۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۳۸۸۹۴
نوروز در بام ايران

موزه شهر بروجن مجموعه اي از آثار تاريخي ارزشمند/خاطره اي متفاوت را تجربه کنيد

موزه شهر بروجن با جاي دادن بيش از دو هزار و 800 اثر نفيس تاريخي در دل خود مسافران و گردشگران نوروزي را با تاريخ و قدمت شهرستان بروجن آشنا مي کند تا خاطراتي به ياد ماندني در سفر به بام ايران براي خود رقم بزنند.
به گزارش جهانبین نیوز، مسئول موزه شهر بروجن در گفتگو با خبرنگار کلار، اظهار داشت: اين موزه به منظور غنا بخشيدن به فرهنگ شهر بروجن در بهمن ماه سال ۹۴ تاسيس شد.

علي يعقوبي با اشاره به اين که امسال موزه شهر بروجن به ثبت ملي رسيده است، گفت: يکي از مهترين آثاري که در اين موزه قابل توجه است ويترين کتاب نخستين پزشک ايراني دکتر ابوالقاسم بختيار بروجني است.

يعقوبي با بيان اين که هنگام شروع کار حدود ۴۰۰ اثر از اسناد و اشياء در اختيار اين موزه قرار گرفت، خاطر نشان کرد: اکنون بيش از ۲۸۰۰ اثر تاريخي در اين موزه وجود دارد.

وي با بيان اين که بخشي از اين موزه به زندگي روستايي، دامداري و کشاورزي و کار و پيشه اشاره دارد، گفت: در بخش ديگري از اين موزه چراغ هاي قديمي پيه سوز، فانوس و چراغ هاي موشي که در آن زمان مرسوم بوده به نمايش درآمده است.

يعقوبي با اشاره به اين که سکه ها و اشيايي از زمان صفويه تا معاصر در اين موزه نگهداري مي شود، افزود: تدابير امنيتي در اين موزه انديشيده شده تا بتوانيم مانند گاو صندوقي آثار تاريخي و اشياء مردم را حفظ کنيم تا براي نسل هاي آينده باقي بماند.

وي به اشياء موزه شهر بروجن اشاره کرد و گفت: سفال هاي دو هزار سال قبل از مسيح که حدود چهار هزار سال قدمت دارند در اين موزه براي مردم به نمايش گذاشته شده است.

مسئول موزه شهر بروجن ادامه داد: ضريحي متعلق به امام زاده عسگر علي گندمان که حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد در اين موزه به نمايش درآمده است.

يعقوبي گفت: بيش از ۶۱۳ نوع کبريت گردآوري شده از زمان هاي بسيار قديم، قرآن هاي چاپ سنگي و خطي بيش از ۲۰۰ سال قدمت، شاهنامه و کتاب هاي چاپ سنگي، آلبوم هاي تمبر و ظرف هاي مسي بيش از ۲۰۰ سال قدمت و جام هاي مربوط به زمان صفويه از ديگر اشيايي است که در اين موزه نگهداري مي شود.

وي در ادامه به غرفه اداره پست، تلگراف و تلفن هاي هندلي مربوط به زماني که ۳۰ الي۱۰۰ خانوار از آن بهره مند بودند اشاره کرد و گفت: ظروف، سکه هاي نفيس، ابزار شکار، باسکول هاي قديمي، چراغ هاي آجري و... از ديگر غرفه هاي است که براي جلب رضايت مردم در اين موزه برپا شده است.

انتهاي پيام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۷:۴۰:۳۸

28 Mar 2024