۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۲۱۱۲۴

جاي تعجب دارد که هيچ کس نيست که به اين مسئله رسيدگي کند

ترويج لباس‌ها و مانتوهايي که باسبک زندگي ما در تضاد‌اند به راحتي روي اين مانکن‌ها مشاهده مي‌شود. و جاي تعجب دارد که هيچ کس نيست که به اين مسئله رسيدگي کند.
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  پايگاه خبري تحليلي پيرغار،
باور کنيم شهري که تا چند سال پيش در آن يک زن و مرد با پوشش زننده وجود داشت به علل گوناگون که مهمترين آن ضعف در قانون يا برخورد مسئولان مي باشد به چنين روزي دچار شده : (( باور کنيد اين فقط تصاوير چند فروشگاه از دهها فروشگاه سطح شهر است ))

وقتي که مانکن‌ها و لباس‌هاي نامتعارفشان را به حال خود‌‌ رها کرده‌ايم از جوانان‌ که تنوع طلبي و الگوپذيري جزيي از طبع آنهاست چه انتظاري داريم که مورد مواخذه قرار بگيرند، اگر نمي‌توانيم...

حجاب از ارزنده ترين نمودهاى فرهنگى و اجتماعى در تمدن ايرانى - اسلامى است كه پيشينه آن به پيش از ورود اسلام مى رسد ولى در فرهنگ اسلامى به اوج تعالى و منتهاى ارزش و اعتبار خود مى رسد . حجاب و عفاف پديده مذهبى - ارزشى مهمى در تعاليم اسلامى است و توجه به زمينه هاى فرهنگى - اجتماعى به عنوان بستر آن ، بسيار شايسته و لازم است و اشاعه و تعميق آن نيازمند آموزش هاى بنيادين و مداوم در خانواده ، مدرسه ، دانشگاه و اجتماع است . بديهى است كه در كنار شرايط مساعد اجتماعى براى ارزش تلقى كردن و الگو پذيرى اين فرهنگ ، نيازمند درونى و نهادينه شدن آن در وجود افراد است كه بدون شك رسيدن به اين هدف نيازمند مشاركت و توجه جدى همه نهادها و دستگاهها به صورت مستمر و هدفمند است . امروزه نيروى انتظامى جمهورى اسلامى به عنوان ضابط عام دادگسترى وظيفه اصلى در برخورد با جرم عدم رعايت عفاف و حجاب را بر عهده دارد . اجراى قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ، برابر ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامى مصوب ۱۳ دى ۱۳۸۴ از جمله وظايف ذاتى نيروى انتظامى به عنوان ضابط قوه قضائيه و مطابق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامي عمل افرادي که با ظاهر و پوشش نامناسب در ملاءعام عفت عمومي را جريحه دار مي کنند جرم محسوب شده و براي مرتکب آن مجازات حبس و جزاي نقدي مقرر شده است. همچنين در صورتي که اين مجازات تاثيري در اين افراد نداشته باشد مطابق مفاد ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامي درخواست مجازات تکميلي و تتميمي خواهد شد که به موجب آن تا ۵ سال تبعيد از يا اقامت اجباري در منطقه اي ديگر درخواست مي شود. البته يا دمان نرود كه اعمال قانون در قالب برخوردهاى انتظامى و قضائى با هنجارشكنان تنها راه مبارزه با معضلات اجتماعى نيست بلكه در كنار آن و حتى قبل از آن لازم است كه همه دستگاهها اعم از دولتى و خصوصى به وظايف خودشان در اين جهت عمل نمايند و از همه مهمتر اينكه از طريق توجه به فريضه مهم امر به معروف و نهى از منكر توسط همه مردم و رواج فرهنگ امربه معروف و نهى از منكر همگانى است كه مى توان بر اين معضل و انحرافات اجتماعى فائق آمد .

کافي است هواي پياده روي به سرتان بزند وخياباني را از ابتدا تا انتها پياده برويد فقط به نيت ديدن و وراندازکردن ويترين مغازه‌ها، از‌‌ همان ابتدا مانکن‌هاي زن ومرد در تيپ وهيکل‌هاي مختلف جلوه‌گري مي‌کنند و نگاه‌ها را به سمت خود مي‌کشانند. مانکن‌هايي که اغلب درکنار ورودي مغازه‌ها وفروشگاه‌ها قرار گرفته‌اند و تشخيص واقعي يا ساختگي بودن آن‌ها سخت است. سال‌هاست استفاده از مانکن‌ در فروشگاه‌هاي لباس رواج پيدا کرده است که در سايزهاي مختلف بچگانه، ‌ زنانه و مردانه هستند وهرکدام الگويي مصنوعي براي نوع پوشش ومدل لباس مي‌باشند؛ ‌ اما به نظر مي‌آيد که متاسفانه در مورد نوع پوشش اين مانکن‌ها هيچ نظارتي صورت نمي‌گيرد.

