کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جان کری: در حالی با ایران مذاکره خواهیم کرد که همه برنامه ایران تعطیل است

ایران هسته ای , 19 آذر 1392 ساعت 8:51

جان کری وزیر خارجه امریکا روز یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ (۸ دسامبر ۲۰۱۲) با حضور در اجلاس سالانه مرکز سابان در بروکینگز دیدگاه های خود را درباره مذاکرات با ایران مطرح کرد.


به گزارش جهان بین، جان کری وزیر خارجه امریکا روز یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲، با حضور در اجلاس سالانه مرکز سابان در بروکینگز دیدگاه های خود را درباره مذاکرات با ایران مطرح کرد.

متن کامل سخنان جان کری در این نشست چنین است:


ما از دیپلماسی بهره می گیریم تا به صورت کامل و قابل راستی آزمایی به تهدیدی که از برنامه اتمی ایران ایجاد می شود، رسیدگی کنیم. این تهدیدی واقعی است و ما نیز همواره به همین چشم به آن نگاه کرده ایم. هیچ توهم و فریبی هم در این خصوص نداریم. موضوعی را که رئیس جمهور اوباما از روز اول بر آن تاکید کرده است، باز می گویم و امروز بعد از ظهر نیز بر آن پای فشرد؛ ما اجازه نمی دهیم ایران به سلاح اتمی دست یابد. نه حالا و نه هیچ وقت دیگر. حال؛ باور کنید که آمریکا کاملا واقف است که اسرائیل، ایران اتمی را به چشم یک تهدید موجودیتی نگاه می کند، چرا؟ چون واقعا اینگونه است. ما نیز این را درک می کنیم. در حالی که ما در برخی موارد گزینه های تاکتیکی متفاوتی را دنبال می کنیم، آمریکا و اسرائیل همواره یک هدف مشترک و راهبردی را دنبال می کنند. در حالی که ما در این مذاکرات پیش می رویم، ما همچنان به صورت خیلی نزدیک با اسرائیل و دیگر متحدان و دوستانمان در منطقه و سراسر دنیا رایزنی می کنیم زیرا این مساله برای ما در این فرایند بسیار اهمیت دارد.

این هفته، یوسی کوهن مشاور امنیت ملی نخست وزیر نتانیاهو به آمریکا می رود تا گفتگوی مستقیمی با کارشناسان امور ایران در آمریکا داشته باشد و به ما کمک کند تا مواضع خود را در خصوص یک توافق جامع هماهنگ کنیم و شکل دهیم. در حالی که ما برای توافق نهایی وارد گفتگوها می شویم، این کار را با چشمان کاملا باز انجام می دهیم و باید بگویم من قانع نشده ام که ایران قطعا همه تصمیم های دشوار را برای رسیدن به چنین توافقی عملی کند. با این حال این گفتگوها نمی تواند بی پایان باشد و با توجه به سابقه شناخته شده ای که از این کشور داریم، سابقه ایران در خصوص برنامه اتمی خود، سایت های پنهان در دل کوهها، شمار غیر قابل باور سانتریفیوژ، سانتریفیوژهای سریعتر و موثر تر و همه چیزهایی که می دانیم، حق داریم که بدبین باشیم و از این روست که مساله اعتماد مطرح نیست، موضوع کلمات مطرح نیست بلکه موضوع اقدام مطرح است، یعنی محک زدن فرایند و تعهد آنان؛ موضوع پای بند بودن به معیارهای روشن و قابل راستی آزمایی بین المللی مطرح است و فقط دیپلماسی می توانست ما را به جایی که اکنون قرار داریم برساند. یک مساله دیگر را نیز روشن کنم؛ من بدون هیچ تردیدی اطمینان دارم که اسرائیل از لحظه ای که این توافق به اجرا گذاشته شود، امن تر خواهد بود. این را تکرار می کنم، اسرائیل از روزی که این توافق اجرایی شود در مقایسه با روز پیشتر از آن امن تر خواهد بود. این را می گویم زیرا با اجرا، ما در کنار گروه پنج بعلاوه یک، متحدان و شرکای متحد و ایران می نشینیم و بحث هایی جامع را که نخست وزیر نتانیاهو همواره گفته است طرفدارش هست، انجام می دهیم و ما این کار را با یک امتیاز و احترام ویژه انجام می دهیم: این اطمینان را داریم که برنامه اتمی ایران در مدت زمانی که گفتگوها برگزار می شود، توسعه بیشتری نمی یابد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد در حالی که ما مذاکره می کنیم، ایران ذخیره بیست درصدی خود را که نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی ۲۰۱۲ خود در سازمان ملل آن را برجسته کرده بود و تقریبا گامی کوتاه و نزدیک به سطح قابل استفاده در سلاح اتمی است، می بندد. در حالی که مذاکره می کنیم، ایران دیگر نمی تواند بر ذخایر سه و نیم درصدی اورانیوم غنی شده خود بیفزاید یا دیگر نمی تواند بر شمار سانتریفیوژهای خود در فردو و نطنز بیفزاید. ما اولین بار توانسته ایم برای بازرسی وارد کارگاه ها و انبارهای این مواد شویم. در حالی که مذاکره می کنیم، بازرسان بین المللی دسترسی بی سابقه ای را به تاسیسات اصلی ایران می یابند که تا امروز نداشتیم. ما دسترسی روزانه ای را به فردو و نطنز داریم و دسترسی دائمی به سایت مجتمع آب سنگین اراک داریم و قرار است آنان طرح خود را از این سایت به ما بدهند. در حالی که گفتگو می کنیم، در تاسیسات اراک که هنوز تحت بازرسی است و می تواند یکی از راه های جای گزین به سوی ساخت بمب باشد، نصب هر گونه تاسیسات بیشتر در آن یا آزمایش سوخت های بیشتر ممنوع خواهد بود. در حالی که ما مذاکرات را دنبال می کنیم، وزارت خزانه داری ما به اجرای تحریم های اصلی که ایران را از بیش از هشتاد میلیارد دلار درآمد نفتی از دو هزار و دوازده محروم کرده است، مصمم خواهد بود. در حالی که ما در یک و نیم سال، آنان را از هشتاد میلیارد دلار محروم کرده ایم، در این توافق ما چهار میلیارد دلار آزاد خواهیم کرد، آیا تفاوتی ایجاد می کند؟ بیست و پنج میلیارد دلار، در واقع بین پانزده تا بیست و پنج میلیارد دلار همچنان از آنان در این شش ماه دریغ داشته می شود و با این حال، هیچکدام از این اقدامات یک روزه انجام نمی شود بلکه به صورت تدریجی و ادامه فرایند آزاد می شود. همانطور که می دانید، ما آنان را از دسترسی به نظام بانکداری بین المللی محروم کرده ایم. ما با شرکای بین المللی خود همکاری می کنیم تا اطمینان یابیم این تعهد متزلزل نمی شود.

