۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۳۱۶۰۴

طنين پرصلابت کوچ عشياربختياري از جاده دزپارت هنوز به گوش مي رسد+تصویر

در تاريخ کوچ قوم بختياري، عشاير از دو منطقه کوهرنگ و اردل به سمت دشت هاي گرمسيري خوزستان حرکت مي کنند و تا بهار سال بعد در دشت خوزستان ساکن مي شوند.
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، کوچ پاييزه عشاير استان چهارمحال و بختياري به مناطق قشلاقي منطقه گرمسيري خوزستان از جاده دزپارت آغاز شد.

در تاريخ کوچ قوم بختياري، عشاير از دو منطقه کوهرنگ و اردل به سمت دشت هاي گرمسيري خوزستان حرکت مي کنند و تا بهار سال بعد در دشت خوزستان ساکن مي شوند.
ايلراه ˈدزپارتˈ و پل ˈخداآفرينˈ نشان از تاريخي بودن کوچ قوم بختياري دارد که بخشي از سنت هاي کوچ اين قوم هنوز در جغرافيايي مرزي ايل ها و طوايف آن حفظ شده است.

ايل براي رسيدن دشت خوزستان از کنار رودخانه کارون با دره هاي درشت و کوچکش عبور مي کند تا به دشت هاي شوشتر، رامهرمز، انديکا و مسجد سليمان و لالي و شيرين بهار برسد و در اين ميسر سخت، گاهي گوسفندان که همه سرمايه يک ايل است از دره پايان مي افتد يا زير خودروهاي عبوري مي رود يا گرگ به گله مي زند.
عشاير قوم بختياري بر محور دامداري و کشاورزي در سال دو بار به صورت کوچ برون استاني و منطقه اي و کوچ درون استاني محل زندگي خود را تغيير مي دهند که در ابتداي بهار از مناطق گرمسيري يا قشلاقي به طرف مناطق سردسيري و ييلاقي به کوچ مي کنند.


ايل بزرگ بختياري در مناطق چهارمحال و بختياري، اصفهان، خوزستان و لرستان ساکن هستند و در اين بين کوچ بزرگ و کوچک را انجام مي دهند.

کوچ بزرگ همان ييلاق و قشلاق عشاير است و کوچ کوچک، کوچ درون منطقه اي است که عشاير براي يافتن چراگاه ها و مراتع مناسب دست به تغيير مکان خود مي زنند.

انتهاي پيام1026ج /۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۸:۰۱:۵۸

20 Apr 2024