۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۳۶۴۵۴
زنگ خبر گزارش مي دهد؛

شهر بن؛شهر علم هاي برافراشته سيدالشهدا

از دور که به اين شهر نزديک مي شوي علم هاي سبز و سياه و سرخ و سفيد را مي بيني که سر برافراشته اند و ارادت جوانان اين شهر را به گوش آسمان مي رسانند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر ؛ آنچه که شهر بن را از ديگر شهر ها در اين ماه متمايز مي کند ،علم هايي است که دو هفته پيش از آغاز اين ماه در بن بر افراشته مي شود .

از دور که به اين شهر نزديک مي شوي علم هاي سبز و سياه و سرخ و سفيد را مي بيني که سر برافراشته اند و ارادت جوانان اين شهر را به گوش آسمان مي رسانند .

روزها که مي رود تا به لحظه هاي محرم گره بخورد تکاپو بيشتر و بيشتر مي شود ،علم هاي کوچکي که بر دوش خردسالان از اين کوچه به آن کوچه مي رود تا در جلوي درب صاحب خانه اي که نذر دارد در محرم امسال علمي را به نشانه ارادت به پرچم حضرت ابوالفضل(ع) بيارايد برافراشته شود ،از زيباترين صحنه هايي است که چشم بيناي هر محب اهل بيتي را مي نوازد.

مردم شهر بن هر ساله مقدمات برپا کردن علم را قبل از ماه محرم آغاز مي‌کنند و 4 تا 6 تکه چوب را به يکديگر متصل کرده تا ارتفاع آن بين 5 تا 25 متر برسد سپس تکه‌هاي پارچه را به سطح علم مي‌پيچانند.

نذر شال يا روسري براي گره زدن به تنه علم از گذشته وجود داشته که امروزه جاي خود را به پرچم‌هاي يک دست به رنگ‌هاي سبز، سياه، قرمز و زرد داده است.

از اينجا که ميگذري علم هاي بلندي که جوانترها آن را آراسته اند مي بيني و ايمان مي آوري که عشق به امام حسين و حضرت ابوالفضل قدرتي در بازوان اين جوانان مي دمد که مي توانند اين علم ها را به تنهايي در سطح شهر حمل کنند و بر شکوه عزاداري هاي اين شهر بيفزايند .

اين علم ها در طول دهه اول محرم در ميان کوچه و خيابانها و جلوي منازل برافراشته مي مانند و عصرها در ميان هيئت هاي مذهبي در سطح شهر حمل مي شوند.

يکي از اعتقادات مردم اين شهر در هنگام برخورد علم به زمين لازم شدن قرباني کردن از سوي صاحب علم است.

انتهاي پيام/520ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۳۸:۰۰

27 Dec 2019