۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۴۰۰۲۴
نتایج مطالعه جدید؛

سرطان پوست نشانه خطر ابتلا به سرطان های دیگر است

طبق نتایج یک مطالعه جدید، افراد مواجه با عود مجدد سرطان شایع پوست ممکن است در معرض ریسک بالا ابتلا به برخی سرطان های دیگر قرار داشته باشند.
سرطان پوست نشانه خطر ابتلا به سرطان های دیگر است
به گزارش جهانبین نیوز؛ محققان دانشگاه استنفورد آمریکا دریافتند بالاترین ریسک در بین بیمارانی وجود دارد که دارای تعداد دوره های زیاد «سرطان سلول پایه ای» (BCC) بوده اند؛ BCC نوع قابل درمان سرطان پوست است.

همچنین مطالعات نشان داد بیمارانی که در طول ۱۰ سال حداقل شش بار دچار BCC شدند بیش از حد میانگین در معرض ابتلا به سرطان های سینه، روده، پروستات و خون قرار داشتند.

در مطالعات قبلی مشخص شده بود افرادی که به هر نوع سرطان پوست مبتلا می شوند با افزایش ریسک ابتلا به سایر سرطان های پوست، بخصوص ملانوما، مواجه هستند.

دکتر «کاویتا سارین»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این مطالعه نشان می دهد زمانیکه افراد به طور مکرر دچار سرطان سلول پایه ای شوند، با ریسک بالا سرطان های داخلی روبرو هستند، موضوعی که قبلا تشخیص داده نشده است.»

سرطان سلول پایه ای که عمدتا ناشی از قرارگیری در معرض نور ماوراءبنفش خورشید است، قابل درمان است. اما به گفته سارین، زمانیکه افراد مکررا با عود این نوع سرطان مواجه می شوند، می تواند علامت آسیب پذیری آنان در مقابل سرطان های دیگر هم باشد.

در این مطالعه، محققان DNA ۶۱ بیمار مبتلا به چندین بار سرطان سلول پایه ای را بررسی کردند و دریافتند ۲۰ درصد دارای جهش های در ژن های شان هستند که به ترمیم آسیب DNA در سلول های بدن کمک می کند. سرطان زمانی متجلی می شود که این سلول ها غیرعادی رشد کرده و بدون کنترل پخش می شوند.

به گفته سارین، «رقم ۲۰ درصد رقم بسیار بالای در مقایسه با کل جمعیت عمومی است.»

با این حال وی تاکید می کند این یافته ها مبتنی بر گروه کوچکی از بیماران بوده و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

محققان توصیه می کنند افرادی که دارای سابقه چندین بار BCC هستند حتما در مورد سایر سرطان ها نظیر سرطان های سینه و روده هم تحت غربالگری قرار گیرند.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۵۸:۴۵

27 Dec 2019