از طرف ديگر ، چشم‌هم‌چشمي ميان مانکن‌ها اين روز‌ها بدجوري رواج پيدا کرده است و هربار هرکدام در تيپ وهيبتي جديد ارايه‌گر مد والگو هستند که کاملا در جهت مخالف فرهنگ حجاب وعفاف کلامي مسئولان پيش مي‌روند اگر به نحوه پوشش زنان خياباني وافراد منافي حجاب وعفاف نگاهي بيندازيم هيچ تفاوتي با مانکن‌هاي پشت ويترين‌ها ندارند آن‌ها هم مانتوهاي بدن‌نما با ساپورت‌ در رنگ‌هاي مختلف پوشيده‌اند و آرايش جيغي هم زده‌اند پس انتظاري نبايد از مصرف کنندگان عامي داشت که متاثر از اين الگوسازي هستند؛ ‌هيچ فرقي هم بين مانکن‌هاي زن ومرد نيست. مانکن‌هاي مرد هم درهيبت مردانه با تيپ‌هاي غربي هستند که‌گاه حتي آن‌ها را باانسانهاي واقعي اشتباه مي‌گيريم. چند روزپيش يکي ازدوستان درحالي‌که با تلفن همراه خود صحبت مي‌کرد محکم به يکي ازهمين مانکن‌هاي مرد برخورد کرد به‌قدري واقعي به نظر مي‌رسيد که بنده خدا از ناراحتي شروع به عذرخواهي کرد بعد تازه فهميد مخاطبش يک مانکن لباس بوده است.

ترويج لباس‌ها و مانتوهايي که باسبک زندگي ما در تضاد‌اند به راحتي روي اين مانکن‌ها مشاهده مي‌شود. و جاي تعجب دارد که هيچ کس نيست که به اين مسئله رسيدگي کند.

چند وقت پيش در يکي از خيابان‌هاي پرتردد پشت ويترينش مانکن‌هاي زني را گذاشته بود که کاملا برهنه و بدون لباس بودند صحنه‌اي ناراحت کننده و تعجب‌آور البته فروشگاه تعطيل بود تا علت اين تابوشکني علني را جويا شويم فرداي آن روز مسئول فروش در مقابل سوال ما، گفت: مي‌خواستيم لباس آن‌ها را تعويض کنيم براي همين آن‌ها بدون لباس بودند شايد اين يک توجيه منطقي باشد که برهنه بودن عروسک‌هاي زن‌نما موقتي بوده است اما چرا اين‌طورعلني و آشکار؟! آيا نمي‌شد پشت فروشگاه و به‌دور از انظاراين تعويض لباس صورت بگيرد؟!

درست است که اين‌ها عروسکي براي مدل لباس هستند اما ولنگاريسم در تعدد و تنوع آن‌ها نيز جايزنيست. مسئولان بد نيست کمي هم به چنين اوضاعي رسيدگي وتوجه کنند، ‌ زيرا اين عروسک‌ها درقالب وهيبت انسان بالغ درجنسيت زن ومرد طراحي شده‌اند که به دليل نوع پوشش و آرايشي که دارند خود مروج ضدفرهنگ بدحجابي وشل حجابي درجامعه‌اند وبا کمال تاسف هر فروشگاهي براي جذب بيشترمشتري و بازار گرمي به غيراز دخترکان بزک کرده که به عنوان فروشنده در فروشگاه‌ها حاظر مي‌شوند ازچنين عروسک‌هاي منقش شده مصنوعي هم بهره مي‌برند.

مطمئنا برخورد با هنجارشکني و بدحجابي نبايد به‌صورت کاريکاتوري در جامعه صورت بگيرد؛ اين‌که مردم عادي را به دليل بدحجابي مواخذه کنيم اما فروشندگان ومروجين اين نوع پوشش‌هاي هنجارشکنانه را آزاد بگذاريم، نه باعقل سازگار است و نه با منطق. چه‌آن‌که نتيجه چنين برخوردهايي تنها از دست دادن نيروهاي مردمي که پشتوانه نظام هستند خواهد بود؛ در واقع اين نوع برخورد‌ها با جذب حداکثري و دفع حداقلي در تضاد است. به قول «بابا طاهر» که هرچه ديده بيند دل کند ياد…

وقتي که مانکن‌ها و لباس‌هاي نامتعارفشان را به حال خود‌‌ رها کرده‌ايم از جوانان‌ که تنوع طلبي و الگوپذيري جزيي از طبع آنهاست چه انتظاري داريم که مورد مواخذه قرار بگيرند، اگرنمي‌توانيم ماهواره‌ها را کنترل کنيم، ‌ مانکن‌هاي فروشگاه‌ها را که اين روز‌ها پيش‌قراولان بدحجابي و هنجارشکني شده‌اند را مي‌توانيم سازمان‌دهي کنيم. اگر واقعا به دنبال اصلاح سبک زندگي در اجتماع هستيم و اگر نه‌‌ همان بهتر که به کنفرانسهاي خسته کننده و پر هزينه در اين باره بپردازيم تا بيلان کاريمان ما را افرادي فعال نشان دهد.

آيت‌الله مکارم‌شيرازي در پاسخ به استفتايي نظر خود را درباره استفاده از مانکن در برخي مغازه‌ها اعلام کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، متن پرسش و پاسخ اين مرجع تقليد به آن، به شرح زير است:
پرسش:
در برخي مغازه‌ها جهت جلب مشتري، مانکن دارند که هم عامل تحريک و هم ترويج فرهنگ بيگانه است. حکم سودي که از اين طريق بدست مي‌آيد، چيست؟

پاسخ:
اين کار حرام است و درآمد آن نيز خالي از کراهت نيست.»

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۹:۴۸

2 Jan 2020