کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر رضا بخشیانی در شهرکرد:

ما باید مذاکرات ژنو را به فرصتی برای شکستن اجماع ۱+۵ تبدیل کنیم

پایگاه خبری منطقه آزاد , 17 آذر 1392 ساعت 14:27

مذاکرات ژنو فرصت خوبی برای ایران است است به شرط آنکه با تک تک کشورها در این مدت ۶ ماه مذاکره کنیم و بتوانیم اجماع بین المللی را بشکنیم و با خود همراه کنیم، اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم در مذاکرات بعدی باید امتیازات بیشتری به گروه ۱+۵ بدهیم.


به گزارش جهان بین، مراسم ویژه ۱۶ آذر با حضور دکتر رضا بخشیانی مسئول مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه صنعتی شریف در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با موضوع مدیریت علمی اقتصاد در شرایط تحریم با نگاهی به مذاکرات ژنو با حضور پرشور دانشجویان دانشگاه های شهرکرد برگزار شد.

دکتر بخشیانی در این مراسم ضمن اشاره به سنگینی تحریم های اقتصادی در ۲ سال اخیر امریکا علیه ایران گفت: تحریم ها از همان روز پیروزی انقلاب اسلامی علیه ایران در زمان کارتر شروع شد پس از آن توسط شورای امنیت در واقع پرونده هسته ایران به این شورا رفت.

وی افزود: در دوران بوش به علت یک جانبه بودن تحریم ها از سوی امریکا و معیار جنگ نظامی در آن دوران خیلی نتوانست ایران را از حرکت خود باز دارد زیرا همزمان با افزایش تحریم ها ما هم تاسیساتمان را گسترش می دادیم و کار به جایی رسیده است که از ۱۶۰۰ ساتیفیوژ آن زمان امروز ۱۹ هزار سانتیفیوژ در کشورمان داریم و غنی سازی ما از یک و نیم درصد به ۲۰ درصد رسیده است.

دکتر بخشیانی ضمن بیان اینکه در دولت اوباما امریکا بیانیه هایی را علیه کشورمان صادر کرد و اتحادیه اروپا را در جنگ نرم و اقتصادی علیه ایران همراه کرد گفت: با تحریم دلار کار برای ما سخت شد زیرا که ۸۰ درصد معاملات دنیا با دلار صورت می گیرد و با تحریم دلار ما ۸۰ درصد معاملات را از دست دادیم که بعد با روی آوردن ما به یورو و تحریم یورو ۱۰ درصد دیگر آن را از دست دادیم که این مسائل باعث شد در طی این دو سال فشارهای زیادی به کشور ما بیاید.

وی عوامل تحریم ها علیه ایران را شاخصه های زیر بیان کرد:

۱- عدم پذیرش رهبری امریکا

۲- حمایت ایران از جبهه مقاومت

۳- به رسمیت نشناختن اسرائیل

۴- منع فعالیت گروه های ضد انقلاب

۵- توسعه توان دفاعی و قدرت نظامی

دکتر بخشیانی با اشاره به اینکه بیشترین تحریمم در موضوع اقتصادی و مالی بود افزود : وقتی کشوری تحریم مالی می شود هسته اصلی اقتصاد آن کشور دچار تزلزل می شود. با توجه به این تحریم ها درآمد ما به یک چهارم خود رسید به همین صورت فشار مالی روی دولت زیاد شد.

وی در این مورد تصریح کرد: ما باید زودتر از اینها مانند کشور چین به فکر جایگزین پول دیگری برای معاملات جهانی می شدیم.

بخشیانی ضمن اشاره به مذاکرات ژنو در پاسخ به سوال دانشجوی که پرسید نتیجه و فایده مذاکرات ژنو چیست گفت: مذاکرات ژنو فرصت خوبی است به شرط آنکه با تک تک کشورها در این مدت ۶ ماه مذاکره کنیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم و بتوانیم از آنها امتیازاتی بگیریم.

وی افزود: متن توافقنامه ملاک نیست چونکه بعد از پایان مذاکرات رئیس جمهور امریکا به تفسیر درباره این مذاکره پرداخت و دکتر روحانی هم مقابله به مثل کرد، باید در این ۶ ماه اجماع بین المللی را بشکنیم و با خود همراه کنیم ولی اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم در مذاکرات بعدی باید امتیازات بیشتری بدهیم.

انتهای خبر/






جهانبین,شهرکرد,روز دانشجو,16 آذر,بخشیانی,شریف,دانشگاه,تحریم,ایران,آمریکا,اتحادیه اروپا


کد مطلب: 10845

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/10845/باید-مذاکرات-ژنو-فرصتی-شکستن-اجماع-۱-۵-تبدیل-کنیم

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir