۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۳۱۸۸۰
دل پر درد مخترع جوان:

بودجه همايش هاي بي خاصيت به کارهاي علمي اختصاص يابد/مدگرايي در ادامه تحصيل معضل علمي کشور است

مخترع جوان چهارمحالي گفت: مدگرايي در بحث ادامه تحصيل در مقاطع بالا و همچنين فروش پايان نامه معضل علمي کشورمان است و ما بايد اين معضل را با تشويق ها و حمايت هاي کارآفريني برطرف کنيم.
بودجه همايش هاي بي خاصيت به کارهاي علمي اختصاص يابد/مدگرايي در ادامه تحصيل معضل علمي کشور است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ کارآفريني و ايجاد شرکت هاي دانش بنيان و يا به اصطلاح استارت آپ ها روياي بسياري از جوانان مخترع در کشور است.

ايجاد کسب و کار و حل مشکلات در صنايع مختلف، دغدغه بسياري از نخبگان است که اگر با حمايت مسئولين همراه شود، مي تواند نتايج خوبي را به همراه داشته باشد.

اما اين مسير همواره با دست اندازهايي همراه بوده است. آنطور که علي آقابابايي يکي از مخترعين جوان کشورمان که اهل استان چهارمحال و بختياري است مي گويد، طرحش بخاطر پاره اي مشکلات مربوطه هنوز فرصت تجاري شدن پيدا نکرده است.

او که خودش يک شرکت دانش بنيان را تاسيس کرده، به درد دل در خصوص فضاي کارآفريني مي پردازد و پيشنهادهايي هم در اين زمينه ارائه مي کند.

علي آقابابايي بني متولد سال ۱۳۶۸ در شهر بن از توابع استان چهارمحال بختياري است.

او در سال ۸۶ در رشته مهندسي شيمي گرايش صنايع پتروشيمي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرضا پذيرفته شد.

اين مخترع جوان، تحصيلات تکميلي، مقطع کارشناسي ارشد را بدون آزمون، در واحد تهران شمال دانشگاه آزاد در گرايش بيوتکنولوژي ادامه داد.

کارشناسي ارشد، پايان کار براي اين مهندس چهارمحال بختياري نبود، ايشان از سال ۹۴ مقطع دکتري مهندسي شيمي را در واحد تهران شمال ادامه داده اند.



تجاري سازي اختراع بافل هوشمند نياز به متقاعد کردن مديران صنايع دارد

وقتي از او در خصوص اختراعاتش مي پرسيم، مي گويد که نمي تواند راجب همه اختراعاتش صحبت کند.

وي با اشاره به اينکه يکي از اختراعاتم، بافل هوشمند براي راکتورهاي همزن دار است اظهار کرد: هنوز اين اختراع، تجاري سازي نشده است. بايد در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي براي معرفي اختراعاتم شرکت کنم، ضمن اينکه تقريبا دو سالي هست پيگير ثبت بين المللي اين اختراع و ظاهرا در مراحل پاياني اين کار هستم.

وی اضافه کرد: تجاري سازي اين اختراع به معرفي کردن موفق و متقاعد کردن مديران صنايع براي بکارگيري اين اختراع در طراحي قلب کارخانه بستگي دارد.

آقابابايي در ادامه در پاسخ به سوال فارغ التحصيلان در خصوص اختراعش گفت: يکي از مسائل مهم در راکتورها بحث اختلاط در راکتورهاي همزن دار است.

وی تاکید کرد: رژيم اختلاط يعني چگونگي بهم زدن سيال درون راکتور. در راکتورهاي همزن دار ما براي اينکه محصولي با کيفيت، يکنواخت، مناسب يا به عبارت ديگر واکنشي خوب داشته باشيم، کنترل و بهينه سازي نحوه اختلاط بسيار حائز اهميت است، در هر فرايند با توجه به ماهيت خوراک، پردازش خوراک و نهايتا محصول مطلوب، اختلاط خاصي تعريف مي شود.

این مخترع بسیجی افزود: براي مثال در راکتورهاي بيولوژيک اختلاط متفاوت تر از تعريف عمومي آن است لذا بايد با احتياط تر برخورد کنيم تا به محتويات بيولوژيک ما صدمه اي وارد نشود، يا اينکه در ابتداي واکنش، همزدن با سرعت و رژيم خاص شروع شود و در زمان هاي بعدي تغيير کند.

