کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس حقوقی واستاد دانشگاه:

احداث تونل و انتقال آب آثار مخرب زیست محیطی و خشکسالی را برای چهارمحال و بختیاری به دنبال دارد

1 دی 1392 ساعت 10:42

طبق اصل ۴۰،۴۵،۴۸، ۵۰ قانون اساسی و اصل ۱۵۶ قانون مدنی چهارمحال و بختیاری حق تقدم و الویت استفاده از آب را دارد.


به گزارش جهانبین به نقل از بام ایران خبر دکتر سپهری کارشناس مسایل حقوقی واستاد دانشگاه در خصوص جایگاه حقوقی تونل بهشت آباد و قانونی نبودن آن در همایش آب در شهرکرد بیان داشت: در ذیل اصل ۴۵ قانون اساسی که مهمترین مستند طرفداران انتقال آب از طریق تونل اند آمده است که استفاده از آبهای عمومی به عنوان انفال منوط به رعایت مصلحت عامه است.

سپهری افزود: با توجه به اینکه ۶۰ درصد جمعیت استان، بزرگترین دشتها و بیش از ۶۰ درصد پتانسیل کشاورزی استان در مسیر این تونل قرار دارد حوزه آبریز بهشت آباد به صفر رسیده و پتانسیل توسعه استان صفر و کشاورزی از بین می رود اثبات می شود که اجرای این طرح به مصلحت عامه نیست.

وی مانع بعدی در مقابل اجرای طرح بهشت آباد را قاعده لاضرر دانست و تصریح کرد: طبق اصل ۴۰ قانون اساسی هیچ کس نمی تواند اعمال حق خود را وسیله اضرار به غیر و تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

استاد دانشگاه شهرکرد بیان داشت: در مسیر تونل کشاورزی که سالیان سال با سرمایه گذاری و هزینه ممر درآمد مردم این منطقه بوده است نابود و به مزارع لم یزرع تبدیل می شود.

سپهری با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه عمومی می داند اذعان کرد: زمینهای پایین دست سد قطعاً خشک خواهد شد و در مسیر تونل زه کشی آبهای زیر زمینی موجب خشک شدن تالاب ها می شود و این آلاینده های توام با نمک در فضا پراکنده و باعث غلظت و شوری آب می شوند.

وی در خصوص سایر خطرات زیست محیطی تونل تصریح کرد: تنگ صیاد از ۵۲ چشمه بر اثر خشکسالی و کم آبی تنها ۳ چشمه دارد که این ۳ چشمه هم در مسیر تونل اند و به زودی خشک و بنابراین تنگ صیاد هم از بین می رود.

سپهری افزود: بیش از ۴ میلیون متر مکعب فضولات و نخاله از داخل تونل خارج و در محیط رها می شود و این خطری است برای محیط زیست که نه ارثیه بلکه امانتی است در دست ما که باید به آیندگان برسد.

این استاد دانشگاه ضمن بررسی طرح بهشت آباد در آیینه عدالت و انصاف گفت: ۹۶ درصد آبهای آشامیدنی و ۷۰ درصد آبهای کشاورزی استان آبهای زیرزمینی است و در سالهای تر سالی بیش از ۱۰۰ روستا با تانکر آب رسانی می شود که در سالهای خشک سالی این رقم از ۲۰۰ روستا هم تجاوز می کند و این کمبود منابع آبی استان را اثبات می کند.

سپهری با اشاره به اصل ۴۸ قانون اساسی اذعان کرد: در بهره برداری از منابع طبیعی و درآمدهای ملی در سطح استانها نباید تبعیضی وجود داشته باشد و در اجرای طرح بهشت آباد دولت باید اول مشکلات آبی استان چهارمحال و بختیاری را حل کند چرا که این استان حق تقدم و الویت و حق آبه دارد.

وی با انتقاد از استفاده آب استان چهارمحال برای محصولاتی که بیشترین آب مصرفی را در کشاورزی دارند نظیر برنج، یونجه و چغندر قند در استان اصفهان تاکید کرد: طبق اصل ۴۸ قانون اساسی تامین آب استان چهارمحال که به مراتب هزینه کمتری را نسبت به فلات مرکزی دارد در اولویت است.

این کارشناس مسائل حقوقی گفت: سالیانه باید ۱۸۶ میلیون متر مکعب افت برداشت از آب داشته باشیم تا بتوانیم بین تغذیه و برداشت تعادل ایجاد کنیم در حالی که مصرف بالای بخشهای صنعتی، فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان از آب معدنی هر ساله افزایش یافته و تحقق این امر را ناممکن می کند.

سپهری اثر قهقرایی و پسرفت در سرمایه گذاری استان، تحریک گسل های زلزله، عدم انتفاع واحدهای پرورش ماهی و هزینه های بالا و غیرکارشناسی را از دیگر آثار مخرب این تونل و انتقال آب برشمرد.


کد مطلب: 11177

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/11177/احداث-تونل-انتقال-آب-آثار-مخرب-زیست-محیطی-خشکسالی-چهارمحال-بختیاری-دنبال

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir