۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۷۴۷۳

خنکای زمستان ،در دل تابستان، غار یخی چما سردترین نقطه خاورمیانه

غاریخی چما، در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ علیخان قرار دارد و با قندیل های فراوان یخی اش یکی از نادرترین و اعجاب انگیزترین غارهای منطقه به حساب می آید.یادتان باشد که در سفر به این غار، مراقب لغزش به داخل غار و رودخانه آن باشید.
غاریخی چما یا چی ما که نام آن برگرفته از گویش رایج بختیاری عشایر منطقه است، دل به کوه و دره زده است تا به خنک کننده ای طبیعی و روح نواز مردم تبدیل شود.
این غار به بزرگترین منبع آب شیرین ایران شهرت دارد و یکی از بی نظیرترین و کم نظیرترین نقاط گردشگری ایران است که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است

این غار در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ علیخان قرار دارد و با قندیل های فراوان یخی اش یکی از نادرترین و اعجاب انگیزترین غارهای منطقه به حساب می آید. از زیر یخ های این غار چشمه ای با آب سرد در جریان است که نهایتاً به سد کوهرنگ می ریزد. قرار گرفتن در دره های عمیق و انباشت حجم برف های چندین ساله در این مکان سبب شده قندیل های یخ و توده های عظیم برف به صورت دایمی و در تمام فصول سال باقی بمانند.

غار یخی چما

غار چما در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد و باید آن را در مقابل دشت چما ببینید که شبیه به تنگه ای بزرگ به نظر می رسد؛ یک انباری پربرف که ارتفاع برف های آن تا ‎ ۵۰متر می رسد!

فاصله این غار تا مرکز استان ۹۲ کیلومتر است که تمام مسیر آن، آسفالته و ماشین رو است. یادتان باشد که در سفر به این غار، مراقب لغزش به داخل غار و رودخانه آن باشید. سال گذشته، یکی از گردشگران که به این غار سر زده بود، به خاطر ریزش بخشی از غار به داخل غار و رودخانه جاری در بستر آن سقوط کرد و متاسفانه جان خود را از دست داد.
مرجع : رسانه مجازی نگاه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سیدافتخاری طالقان
خیلی جالب بود

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۸:۲۴:۱۵

29 Mar 2024