۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۲۸۵۵۰
تحلیلگر عراقی:

نقش سفارت آمریکا و عربستان در حوادث «منطقه سبز» بغداد

تحلیلگر عراقی از نقش سفارت‌های آمریکا و عربستان در حوادث اخیر «منطقه سبز» بغداد و ورود معترضان به پارلمان سخن گفت اما در عین حال از بی‌توجهی مسؤولان به خواست مردم نیز انتقاد کرد.
نقش سفارت آمریکا و عربستان در حوادث «منطقه سبز» بغداد
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «منطقه سبز» بغداد که محل استقرار نهادهای دولتی عراق و سفارت کشورهای مختلف در پایتخت این کشور است، در روزهای گذشته شاهد تنش امنیتی بود.

پس از آنکه حامیان مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در ادامه تظاهرا‌ت‌های خود برای حمایت از اصلاحات سیاسی و تشکیل کابینه تکنوکرات، وارد مقر پارلمان شدند و تنش‌ها بالا گرفت و برخی با نفوذ به جمعیت معترض، علیه محور مقاومت شعار دادند، برخی تحلیلگران و منابع گفتند که سفارت عربستان و آمریکا نیز در این حوادث دخیل بودند.

«محمد علی الحکیم» مدیر خبرگزاری «النخیل» عراق بی‌توجهی به خواست مردم در ایجاد اصلاحات را علت اصلی تنش سیاسی امنیتی در عراق دانست و مسئولان عراق را به خدمت‌رسانی به مردم و برطرف کردن مشکلات آنان دعوت و تأکید کرد که البته نقش سفارت عربستان و آمریکا در حاشیه این حوادث بر کسی پوشیده نیست.

محمد الحکیم به «بین‌الملل فارس» گفت که نقش سفارتخانه‌های کشورهای بیگانه نظیر عربستان و آمریکا بر کسی پوشیده نیست. آنچه روز شنبه (۳۰ آوریل)، در منطقه سبز روی داد و جوانان خشمگین به این منطقه و پارلمان حمله کردند، یک طرح از پیش برنامه‌ریزی شده بود

او «تعیین زمان صفر برای ورود به مقر پارلمان»، «وجود فهرستی از اسامی نمایندگانی که قرار بود صرفا مورد اهانت و ضرب و شتم قرار گیرند»، «نحوه ورود به منطقه سبز و حمله به پارلمان و از بین بردن موانع بتنی، از چند روز پیش» و «حضور بقایای رژیم بعث در این تظاهرات» را از نشانه‌های «از پیش تعیین شدن حوادث» و دخالت سفارت عربستان و آمریکا دانست.

مدیر خبرگزاری النخیل تصریح کرد: به اعتقاد من همه در عراق با این امر موافقند که کشور به اصلاحات و انقلاب علیه فساد و مفسدان، نیاز دارد اما در عین حال بیم آن را دارند که عربستان و آمریکا از این مسئله سوء‌استفاده کنند زیرا مقاصد این دو کشور برای همه روشن است. لذا مقامات سیاسی و ملت عراق باید هوشیار و مراقب توطئه‌های خارجی برای شعله‌ور کردن آتش فتنه و نبرد و خونریزی در کشور باشند.

بی‌توجهی به خواست مردم یکی از علل اصلی تنش

محمد الحکیم در ادامه گفت «طبقه سیاسی عراق باید بداند که تمامی کاخ‌های بزرگ و محافظان تا دندان مسلح، روزی زائل خواهند شد همان‌طور که برای صدام، [حسنی] مبارک و... این اتفاق افتاد. برای بررسی ریشه‌ای تحولات کنونی در عراق باید علاوه بر اوضاع سیاسی، برخی مسائل دیگر را مدنظر قرار دهیم».

این تحلیلگر عراقی توضیح داد «باید بدانیم که اولین کسی که خواستار اصلاحات در عراق شد، مرجعیت عالی شیعیان بود که از طریق خطبه‌های نماز جمعه و دیدارهای صورت گرفته نمایندگانش با مقامات کشوری، این مسئله علنی شد. ملت عراق نیز به توصیه‌های مرجعیت که سوپاپ امنیتی برای ملت و دولت به شمار می‌رود، گوش داد. مرجعیت بر ضرورت مقابله با فساد موجود در کشور بدون اعمال هیچ استثنایی، تاکید داشت که باید به آن توجه می‌شد».

الحکیم درباره سوءاستفاده شدن از تجمعات مردمی نیز هشدار داد و با تایید اینکه ملت عراق حق اعتراض و تحصن را دارد، گفت که با وجود همه اینها می‌بایست این ملت هوشیار باشد تا آلت دست طرح‌های فتنه‌انگیزانه علیه وحدت عراق نشود.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۱۹:۲۲

29 Dec 2019