وي اذعان داشت: علاوه بر اختلاط، کنترل شرايط واکنش، اعم از کنترل دما، کنترل مقدار هوادهي، کنترل PH و بطور کلي کنترل کليه پارامترهاي دخيل در واکنش اهميت خاصي دارد؛ بنده با در نظر گرفتن اين پارامترها، در ساختمان بافل قابليت کنترل کنندگي براي اين بافل ايجاد کرده ام.

آقابابايي در مورد کاربرد اين طراحي و اختراع با بيان اينکه، قلب همه صنايع شيميايي و بيولوژيک، اعم از صنعت دارو، پتروشيمي، پالايش، پليمر و... راکتورها هستند اظهار کرد: اختراع من يک جزء از اين راکتورها است، يعني در همه اين راکتورهايي که در اين صنايع وجود دارد، من مي توانم يک طراحي خاصي از بافل براي راکتورها ارائه دهم که مزيت هايي براي راکتورها داشته باشد.


حساسیت درحمايت از کار علمي معظل بزرگي است

وی با عنوان کردن اينکه در سال هاي اخير پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري درخصوص اقتصاد مقاومتي، شاهد رشد حمايت هاي همه جانبه مسئولان در زمينه فعاليت هاي دانش بنيان هستيم ولي کاستي ها و بدسليقه گي هايي هنوز وجود دارد، گفت: طي اين سال ها که کارهاي پژوهشي انجام داده ام، بايد از همين جا يک خدا قوت به دکتر سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور عرض کنيم که انصافا با مجموعه خود به پژوهشگران ياري رسان هستند، مي خواهم اين را عرض کنم که اگر پژوهش هاي من در بحث فناوري هاي نانوتکنولوژِي نبود، غير از دانشگاه آزاد اسلامي که براي هر مقاله ISI مبلغي را در نظرگرفته، جاي ديگر، به اين سرعت و راحتي حمايت خاصي از کار من نمي کرد. پژوهش يعني دنبال کردن يک موضوع و ارائه ي راهکار براي حل آن که شايد آن راهکار نتيجه مطلوب را هم ارائه نکند و نيازمند بررسي راهکارهاي ديگري باشد؛ پژوهشي که نتيجه ي آن از قبل معلوم باشد که ديگر پژوهش محسوب نمي شود، خوب با اين اوصاف جاي تاسف دارد که هرجايي حمايت مي کند، حمايت خود را مستلزم ارائه ي نتيجه مطلوب کار پژوهشي در پايان کار عنوان مي کند، در اين صورت دانشجويي که حداقل يک سال وقت خود را صرف تحقيق و آزمايش کرده است و نيز هزينه هاي سنگين آزمايشات را متحمل شده چه بايد کند؟ يا مجبور است بيخيال حمايت شود، يا دست به عمل غيراخلاقي و غير علمي بزند و نتايج را با دستکاري کردن بهبود ببخشد، يا اينکه شجاعت به خرج دهد و واقعيت را اعلام کند.

آقابابایی ادامه داد: اين يک معضل است که ما در حمايت از کار علمي خسيس باشيم، آمار بگيريد ببينيد در يک سال چند صد همايش بيهوده در کشور برگزار مي شود که هيچ سودي ندارد و حتي يک قدم به علم و فناوري نمي افزايد، خوب بودجه هاي چنين همايش ها و کنگره ها را اگر براي کارهاي علمي اختصاص دهيم و به محض تاييد و تصويب پروپوزال حمايت مالي در اختيار دانشجو قرار دهيم، قطعا موثر خواهد بود.


راهي بجز موفقيت در تجاري سازي مجموعه ي خلاقيت خود ندارم

وي نظر خود را در خصوص ثبت اختراع در زمان دانشجويي و تجاري سازي گفت و تصريح کرد: در بحث ثبت اختراع هم بايد بگويم که، مخترع اگر دانشجو باشد، در ابتداي کار خيلي وارد فاز تجاري سازي نمي شود و بيشتر، اين اختراع را براي قوي کردن رزومه انجام مي دهد.

بنده هم به همين منوال، در ابتداي فعاليتم، به دنبال ثبت اختراع و بهبود رزومه علمي بودم و خيلي چشم به جنبه اقتصادي و تجاري آن نداشتيم. اما در حال حاضر که از بحث تقويت رزومه خارج شده ايم و بيکار هستم، راهي بجز موفقيت در تجاري سازي مجموعه خلاقيت هاي خود ندارم.

وي با بيان اينکه، براي توليد و طراحي محصولاتم از کمک ديگران بسياري استفاده کرده ام، اظهار کرد: اما خودم به عنوان نفر اصلي فعاليتم را شروع کردم، طراحي ها را به يک کارگاه تراش کاري سفارش مي دادم و در بخش پياده سازي الگوريتم هاي الکترونيکي از دوستم که در اين زمينه فعاليت مي کند کمک گرفتم است. چه بسا نقشه هاي فني که در لبتابم کشيده ام و بخاطر مسئله مالي هنوز به مرحله اجرا در نيامده است. حتي هزينه داوري همين اختراعات را به سختي تامين کردم.

علي آقابابايي در خصوص کارآفريني دل پري داشت و گفت: در خصوص کارآفريني دردل هاي بسياري دارم و اميدوارم که شما همه اين درد دل ها يادداشت و منعکس کنيد. ببينيد وقتي با دانشجويان کارشناسي صحبت مي کنيد، اکثراً در نظر دارند تحصيلات تکميلي را ادامه دهند. دانشگاه آزاد اسلامي در سال هاي اخير به موفقيت بزرگ و بسيار بسيار مهم دست يافته که اولا انتخاب رشته بر اساس علاقه را فراهم کرده و ثانيا راه را براي پرورش نيروي متخصص باز کرده يعني دانشجويان به راحتي مي توانند وارد مقطع کارشناسي ارشد و دکتري شوند؛ اين مهم يک شاخص در بحث رشد و استقلال کشور است، لذا برعکس کساني که نگاه منفي دارند و مي گويند اين تعداد دانشجوي کارشناسي ارشد و دکتري قرار است کجا مشغول کار شوند، بايد به اين ظرفيت و پتانسيل نگاه مثبتي داشت.

چراکه خروجي تحصيلات تکميلي يک پايان نامه و تز هست که اهميت بسيار بالايي دارد، بايد همت کرد و تمام توان را براي بهبود کيفيت و هدفمندي آن گماشت، حل بسياري از مشکلات جامعه گره خورده است در همين پايان نامه چرا که ماهيت آن علم است و علم نور است، اين قانون کلي در همه ي رشته ها صادق است.

وي خاطرنشان کرد: پايان نامه فني يعني توليد علم فني، توليد علم يعني توليد در صنعت و نتيجه آن مي شود استقلال صنعتي، پس ما بايد در برنامه ريزي هايمان، نگاهمان به سمت مهارت افزايي دانشجويان در انجام پايان نامه ها باشد.

او در ادامه، مدگرايي در بحث ادامه تحصيل در مقاطع بالا و همچنين فروش پايان نامه را معضل علمي کشورمان مي داند و معتقد است: ما بايد اين معضل را با تشويق ها و حمايت هاي کارآفريني برطرف کنيم. چرا که اگر داشنجو فني زمان دو تا سه سالي را که صرف پايان نامه خود مي کند، مورد حمايت موثر قرار گيرد، قطعا در زمان ثبت پروپوزال، به دنبال موضوعي مي رود که با کار خود صنعت کشور را رونق بخشد. ضمن اينکه با اين کار مي تواند در راه کارآفرين شدن گام بردارد و قطعا زمينه ساز ايجاد شغل در جامعه خواهد بود.

البته قبلا هم در ايده اي بيان کرده اما که هرچقدر ما بتوانيم پايان نامه ها را گروهي انجام بدهيم و تيم هايي از رشته هاي مختلف تشکيل دهيم به موفقيت نزديکتريم، چون هر صنعت اجزاء مختلفي دارد و اساس يک پديده براي پديدار شدن بايد از مسير ميان رشته اي عبور کند.

آقابابايي در خصوص پارامتر هاي يک پايان نامه خوب مي گويد: يکي از اين پارامترها، استاد راهنماي خوب با ديد کارآفريني است. اگر استادي ديدش نسبت به کارآفريني ديد منفي باشد، و دائما منفي بافي کند که کار توليد در ايران جواب نمي دهد، قاچاق کالا در ايران زياد است و... اين يک روحيه منفي را در دانشجو ايجاد خواهد کرد و دانشجو هيچوقت جسارت اينکه پا به عرصه توليد بگذارد را نخواهد داشت. پس يکي از اصلي ترين نکات براي کارآفرين شدن، پيدا کردن اساتيدي است که راه را براي کارآفرين شدن دانشجو در آينده، تبيين و روشن کنند.

وی در ادامه با تاکيد بر نقش اساتيد و مسئولين در کارآفريني و ايجاد شرکت هاي دانش بنيان گفت: من يک شرکت را با هدف دانش بنيان شدن ثبت کردم و تيم تحقيقاتي خوبي با وجود دوستاني ارزشمند تشکيل شد و دو سال بر روي يک پروژه کار کرديم و پروپوزالي در اين خصوص تهيه کرديم. ما اين پروپوزال را به يکي از مراکز رشد دانشگاه آزاد ارائه کرديم.

آقابابایی افزود: اما متاسفانه با روحيه بسيار منفي مسئول آن مرکز رشد مواجه شديم که يک نفر مي خواست که ايشان را توجيه کند که کار دانش بنيان چيست!!! چراکه رشته تخصصي مسئول صرف علوم انساني بود يادم نيست فلسفه بود يا فقه!!! خوب، اصلا مرتبط با بحث کارآفريني نبود. الان در تحقق مقاومت اقتصادي ذره بين روي توليد است و سربازان اين ميدان اغلب دانشجويان آزمايشگاه و کارگاه ديده اند، خوب در اين راستا کساني در مراکز رشد، بايد مدير باشد که رشته تخصصي اش با بحث آزمايشگاه و اين تيپ تحقيق و پژوهش ها ارتباط داشته باشد تا ادبيات مخاطبان را درک کنند. متاسفانه معاونت هاي پژوهشي، گاها به اين نکته توجه نمي کنند، در چنين شرايطي، من و امثال من به دليل اينکه آن مسئول با کار ما آشنا نيست، پروپوزالمان چندين ماه، در چنين مراکزي خاک مي خورد و در نهايت جواب رد مي گيريم يا انرژي ما خرج ياد دادن مفاهيم به مسئول مي شود.

این نخبه بسیجی  در ادامه با بيان يک پيشنهاد اضافه کرد: دانشگاه آزاد در سال هاي آينده بخاطر پايين آمدن نرخ رشد جمعيت با کمبود دانشجو مواجه خواهد شد و بعضا در برخي واحد هاي شهرستاني سکوت بيمناک اين رکود قابل شنيدن است. از طرفي هم ما بايد در دانشگاه آزاد به فکر ايجاد منابع مالي جديد باشيم. در اين زمينه، اگر اساتيد در کنار تدريس به بحث کارآفريني بپردازند، براي کشور و بخصوص براي داشنگاه آزاد بسيار مثمر ثمر خواهد بود.

وي افزود: بايد در خصوص بحث کارآفريني و بحث ايجاد شرکت هاي دانش بنيان، کرسي هاي آزاد انديشي برگزار کنيم و به آسيب شناسي آن بپردازيم. البته اين نظر شخصي بنده است و ممکن است کساني با آن موافق نباشند، شايد اشتباه مي کنم اما از نقد سازنده استقبال مي کنم.

آقابابایی به دانشجویان توصیه کرد: توصيه من به دانشجويان اين است که ابتدا تيم خوبي تشکيل بدهيد و از خلاقيت هاي خودتان استفاده کنيد. بروز خلاقيت هم از نگريستن به طبيعت و کسب علم به معناي عام، سرچشمه مي گيرد. از کنار پديده ها و اجسام به سادگي عبور نکنيد.

وی تاکید کرد: وقتي معايب را ببينيد، براي برطرف کردن ايراد طرح بدهيد و نقشه بکشيد. براي موفق شدن در بحث کارآفريني هم بايد تيم خوبي تشکيل شود. تيم خوب متشکل از مهارت هاي متنوع است.

این نخبه بسیجی یادآور شد: محصولاتي که وارد بازار مي شود، از تيم هايي موفق با مهارت هاي مختلف بوده است. به اميد پيشرفت و آباداني هرچه بيشتر کشور.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۳۷:۴۰

26 Dec 2019