۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۳۲۸۳۴
بلومبرگ:

دلارهای عربستان نتوانسته است برای این کشور نفوذ نظامی بخرد

پایگاه «بلومبرگ» در گزارشی با اشاره به عدم موفقیت نظامی و سیاسی رژیم سعودی در منطقه تأکید کرد: «دلارهای سعودی هم نتوانست برای ریاض نفوذ نظامی بخرد».
دلارهای عربستان نتوانسته است برای این کشور نفوذ نظامی بخرد
به گزارش جهانبین نیوز؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی تحت عنوان «پول‌های عربستان نمی‌تواند برای این کشور نفوذ نظامی خریداری کند»، به تجاوزات عربستان در یمن اشاره کرد و نوشت، عربستان سعودی در مقایسه با دشمنانش در یمن، سلاح‌های بهتری دارد و این موضوع در جنگی که یکی از ثروتمندترین کشورهای عربی را در مقابل یکی از فقیرترین این کشورها به رقابت واداشته، مسئله عجیبی نیست. با اینحال، سعودی‌ها همچنان در تلاش هستند تا خواسته‌های خود را تحمیل کنند.

این گزارش می‌افزاید، چالش بزرگتر برای عربستان سعودی تبدیل کردن ثروت نفتی خود به نفوذ بزرگتر منطقه‌ای است، موضوعی که رهبری جوان این کشور آن را وعده داده است. نشانه‌های اندکی از موفقیت این دولت در یک سال گذشته نیز وجود داشته است. جنگ یمن همچنان ادامه دارد؛ در سوریه، جنگجویان تحت حمایت عربستان از حلب بیرون رانده شدند؛ مصر که از دلارهای عربستان استفاده کرده، حالا به نظر می‌رسد که دیگر تمایلی برای همسو کردن سیاست خارجی خود با ریاض ندارد.

این سیاست پرهزینه است و این در شرایطی است که عربستان در داخل کشور سیاست‌های ریاضت اقتصادی را تحمیل می‌کند تا بتواند وابستگی به انرژی را به دنبال کاهش قیمت نفت به حالت توازن بازگرداند.

دولت عربستان هزینه جنگ خود در عربستان یا میزان حمایت از جنگجویان معارض در سوریه را فاش نکرده است اما در شرایطی که کاهش درآمدهای نفتی موجب شده است در دو سال گذشته، ۲۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای خالص عربستان در خارج از این کشور کاهش بیابد، این درگیری‌ها در یمن و سوریه، یک بار مضاعف به شمار می‌آید.

«جیمز دورسی» یک کارشناس سعودی و عضو ارشد گروه مطالعات بین‌الملل دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور تأکید می‌کند: «جنگ برای آن‌ها هزینه مالی هنگفتی دارد و همزمان آن‌ها نیازمند آن هستند تا به بازسازی و تنوع بخشی به اقتصادشان بپردازند».

درگیری‌های یمن قرار نبود تا این اندازه طولانی شود. عربستان سعودی در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی با رهبری ائتلافی وارد یمن شد و تعدادی از نیروهای زمینی خود را نیز در این منطقه مستقر کرد و سعی داشت دولت برکنار شده یمن را مجددا روی کار آورد و این دولت را در جامعه بین‌المللی به رسمیت بشناساند، با این وجود این کشور در این نبرد کنترل بخش مهمی از یمن را به نیروهای شیعه واگذار کرده است.

«محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان و طراح اصلی برنامه‌های تغییر در این کشور در مصاحبه‌ای که در ماه مارس انجام داده بود، گفت که طرفین درگیری در یمن پیشرفت خوبی در حل درگیری داشته‌اند. درست از همان زمان هم گفت‌وگوهای صلح یمن مکررا با شکست مواجه شد.

دولت عربستان سعودی از زمان آغاز این درگیری نابرابر هزینه بسیاری نیز برای ساخت جاده‌های جدید برای سهولت دسترسی نیروهایش به جبهه نبرد و همچنین ساخت پایگاه‌های جدید برای ممانعت از حمله حوثی‌ها به خاک این کشور صرف کرده است.

بلومبرگ در ادامه اینطور می‌نویسد: «عربستان سعودی گفته است با ورود به این نبرد نابرابر قصد دارد با گسترش نفوذ ایران در این کشور مقابله کند، اما شیعیان یمن که گفته می‌شود با ایران در ارتباط هستند هنوز کنترل بخش مهمی از این کشور را به دست دارند. در سوریه نیز «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور در حال باز پس گرفتن خاک این کشور از دست گروه‌های اسلام‌گرای تحت حمایت عربستان است. مصر نیز ممکن است به سمت اسد متمایل شود. حتی در سازمان اوپک هم، موافقت عربستان با کاهش تولید نیز توسط ایران که این اختیار را دارد تا تحت توافق حاصل شده تولید خود را افزایش دهد، قرار نیست اجرا شود.»

در پایان این گزارش آمده است: «در نهایت به نظر می‌رسد که دلارهای عربستان نتوانسته نه به افزایش نفوذ نظامی عربستان و نه به افزایش نفوذ منطقه‌ای این کشور کمکی کند».

منبع: فارس

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۳۶:۳۵

29 Dec 2019