۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۲۱۳۰۴

آيا کانون هاي فرهنگي هنري مساجد توانسته اند کارکرد اصلي مساجد را احياء کنند؟(1)

مسجد اين خانه ي امن الهي سال هاست که ديگر مثل گذشته پررونق نيست و کارکرد گذشته اش را ندارد اما ....
آيا کانون هاي فرهنگي هنري مساجد توانسته اند کارکرد اصلي مساجد را احياء کنند؟(1)
به گزارش جهانبین نیوز، پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار در یادداشتی به قلم "مهدی بهزادی" نوشته است:
از آغازين روزهاي تبليغ اسلام توسط ختم المرسلين حضرت محمد مصطفي صلوات الله عليه مسجد به عنوان محور همه فعاليت ها انتخاب شد و سنگر و پايگاه همه ي اقدامات فرهنگي گرديد.

پيامبر اسلام در هجرت خود از مکه به مدينه اولين مکاني را که در مدينه بنا نهاد مسجد بود، در آزاد سازي مکه از دست مشرکان هم مسجد به عنوان مکان امن معرفي شد و پيامبر در فتح مکه ضامن سلامتي کساني شد که به مسجد الحرام پناه بردند و ...

مساجد در طول تاريخ درخشان اسلام کارکرد هاي مختلفي داشته اند که از آن جمله مي توان کارکرد هاي فرهنگي، مذهبي، علمي، نظامي، آموزشي و ....را برشمرد.

از ديگر سو مسجد نماد هنر و معماري دوران مختلف بوده است، بهترين مثال براي اين موضوع معماري و بکارگيري هنر اسللامي ايراني در دو مسجد تاريخي شيخ لطف الله و مسجد امام در ميدان امام خميني اصفهان هستند.

با وجود همه ي کارکرد هاي مسجد اما چند سالي است که ديگر مساجد آن رونق هميشگي را ندارند، عده اي اين اتفاق را حاصل ورود تکنولوژي به زندگي انسان ها مي دانند و برخي دغدغه هاي بسيار افراد و هر کسي عقيده اي دارد و براي اينکه بدانيم چه کسي درست مي گويد بهتر است نظرات مطرح شده را به نقد و بررسي بنشينيم.

در سال هاي اخير مساجد علي رغم متوليان بسياري که دارند اما در واقع هيچ شخص و نهاد و سازمان و گروهي نتوانسته است باعث رونق و شکل گيري کارکرد اصلي مسجد شود.در حال حاضر هيئت امنا مساجد ، پايگاه هاي مقاومت بسيج، کانون هاي فرهنگي هنري مساجد، ائمه جمعه و جماعات و ساکنان اطراف مسجد از مهمترين کالني هستند که داعيه اداره مسجد را دارند اما علي رغم وجود اين همه شخص و گروه و نهاد اما هنوز مسجد مظلوم است.

دبير خانه کانون هاي فرهنگي هنري مساجد وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چند سالي است با هدف احيا مساجد و رونق بخشي به نقش بي بديل مسجد در زندگي انسان ها اقدام به راه اندازي کانوئن هاي فرهنگي مساجد در مسجد هاي شاخص شهر ها و روستا ها نموده است که اگر از انصاف نگذريم تا حدودي توانسته است نقش مساجد را در شهر ها و روستا ها احيا کند اما برخي مشکلات در کانون هاي فرهنگي هنري مساجد باعث شده لاست در پاره اي اوقات کانون تهديدي براي مسجد محسوب شود نه نقطه ي قوت.

در ادامه به بررسي مهمترين کارکرد ها و آسيب هاي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد مي پردازيم، دذر اين نوشته سعي شده است با نگاهي سازنده مسائل مورد بررسي قرار گيرد.

۱- در بسياري از مساجد کانون ها فقط براي در اختيار گرفتن امکانات جذب مساجد شده اند و در عمل کانون ها غير فعال هستند.

۲- با توجه به حجم کار دبير خانه کانون هاي فرهنگي هنري مساجد و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ها و شهرستان ها و عدم در اختيار داشتن نيروي انساني کافي بازرسي مدون از کانون ها به عمل نمي آيد.

۳- هر کانون فرهنگي هنري مسجد داراي اساسنامه است که با نظر هيئت امنا مسجد و امام جماعت مسجد راه اندازي مي شود و در سطح اجرا داراي مدير مسئول و رابط فرهنگي است و اگرچه اغلب افراد انتخاب شده براي اين مسئوليت ها از اشخاص صالح و امين و مومن انتخاب مي شوند اما برخي مشکلات براي آنان باعث مي شود که نتوانند آنگونه که شايسته و بايسته است امورات کانون ها را اداره نمايند.

۳-۱ مشکلات اقتصادي: اغلب نيروهاي فعال در کانون هاي فرهنگي هنري مساجد را جوانان و نوجوانان تشکيل مي دهند که بيشتر آنان فاقد شغل و درآمد کافي هستند و همين مساله باعث بي انگيزگي آنان براي ادامه فعاليت مي شود.

۳-۲ اگر چه در سال هاي آغازين فعاليت کانون هاي فرهنگي هنري مساجد آموزش هاي اوليه براي مديران مسئول و رابط هاي فرهنگي برگزار شد اما مي طلبد اين آموزش ها در حيطه هاي مختلف همچون کتابداري، رايانه، روانشناسي، زبان، علوم و معارف ديني و ...ادامه يابد تا کانون ها بدر کنار معنويت بتوانند تخصص را هم داشته باشند و مخاطبان خود را رشد دهند.

۴- موازي کاري و عدم تعامل ديگر مساله اي است که کانون هاي فرهنگي هنري با آن روبرو هستند. با توجه به اينکه در اغلب روستا ها و شهر ها به جز کانون نهاد هاي فرهنگي ديگري چون پايگاه هاي مقاومت بسيج، مدارس، فرهنگسراها، دارالقرآن ها و .....فعاليت مي کنند لذا براي تقويت برنامه ها و جلوگيري از هدررفتن وقت و سرمايه ملي و اشخاص و ....بايد کانون ها با اين مراکز تعامل داشته باشند.

۵-کانون هاي مساجد با اسم و عنوان مسجد راه اندازي و تقويت شده اند اما در بسياري از موارد عدم فعاليت کانون نه تنها باعث روشن شدن چراغ مسجد نشده اند که خود باري بر اندام نحيف و شکننده مساجد هستند.

ادامه دارد
انتهای خبر/۱۰۲۴ج/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۵۰:۲۶

3 Jan 2020