کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آموزش و فرهنگ سازی راهی به سوی تغذیه سالم و طبیعی

6 دی 1392 ساعت 15:06

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان گفت: باید با آموزش و فرهنگ سازی آثار تخریبی و زیانبار مواد افزودنی و رنگهای غیرمجاز تبیین شود و برای کیفیت مواد غذایی و ایمنی و افزایش استانداردهای آن استفاده از این مواد شیمیایی را متوقف کرد.


به گزارش جهانبین به نقل از بام ایران خبر جزایری در همایش ایمنی شیمیایی بهداشت مواد غذایی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان داشت: براساس تاکیدات دین مبین اسلام انسان باید در طعام خود دقت کند و این دقت باید در تمامی مراحل تولید، نگهداری و عرضه باشد تا مواد غذایی سالم و با کیفیت به دست مصرف کنندگان برسد.

وی گفت: تامین سلامت غذا در کنار تلاش برای تهیه غذا اهمیت دارد و مسئولیت دولت ها تامین سلامت زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره است.

جزایری اذعان کرد: مواد غذایی از تولید تا سفره دچار تغییراتی می شوند و با عواملی در تماس اند به همین دلیل نیازمندیم در سطح عرضه کنترل های خاصی را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دنیا به سمت حرکت به سوی خوردنی های طبیعی و ارگانیک است گفت: کشور ما هم باید به فرهنگ سازی به این سمت و سو برود.

جزایری با اشاره به خطراتی که مواد غذایی را تهدید می کنند تصریح کرد: برخلاف عفونت ها و مسمومیت های میکروبی عوارض ناشی از مسمومیت های شیمیایی در دراز مدت مشاهده می شود.

وی فلزات سمی، جیوه، کادمیوم، سرب، آفت کش ها را از جمله مواد شیمیایی برشمرد که به طرق مختلف نظیر فاضلاب کارخانجات، زمینهای کشاورزی از طریق مواد غذایی وارد بدن می شوند.

این کارشناس تغذیه اذعان کرد: تا کنون ۲۷۳ قلم سم در کشور ثبت شده است که سال گذشته نیز ۱۸ قلم به ثبت رسید و ۱۱۳ قلم سم از سموم مجاز کشور نیز حذف یا معلق شده است.

جزایری شوینده ها را نیز یکی از عوامل ایجاد آلودگی شیمیایی بر وسایل، ابزار و ظروف حمل و نگهداری مواد غذایی دانست.

وی در خصوص افزودنی های شیمیایی توضیح داد: هر ماده ای که در تولید، فرآیند، بسته بندی و حمل و نقل و ذخیره سازی به غذا افزوده می شود جزء مواد افزودنی است.

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت بیان داشت: ۲۵۰۰ نوع افزودنی غذایی شناسایی شده که رنگها بخش مهمی از آن را تشکیل می دهند.

وی افزود: مواد افزودنی یا مستقیم و عمدی و با نظارت و استانداردهای خاص به غذا افزوده می شوند و یا افزودنی های غیر عمدی و غیرمستقیم و تثادفی اند که در طی حمل و نقل و بسته بندی اضافه می شوند.

جزایری بهبود و ارتقاء کیفیت، بالا بردن پذیرش مصرف کننده، بسته بندی و فراوری آسانتر برای استفاده مردم را از جمله اهداف اجتناب ناپذیر مواد افزودنی تحت نظارت عنوان کرد.

وی گفت: نگهدارنده ها شامل ویتامین ها، مواد معدنی، افزایش دهنده طعم ها و جایگزین های قند نیز از جمله دیگر افزودنی ها هستند.

جزایری تاکید کرد: باید با آموزش و فرهنگ سازی آثار تخریبی و زیانبار مواد افزودنی و رنگهای غیرمجاز تبیین شود و برای کیفیت مواد غذایی و ایمنی و افزایش استانداردهای آن استفاده از این مواد شیمیایی را متوقف کرد.


کد مطلب: 11266

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/11266/آموزش-فرهنگ-سازی-راهی-سوی-تغذیه-سالم-طبیعی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir