۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۳۱۳۳۰

نگاهی به زبان جهانی فیلم راز پنهان

فیلم سینمایی «ابو زینب» که این روزها در اکران سینماها قرار دارد، اثری در زمینه سینمای مقاومت با زبان جهانی است.
نگاهی به زبان جهانی فیلم راز پنهان
به گزارش جهانبین نیوز؛ فیلم سینمایی «ابو زینب» ساخته علی غفاری که این روزها در اکران سینماها قرار دارد، اثری در زمینه سینمای مقاومت با زبان جهانی است. جبارآذین، منتقد قدیمی سینما این فیلم را یکی از بهترین آثاری دانست که تاکنون در حوزه سینمای مقاومت تولید شده است. «ابو زینب» یک فیلم دفاع‌مقدسی و در راستای آثار سینمای مقاومت است.

علی غفاری سینماگری که سینما را با بازیگری، نویسندگی، برنامه‌ریزی و دستیار کارگردانی آغاز و تجربه کرده است در سومین اثر سینمایی خود با مشارکت هنرمندان لبنانی به بازسازی یکی از رخدادهای مردمی مقاومت و مبارزه در لبنان و در قالب داستان یک خانواده لبنانی در سال‌های اشغال این کشور توسط رژیم صهیونیستی پرداخته است. «ابو زینب» روایت‌کننده ایثارها و دلاوری‌های مادر یک خانواده است که فرزندی مجاهد و قهرمان تربیت کرده است؛ فرزندی که در واقع نام فیلم، اسم مستعار او بوده و با مبارزات خود عوامل رژیم صهیونیستی را به زانو درآورده است و این فرزند و مبارزات او رازی است که پس از سال‌ها و در «ابو زینب» در انتهای فیلم توسط سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان معرفی و افشا می‌شود. موضوع ضدصهیونیستی و موضع حمایتی فیلمساز از مجاهدات و مبارزات مردم لبنان بستر اصلی قصه این اثر سینمایی را تشکیل می‌دهد.

با این حال علی غفاری قهرمانی‌ها و مبارزات «ابو زینب» را هسته محوری داستان فیلم جدیدش قرار نداده بلکه کوشیده از طریق نمایش و شرح مبارزات وی و تلاش‌ها و مقاومت‌های مادرش شخصیت مادر را در مرکز قصه بنشاند و به دلیل پرورش چنین فرزندی، او و مادران اینگونه را مورد قدردانی و تحسین قرار دهد. کارگردانی پرتحرک فیلم «ابو زینب» اگرچه به خوش‌ساختاری «استرداد» نیست ولی به دلیل داشتن پروداکشن به نسبت عظیم در کار فیلمسازی امیدوار نشان می‌دهد.

با این همه به‌رغم روانی داستان «ابو زینب» دچار مشکل شخصیت‌پردازی بوده و کمرنگی تعلیق‌ها و گره‌افکنی‌ها درام فیلم را خدشه‌دار کرده است به‌گونه‌ای که در تصویرسازی از مقابله نیروهای خیر و شر الزامات دراماتیک قصه را به پیش نمی‌برد بلکه حادثه‌ها و شکل معمایی زندگی «ابو زینب» است که به طور متوسط داستان را به جلو می‌کشاند.

«ابو زینب» جدا از کاستی‌های اندکش به علت کارگردانی حساب شده، موضوع و مضمون بکر و تازه و پرداخت سینمایی برخی صحنه‌های عمومی و بعضی بازی‌ها از جمله بازیگر نقش مادر «ابو زینب» و مواضع ضد صهیونیستی و پردازش ابعاد شخصیتی یک زن در مقام مادری که برای رهایی وطن خود از چنگال غاصبان، فرزندان مبارز تربیت می‌کند، اثری پذیرفتنی و قابل‌تأمل است. «ابو زینب» در میان فیلم‌هایی که به موضوع ضد صهیونیستی و حمایتی از جریان مقاومت اسلامی پرداخته‌اند و پیش‌تر نمونه‌های آن را در سینمای ایران از جمله فیلم خوب «سی‌وسه روز» ساخته جمال شورجه دیده‌ایم، جذابیت‌های سینمایی بیشتری دارد.

منبع: سینما پرس

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۱۱:۱۵

1 Feb 2020