و انحطاط بکشاند و مسائل اساسى و مهم آنان همچون نجات فلسطین و نجات ملتهاى مسلمان از دستاندازى آمریکا و صهیونیسم را به دست فراموشى بسپارد.
علاج بنیانى و اساسى را مىتوان در دو جملهى کلیدى خلاصه کرد که هر دو از بارزترین درسهاى حج است:
اول: اتحاد و برادرى مسلمانان در زیر لواى توحید؛
و دوم: شناخت دشمن و مقابله با نقشهها و شیوههاى او.
تقویت روح اخوت و همدلى درس بزرگ حج است. در اینجا حتى جدال و درشتگوئى با دیگران ممنوع است. پوشش یکسان و اعمال یکسان و حرکات یکسان و رفتار مهربان در اینجا به معنى برابرى و برادرى همهى آن کسانى است که به این کانون توحید معتقد و دلبستهاند. این ردّ صریح اسلام بر هر آن فکر و عقیده و دعوتى است که گروهى از مسلمانان و معتقدان به کعبه و توحید را از دائرهى اسلام بیرون بداند. عناصر تکفیرى که امروز بازیچهى سیاست صهیونیستهاى غدار و حامیان غربى آنان شده و دست به جنایتهاى سهمگین مىزنند و خون مسلمانان و بیگناهان را مىریزند و کسانى از مدعیان دیندارى و ملبسین به لباس روحانیت که در آتش اختلافات شیعه و سنى و امثال آن مىدمند، بدانند که نفس مراسم حج، باطلکنندهى مدعاى آنان است. شگفتا؛ کسانىکه مراسم برائت از مشرکان را که ریشه در عمل پیامبر اعظم(ص) دارد، جدال ممنوع قلمداد مىکنند، خود از مؤثرترین دستاندرکاران ایجاد منازعههاى خونین میان مسلمانانند.
اینجانب همچون بسیارى از علماى اسلام و دلسوزان امت اسلامى بار دیگر اعلام مىکنم که هر گفته و عملى که موجب برافروختن آتش اختلاف میان مسلمانان شود و نیز اهانت به مقدسات هر یک از گروههاى مسلمان یا تکفیر یکى از مذاهب اسلامى، خدمت به اردوگاه کفر و شرک و خیانت به اسلام و حرام شرعى است.
شناخت دشمن و شیوههاى او نیز دومین رکن است. اولاً وجود دشمن کینهتوز را نباید به دست غفلت و فراموشى سپرد و مراسم چندبارهى رمى جمرات در حج، نشانهى نمادین این حضور ذهنِ همیشگى است. ثانیاً در شناخت دشمن اصلى که امروزه همان جبههى استکبار جهانى و شبکهى جنایتکار صهیونیسم است، نباید دچار خطا شد، و ثالثاً شیوههاى این دشمن عنود را که تفرقهافکنى میان مسلمانان و ترویج فساد سیاسى و اخلاقى و تهدید و تطمیع نخبگان و فشار اقتصادى بر ملتها و ایجاد تردید در باورهاى اسلامى است، باید بهخوبى تشخیص داد و وابستگان و ایادى دانسته و نادانستهى آنان را از این راه شناسائى کرد...»
راهکارهاى عملى براى رسیدن به وحدت بین مسلمین
اگر مسلمانان جهان توجه کنند که دشمنان اسلام همواره در صدد توطئهچینى و ایجاد تفرقه در امت اسلامى هستند تا از این جدایى استفادهى ابزارى کنند و ملل مسلمان را استعمار نمایند، مسلمانان جهان براى مقابله با این توطئهها استراتژى را در پیش خواهند گرفت و بدان ملتزم خواهند شد. در اینجا به تعدادى از این راهکارها اشاره مىکنیم:
۱. توجه به نقاط مشترک
یکى از عوامل بسیار مهمى که در جهان معاصر مىتواند موجب وحدت بین مسلمانان شود، توجه به نقاط مشترک یکدیگر است. مسایل مورد اتفاق میان آنان، بسیار فراوانتر از موارد اختلافى است، اما متأسفانه غالباً مسایل مورد اختلاف مورد توجه قرار گرفته و اعتقادهاى مشترک به کلى نادیده انگاشته شدهاند. توحید، نبوت، معاد (اصول دین) و از سوى دیگر نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف و نهى از منکر (فروع دین)، قبله، قرآن و بسیارى موارد دیگر از جمله چیزهایى هستند که مىتوانند بهعنوان عوامل مشترک میان مسلمانان مطرح باشند که متأسفانه همهى آنها به بوتهى فراموشى سپرده شدهاند.
۲. تأکید بر سرنوشت مشترک امت اسلامى
جهان اسلام بخش بزرگى از جغرافیاى انسانى و سیاسى جهان را به خود اختصاص مىدهد. در این جغرافیاى بزرگ، امت اسلامى داراى سرنوشت اجتماعى مشترک مىباشد. از نظر اعتقادهاى اسلامى، اهتمام به امور مسلمین و رسیدگى به وضعیت نابسامان برادران و خواهران مسلمان در تمام عالم، یکى از وظایف مسلمانان محسوب مىگردد. مسلمانان باید نسبت به وضعیت برادران دینى خویش احساس مسؤولیت نموده و خود را در رنج و درد آنان شریک بدانند.
۳. دورى از عقاید افراطى و خرافى
یکى از راههاى مقابله با توطئهى دشمن که موجب وحدت مىگردد، زدودن خرافهها و دلبستگىهاى بىپایه و اساس از ساحت مذهب است. بدعتزدایى نقش بسیار مهمى در سلامت مذهب و بالابردن ظرفیت تعامل آن دارد. تعصب بر روى مظاهر غلط که جزو دین نیستند و از اوهام، خواب و آداب و رسوم محلى سرچشمه گرفتهاند با جریحهدارکردن چهرهى دین و دینداران، راه را بر هرگونه اتحادى مىبندد. یکى از این راهها، اعلام برائت شیعه از غلات و برائت اهل سنت از نواصب و دشمنان اهل بیت است که توهین به ائمهى شیعه را جزو عبادت مىدانند.
۴. توجه به دشمنان مشترک و تهدید آنها
توجهدادن مسلمانان به این خطر و تهدید مشترک، آنان را از رفتن بهسوى اختلافهاى جزیى برحذر داشته و متوجه دفاع دستهجمعى و مشترک از نظام اسلامى و اعتقادهاى دینى مىسازد. امروز امت اسلامى با تهدیدهاى مشترک سیاسى، اقتصادى و فرهنگى روبهرو است. تهدید فرهنگى که اعتقادهاى دینى مسلمانان را به چالش مىطلبد، از مهمترین تهدیدهاى جهان کنونى است که اندیشه و تفکر اسلامى را به مبارزه مىطلبد. این تهدیدها از مرزهاى جغرافیایى، ملى، مذهبى و قومى عبور نموده و هویت مشترک امت اسلامى را که همانا دیندارى و پاىبندى به نظام ارزشى اسلام است، زیر سؤال مىبرد. بنابراین، اندیشمندان مسلمان وظیفه دارند تا در راستاى حراست از دیندارى و ایمانباورى بهعنوان هدف مشترک در سنگر واحدى قرار گیرند.
۵. حفظ حرمت مقدسات مذاهب اسلامى
از مسؤولیتهاى علماى شیعه و سنى جهت وحدت میان مسلمانان آن است که آشکارا بر حرمت هرگونه اهانت یا تجاوز به جان، مال، ناموس و یا تکفیر هر یک از فرق اسلامى تأکید ورزیده و اینگونه اقدامها را بهمنزلهى هتک حرمت به ساحت تمام مسلمانان بهشمار آورند. قرآن کریم در حرمت توهین به اعتقادهاى یکدیگر و نهى از آن مىفرماید: «ولاتسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدواً بغیر علم» (سورهى انعام، آیهى ۱۰۸)
در جنگ صفین حجربن عدى و عمربن حمق خزاعى بیرون آمدند و به اظهار تنفر و لعنت بر شامیان پرداختند. امام على(ع) به ایشان پیام فرستاد: از آنچه در بارهى شما گزارش مىدهند، دست بکشید و زود نزد من آیید. چون آن دو آمدند، گفتند: یا على! مگر حق با ما نیست؟ فرمود: چرا؛ گفتند: مگر آنها باطل نیستند؟ فرمود: چرا؛ گفتند: پس از چه رو ما را از دشنامگویى به آنان باز مىدارى؟ امام على (ع) فرمود: «کرهت لکم ان تکونوا لعانین شتامین»؛ روا ندانستم بر شما که نفرینگر و دشنامگو باشید. (شرح نهج البلاغه، ابن ابى حدید، ج۱۲، ص ۱۲۱) وظیفهى مسلمانان است که ویژگىهاى مثبت اعتقادهاى خود را بهجاى توهین به مقدسات سایر ادیان و مذاهب ذکر کنند. اگر امروزه امت اسلامى و عالمان مسلمان در موارد اختلاف نظر فقهى، بر نظریات همدیگر اصل احترام متقابل و معذوریت شرعى را مورد توجه قرار دهند، به یقین تفاوت نظر فقهى نه تنها مانع اخوت و برادرى آنان نخواهد شد، بلکه زمینههاى رشد و تعالى فقه اسلامى را نیز فراهم خواهد ساخت.
۶. برگزارى جلسات علمى مشترک
تعاملهاى فکرى و تضارب آراى میان اندیشمندان و علماى شیعه و سنى یکى از عوامل دورى آنان از ذهنیتهاى منفى و بالتبع آنان در امت اسلامى است. بدینمنظور، برگزارى نشستهاى علمى مشترک که عالمان شیعه و سنى در کنار هم به طرح دیدگاهها و نقطهنظرهاى اسلامى و دینى بپردازند، نقش مهمى را در ایجاد وحدت اسلامى و تقریب بین مذاهب اسلامى خواهد داشت. درک درست از نقطهنظرهاى فقهى و دینى عالمان مسلمان شیعه و سنى از همدیگر در نهایت به گسترش نقاط اشتراک و کمرنگ گردیدن تفاوتهاى جزیى در مسایل فقهى کمک نموده و زمینههاى تحقق عملى اخوت اسلامى را فراهم مىسازد. تدوین آثار مشترک در قالب کتاب، مجله و روزنامه میان علماى مذاهب شیعه و سنى، نیز از عوامل وحدتبخش مىباشد.
انتهای پیام/