در حالی که گفتگو می کنیم، شخص من به همه دفترهای وزارت امور خارجه و هر کدام از سفارت های خود در سراسر دنیا دستور داده ام تا درباره تزلزل و تخطی درباره هر یک از این تحریم ها هشیار باشند. در حالی که مذاکره می کنیم، این مساله را نیز برای ایران روشن کرده ایم که برای ایران، تاوان پیروی نکردن از قانع کردن جامعه جهانی درباره برنامه اتمی خود، تشدید فوری تحریم ها و نیز گام های لازم دیگر برای جلوگیری از رسیدن این کشور به تسلیحات اتمی است که از جمله همانطور که رئیس جمهور اوباما نیز روشن کرد، گزینه نظامی را نیز در صورت لزوم، شامل می شود. از این رو نباید جای هیچ تردیدی باشد. این بحثی است که نباید مطرح کنیم. سوال باید این باشد که توافق نهایی به چه صورت خواهد بود. آمریکا با قاطعیت در کنار دوستان اسرائیلی و متحدان منطقه ای و جهانی است و نتیجه گام هایی که برداشته این است که زمان فرار هسته ای ایران، مدت زمانی که لازم است تا مواد لازم قابل استفاده در سلاح اتمی به کار رود تا سلاح اتمی درست شود، به علت دیپلماسی که ما داشتیم، افزایش یابد. البته این را نیز می دانیم که حتی یک توافق جامع نیز نمی تواند همه مشکلات ما را با ایران حل کند و نمی خواهیم وانمود کنیم که اینگونه خواهد بود. این توافق، به حمایت آنان از حزب الله رسیدگی نمی کند. درباره سوریه نیز همینطور، البته تاثیراتی خواهد داشت ولی (این توافق) به موضوع دیگر گروه های تروریستی نیز رسیدگی نمی کند، همینطور تلاش های آنان برای بی ثبات کردن دیگر متحدان منطقه ای ما؛ نتیجه مذاکرات آتی هر چه که باشد، ایران هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد.

با این حال من باور دارم که ما گام نخست محکمی را برای امن تر کردن دنیا و اسرائیل برداشته ایم، هر چند که برای حل وفصل کامل این مشکل هنوز کار داریم. از این رو می خواهم بار دیگر تاکید کنم، توازن محتاطانه بین قدرت و دیپلماسی به ما بهترین فرصت را برای رسیدن به هدف های مشترک بدون نیاز به استفاده از توان نظامی مان را می دهد.

انتهای خبر/





جهانبین,سابان,جان,کری,مذاکرات,توقف,ایران,اتمی,هسته,ای,اسرائیل,صهیونیست,صهیونیسم,تحریم,ژنو


کد مطلب: 10886

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/10886/جان-کری-حالی-ایران-مذاکره-خواهیم-همه-برنامه-تعطیل

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir