۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۴۰۹۳۷

فرسایش خاک در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین کشوری بالاتر است

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: فرسایش خاک در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و این یک زنگ خطر برای استان ما است.
به گزارش جهانبین نیوز؛ ذبیح الله غریب رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری روز گذشته در دومین همایش استانی روز جهانی خاک اظهار کرد: مدیریت منابع آب و خاک وظیفه همگانی است و آنقدر که به مسائل دیگر در کشور پرداخته می شود به مسئله آب و خاک اهمیتی نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه به صورت جزیره ای نمی توان عمل کرد بیان داشت: همه مسئولین در زمینه آب و خاک این استان باید به یک نتیجه واحدی برسند.

غریب ادامه داد: ۹۰ درصد اراضی استان جزو زمین های ملی و جنگلی است. توجه به بخش خاک و آب در گسترش تولیدات سالم بخش کشاورزی نقش مهم و اساسی دارد.

دکتر محمد حسن صالحی رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد گفت: خدا را سپاس می گویم که امسال دومین همایش روز جهانی خاک برگزار می شود خاک برای تامین غذا مهم است و با توجه به فشاری که بر منابع وارد می شود مشکلات زیادی از فرسایش خاک، ریزگردها، سیل، جنگل تراشی و مسائلی دیگر مثل کیفیت خاک، متوجه خاک است.

حجت الاسلام زمانی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان در این همایش ضمن مهم خواندن خاک در چرخه زیستی گفت: در قران آیات و سوره های متفاوتی در مورد خاک داریم و خود کلمه خاک ۲۰ مرتبه در قرآن تکرار شده است.

وی با اشاره به ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی گفت ما جز اولین وارد کنندگان گندم بودیم و به برکت انقلاب اسلامی اکنون ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی را خودمان تولید می کنیم که این حاصل تلاشگران عرصه کشاورزی است.

ایشان در ادامه گفت: ما باید روی روش های کشاورزی برنامه ریزی انجام دهیم و اگر بخواهیم سنتی عمل کنیم عقب می مانیم .

مجید نظری نیز در این همایش با بیان دلایل فرسایش خاک در استان، تغییر بارش از برف به باران ، وجود اراضی شیب دار و بروز خشکسالی عنوان کرد: استان چهارمحال و بختیاری یک درصد این میزان مساحت کل کشور را دارد و در سال های پر بارش به طور میانگین ۱۰ درصد آب کشور را تولید می کرد، که اکنون بسیار کمتر از گذشته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: حفظ منابع آب و خاک از ضروریات توسعه کشاورزی است و تغییر اقلیم تهدید جدی برای خاک و ایمنی غذایی در جهان است و توجه به بحث حفظ و حراست از آب و خاک در چهارمحال و بختیاری از اولویت های مهم است.

مجید نظری در ادامه از اختصاص ۱۵ درصد اعتبارات استانی به حوزه کشاورزی در سرفصل های مختلف خبر داد و افزود: ۵۳ درصد از مجموع ۱۱۶ هزار هکتار اراضی آبی استان معادل ۶۱ هزار و ۴۰۰ هکتار به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و چهارمحال و بختیاری پس از استان هرمزگان از نظر تجهیز اراضی به سامانه آبیاری نوین رتبه دوم را دارد.

طهمورث الیاسی نیز از جذب ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در استان خبر داد و گفت: اعتبارات در ۳ بخش طرح های بیومکانیک، مکانیک و بیولوژیکی هزینه می شود.

گفتنی است، در این همایش یک روزه اساتید و سخنرانان به ارائه نظرات خود درباره خاک پرداختند در پایان این همایش از ۷نفر فعال و خادم حوزه خاک در استان تجلیل به عمل آمد.

عکس از رضا کمالی دهکردی

انتهای پیام/530ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۲۹:۱۳

19 Mar 2024