کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترک خوردگی سد کارن 4تهدید جدی یا راهکار مسولان جهت انتقال آب؟

2 آذر 1392 ساعت 10:02

بیش از دو ماه است که مسئولان استان های اصفهان،چهارمحال و بختیاری و خوزستان از یک مساله ی مشترک سخن می گویند و جالب اینجاست که هر کدام از این مسئولان حق استان خود را در این مساله مشترک بیش از سایر استان ها می داند.


یاداشت جهانبین:
سدی که هنوز 2 سال هم از ساخت آن نگذشته است آیا ممکن است با ترک خوردگی عمقی روبرو شود و نگرانی مسولان، علی الخصوص مسولان اصفهان را در بر داشته باشد؟

اگر در روزهای اخیر اخبار را پیگیری کرده باشید در کنار همه ی خبر های بین المللی و کشوری و .....خبری جدید در رسانه های جمعی خودنمایی کرد که حاکی از ترک خوردگی سدکارون 4بود،خبری که اعلام آن باعث عکس العمل های بسیاری از افراد شد. عده ای سعی کردند این خبر را از اساس کذب جلوه دهند و عده ای هم ضمن تائید آن به مردم این امیدواری را دادند که این مساله در سد های بتونی امری اجتناب ناپذیر است،اگر خبر های مختلف در حوضه ی آب را در یکی دو ماه اخیر کنار هم بگذارید اعلام یکباره ی ترک خوردگی سد کارون 4با سایر اخبار بی ارتباط نیست.

بیش از دو ماه است که مسئولان استان های اصفهان،چهارمحال و بختیاری و خوزستان از یک مساله ی مشترک سخن می گویند و جالب اینجاست که هر کدام از این مسئولان حق استان خود را در این مساله مشترک بیش از سایر استان ها می داند. 

آب، این مایه حیات که عدم وجود آن برابر است با نابودی زندگی موجودات زنده مساله ای است که دغدغه این روزهای مردم و مسئولان استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری و خوزستان بدل شده است.آب از استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می گیرد و به استان های خوزستان و اصفهان می رود. چهارمحال و بختیاری که زمستان های سرد و استخوان سوزش شهره ی همه است آب دو رودخانه ی مهم کارون و زاینده رود را تامین می کند اما سال هاست که خود نمی تواند از وجود این دو رودخانه ی مهم استراتژیک و حیاتی کشور که برای کدام از آنها شعرها گفته اند و ترانه ها ساخته اند بهره ای ببرد.

چهارمحال و بختیاری به بام ایران  معروف است  و هر چه آب در این بام باشد از ناودان های آن که دو رود کارون و زاینده رود هستند به سرعت خارج می شود اما جالب اینجاست که مسئولان استان های اصفهان و خوزستان به نحوه ی طبیعی ورود آب از چهارمحال و بختیاری به استانشان رضایت ندارند و بیش از آنچه حقشان است را طلب می کنند تا جائیکه آخرین راه بهره برداری از آب استان چهارمحال و بختیاری را انتقال آب آن از طریق تونل زیر زمینی بهشت آباد وگلاب دانسته اند. در روزهایی که همه به نحوه ی انتقال آب از سرشاخه های کارون به زاینده رود معترضند ناگهان بمب خبری جدیدی در رسانه ها منتشر می شود که:« سد کارون 4ترک خورده است ».

اگر ترک خوردگی سد کارون 4صحت داشته باشد که باید به فکر راه حلی برای  مرمت و  تعمیر آن بود اما اگر این مساله شایعه باشد چه؟چرا ترک خوردگی سد کارون 4همزمان با حفر تونل گلاب در اصفهان اطلاع رسانی می شود؟تقارن اطلاع رسانی این دو مساله آیا این شبه را ایجاد نمی کند که طرح موضوع ترک خوردگی سدکارون 4 راهکاری است که مسئولان استان اصفهان بتوانند به سادگی و البته با منت آب کارون را به زاینده رود منتقل کنند؟

اگر خبر شبکه استانی چهارمحال و بختیاری (جهانبین) و خبر 20:30 در روز چهارشنبه 29 آبان را دیده باشیم، این مهم به خوبی موشکافی شد و با مصاحبه از مسول طرح سد کارون چهار و ناظران فنی آن، این موضوع به خوبی روشن شد که ترک خوردگی های جزیی، جزء لاینفک و اجتناب ناپذیر حتی بهترین سدهای جهان است و این ترک،  از قسمت رویین بدنه سد شکل گرفته و عمقی ندارد.
حسن رنجبران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تمام سدهای بتنی ترک می خورند و اصلاح می‌شوند و این موضوع مساله خاصی نیست. وی در واکنش به اعلام خبر ترک خوردن سد کارون ۴ افزود: ممکن است کسانی سو‌ استفاده سیاسی از این موضوع کنند و بخواهند بگویند که پیمانکاران و مشاوران ایرانی توانایی ساخت چنین سدی را ندارند.

مهدی  بهزادی


کد مطلب: 10363

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/10363/ترک-خوردگی-سد-کارن-4تهدید-جدی-یا-راهکار-مسولان-جهت-انتقال-آب

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir