۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۱۴۹۶۰

جستاری پیرامون اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) با محوریت ولایت فقیه

برای مطالعه اندیشه های حضرت امام (ره) از منظر مبانی نظری ، تاکنون رهیافتهای متفاوتی ارائه شده است . اما با یک جمعبندی و نگاه کلی می توان گفت که راهیافتها به تنهایی نماینگر ابعاد مختلف اندیشه های سیاسی امام (ره) نیستند و هر کدام از آنها وجوه اندیشه سیاسی ایشان را معنا کاری می کند .
جستاری پیرامون اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) با محوریت ولایت فقیه
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سلام لردگان ، باید اذعان داشت در زوایایی مختلف آراء سیاسی و غیرسیاسی حضرت امام (ره) رهیافتهای مختلفی در حوزه معرف شناختی، هستی شناختی، جامعه شناختی، انسان شناختی، کلامی، فلسفی، فقهی و عرفانی متبلور است. که البته سعی می شود و در بحث رهیافت فقهی حضرت امام (ره) در این نوشتار بهره وافی و کافی را از اندیشه سیاسی آن مرجع و امام(ره) عظیم الشأن ببریم .

ولایت مطلقه فقیه ارمغان اندیشه سیاسی فقهی :

امام راحل طی سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۷ موضوع ولایت مطلقه فقیه را به روشنی و با صراحت و قاطعیت تبیین و آن را جایگزین اندیشه نظارت و ولایت فقیه کردند. دور جدید طرح مباحث اختیارات ولی فقیه و اصل مطلقه فقیه در قانون اساسی از مهمترین اصول قانون اساسی محسوب می شود .

حضرت امام راحل با درایت مثال زدنی خویش فقیه و ولایت فقیه را در رأس امور قرار می دهد و ایشان در پاسخ به سوال اینکه چرا باید فقیه و ولایتش در رأس باشد؟ پاسخ می دهد که « چون در گذشته برای تشکیل حکومت و بر انداختن حکام خائن وفاسد، به طور دسته جمعی وبه اتفاق قیام نکردیم و بعضی سستی به خرج داده و حتی از بحث و تبلیغ نظریات و نظامات اسلامی مضایقه نمودند، بلکه بعکس به دعاگویی حکام ستمکار پرداختند. از اینرو نفوذ و حاکمیت اسلام در جامعه کم شد، ملت دچار تجزیه وناتوانی گشت، احکام اسلامی بی اجرا ماند در آن تغییر و تبدیل واقع شد . استعمارگران برای اغراض شوم خود به دست عمال سیاسی خود قوانین خارجی و فرهنگ اجنبی را بین مسلمانان رواج دادند و مردم را غرب زده کردند .اینها برای این بود که ما قیم در رئیس و تشکیلات رهبری نداشتیم » لذا با شکل گیری حکومت دینی با تکیه بر رأی مردم ولایت فقیه در رأس امور قرار می گیرد و همانطوری که امام راحل می فرمایند «ولایت فقیه آمده که جلوی دیکتاتوری ها را بگیرد»

کلام پایانی:

مهمترین اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) ولایت فقیه است و ما حاصل این اندیشه نظریه حکومت اسلامی که نتیجه اندیشه و عمل سیاسی امام راحل عزیزمان تشکیل حکومت اسلامی و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی درسایه رهبری ولی فقیه شجاع و با درایت محقق شده است و تا ظهور حضرت حجت (عج) انشاالله مستمر و پایدار خواهد ماند در سایه رهبری داهیانه مقام معظم رهبری مد ظله العالی این تربیت یافته مکتب امام خمینی (ره) و ولی فقیه مطلقه زمان حاضر .

سلامتی مقام عظمای ولایت صلوات
سید محمد حسینی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۲۱:۳۵

10 Jan 2020