۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۳۷۷۹۸
گزارش تصويري

يادواره شهيد درياقلي سوراني(ناجي آبادان) و شهداي روستاي يانچشمه برگزار شد

همزمان با روز شهرستان بن يادواره شهيد درياقلي سوراني ناجي آبادان و 42 شهيد روستاي يان چشمه استان چهارمحال و بختياري برگزار شد.
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر همزمان با روز شهرستان بن يادواره شهيد درياقلي سوراني ناجي آبادان و 42 شهيد روستاي يان چشمه استان چهارمحال و بختياري برگزار شد.

سخنراني حضرت آيت الله اسلاميان نماينده مردم استان چهارمحال وبختياري در مجلس خبرگان رهبري ،روضه خواني و پخش کليپ  از بخش هاي اين يادواره با حضور مسئولين استاني و شهرستاني، خانواده معظم شهدا، ايثارگران و بسيجيان و اقشار مختلف مردم بود.

«شهيد درياقلي سوراني» متولد 1325 اهل روستاي يان چشمه استان چهارمحال و بختياري مي باشد که با هوشمندي و ايثار خود، نقشه دشمن بعثي در حمله و اشغال شهر آبادان در سال 1359 را با شکست مواجه کرد.

شهيد درياقلي سوراني اوراق فروشي بود که به همراه فرزند خردسال خود در کنار انبوهي از اتومبيل‌هاي فرسوده در حاشيه آبادان زندگي مي‌کرد.

او در آبان سال ۱۳۵۹ و در جريان حمله متجاوزانه رژيم بعثي عراق به ايران و پس از اشغال خرمشهر، در منطقه کوي ذوالفقاري در 20 کيلومتري شهر آبادان به صورت اتفاقي متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقي و عبور آنها از  رودخانه بهمن شير براي حمله غافل گير کننده و اشغال اين شهر شد، لذا فرزند خردسالش را تنها گذاشت و به سرعت با دوچرخه اش در يک مسير طولاني رکاب ‌زد و خود را به آبادان رساند و با فريادهايش، مردم و مدافعان شهر را از ماجراي نفوذ و توطئه دشمن آگاه ساخت.

مردم نيز با شنيدن فريادهاي التماس گونه او از خانه‌ها بيرون آمدند و با هر چه از چوب، چاقو، بيل و کلنگ در دست داشتند براي مقابله با دشمن به سمت منطقه ذوالفقاري حرکت کردند.

فيلم «شب واقعه» هم در سال 1387 به کارگرداني شهرام اسدي با الهام از زندگي شهيد درياقلي سوراني ساخته شد که حميد فرخ نژاد در اين فيلم نقش اين قهرمان فداکار را بازي ‌کرد. اين فيلم در بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر براي اولين بار اکران شد و رکورددار نامزدي جوايز اين جشنواره در سال ۱۳۸۸ بود که چهار سيمرغ بلورين جشنواره را هم کسب کرد.

در پايان از خانواده شهداي روستاي يانچشمه  تقدير و تجليل به عمل آمد.

روستاي يان‌چشمه مرکز بخش شيدا در شهرستان بن از توابع چهارمحال و بختياري، در فاصله حدود 40 کيلومتري شهرکرد مرکز استان است.


انتهاي پيام/520ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۴:۲۳:۲۱

28 Mar 2024