۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۳۴۶۳۴

فتح خرمشهر؛ شروعي براي تزلزل دشمن

فرمانده سپاه ناحيه شهرستان شهرکرد گفت: روز سوم خرداد سالگرد حماسه آزادي و فتح خرمشهر بيش از يك سال و نيم اشغال به دست بعثيان است. خرمشهر براي ملت ايران تنها يك شهر نيست، بلكه تاريخ گوياي پايداري، ايثار، مقاومت و جاودانگي انقلاب است.
فتح خرمشهر؛ شروعي براي تزلزل دشمن
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر؛ اسماعيل مولوي فرمانده سپاه ناحيه شهرستان شهرکرد اظهار کرد: بزرگترين‌ نتيجه‌ و دستاورد عمليات‌ بيت المقدس، فتح‌ خرمشهر بود، فتح‌ خرمشهر به‌ منزله‌ بزرگترين‌ پيروزي‌ نظامي- سياسي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ در جنگ‌ تلقي‌ شده‌ و در مقابل، دشمن‌ و حاميانش‌ (آمريکا و شوروي، اروپا و کشورهاي‌ مرتجع‌ عرب) نيز بزرگترين‌ ضربه‌ سياسي‌ نظامي‌ را متحمل‌ شدند.

وي تصريح کرد: فتح‌ خرمشهر صرف‌ نظر از بازتاب‌ و نتايج‌ سياسي‌ آن، از نظر نظامي‌ نيز بسيار حائز اهميت‌ بود.

مولوي ادامه داد: عوامل‌ موثر در پيروزي‌ ايران‌ علاوه‌ بر استراتژي‌ برتر، اجراي‌ تاکتيک‌ ويژه‌ عمليات‌ عبور از رودخانه‌ کارون‌ و افزايش‌ توان‌ رزمي‌ سپاه‌ بود.

وي اذعان داشت: در اين‌ عمليات‌ سپاه ‌۱۰۰ تا ۱۲۰ گردان نيرو در قالب‌ تيپ‌ (با استعداد لشکر) را وارد عمليات‌ کرد که‌ در مقايسه‌ با عمليات‌ ثامن‌الائمه (ع)، تنها در فاصله ‌۹ ماه، توان‌ رزمي‌ سپاه‌ نزديک‌ به‌ ده‌ برابر رشد و افزايش‌ را نشان‌ ميداد.

مولوي با اشاره به اينکه، خرمشهر در روند تحولات‌ جنگ‌ تحميلي‌ به‌ عنوان‌ نماد و مظهر مقاومت‌ سرسختانه‌ ايران‌ و پيروزي‌ بر عراق‌ به‌ شمار مي رفت بيان داشت: به‌ همين‌ دليل‌ عمليات‌ بيت‌المقدس‌ و نتايج‌ آن‌ به‌ يک‌ معنا مي توانست‌ سرنوشت‌ جنگ‌ و موقعيت‌ سياسي‌ رژيم‌ عراق‌ را مشخص‌ نمايد.

وي عنوان کرد: مواضع‌ و استحکامات‌ عراق‌ در خرمشهر و آمادگي‌ براي‌ مقابله‌ با تهاجم‌ رزمندگان‌ اسلام، اين‌ اميدواري‌ را براي‌ حاميان‌ جهاني‌ و منطقه‌اي‌ عراق‌ به‌ وجود آورده‌ بود که‌ عراق‌ با حفظ‌ خرمشهر و با ايجاد تاخير در آزادسازي‌ آن، ضمن‌ فرسايش‌ توان‌ نظامي‌ ايران، فرصت‌ لازم‌ را براي‌ آمادگي‌ عراق‌ جهت‌ مقابله‌ با وضعيت‌ جديد فراهم‌ خواهد ساخت.

مولوي ادامه داد: سرعت‌ عمل‌ قواي‌ نظامي‌ ايران‌ با اتکا‌ به‌ تاکتيک‌ ويژه‌ عمليات‌ عبور از رودخانه‌ کارون‌ و سقوط‌ مواضع‌ عراق‌ و آزادسازي‌ زودهنگام‌ خرمشهر، نه‌ تنها تمامي‌ اميدهاي‌ حاميان‌ عراق‌ را بر باد داد، بلکه‌ دامنه‌ نگراني‌ و اضطراب‌ آنها را در مورد سرنوشت‌ سياسي‌ رژيم‌ صدام‌ و آينده‌ منطقه‌ گسترش‌ داد.

وي تاکيد کرد: از نظر نظامي‌ اجراي‌ چهار عمليات‌ پيروز طي‌۸ ماه‌ نشان‌ دهنده‌ تجديد قواي‌ نظامي‌ ايران‌ بود. متقابلا ناتواني‌ عراق‌ براي‌ دفاع‌ از مواضع‌ و استحکامات‌ خود، به‌ منزله‌ از بين‌ رفتن‌ توان‌ نظامي‌ اين‌ کشور و در نتيجه‌ سقوط‌ احتمالي‌ رژيم‌ عراق‌ ارزيابي‌ مي‌شد.

فرمانده سپاه ناحيه شهرستان شهرکرد گفت: از بعد سياسي، در واقع‌ عراق‌ با از دست‌ دادن‌ خرمشهر، تکيه‌گاهش‌ را براي‌ مذاکره‌ از دست‌ داد. به‌ عبارت‌ ديگر خرمشهر براي‌ عراق‌ به‌ عنوان‌ "برگ‌ برنده" محسوب‌ ميشد که‌ با آزادسازي‌ آن‌ به‌ دست‌ رزمندگان‌ اسلام‌ و عقب‌ نشيني‌ تحقيرآميز و مفتضحانه‌ ارتش‌ دشمن، رژيم‌ عراق‌ به‌ نقطه‌ پايان‌ نزديک‌ مي‌شد.

مولوي اظهار کرد: از سوي‌ ديگر پيروزي‌ هاي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ در بعد نظامي‌ و در مقابله‌ با رژيم‌ متجاوز بعث‌ عراق‌ در روند تثبيت‌ اوضاع‌ داخلي‌ و تسريع‌ آن، نقش‌ بسيار مهمي‌ داشت.

وي با بيان اينکه فرار بني‌صدر و توطئه‌هاي‌ مختلف‌ گروههاي‌ ضدانقلاب‌ تا حدودي‌ کشور را دچار بي‌ثباتي‌ و اغتشاش‌ کرده‌ بود تصريح کرد: پيروزي‌ هاي جمهوري‌ اسلامي‌ در عرصه‌هاي‌ نظامي‌ جنگ، ثبات‌ و اقتدار را براي‌ نظام اسلامي‌ به‌ ارمغان‌ آورد و توطئه‌هاي‌ دشمنان‌ را به‌ شکست‌ مفتضحانه‌ کشاند.

مولوي افزود: عمليات‌ بيت‌ المقدس‌ که‌ درنهايت‌ منجر به‌ آزادسازي‌ خرمشهر گرديد، در روند سلسله‌ عمليات‌ رزمندگان‌ اسلام‌ و پيروزي‌ هاي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ از جايگاه‌ و اهميت‌ ويژه‌اي‌ برخوردار است، زيرا ضربه‌ اساسي‌ و تعيين‌ کننده‌اي‌ بر پيکر دشمن‌ و حاميان‌ او وارد ساخت‌ و تمام‌ معادلات، باورها و ذهنيت‌ هايي‌ را که‌ در مورد تواناييها و قابليتهاي‌ نظامي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ و عراق‌ وجود داشت، تغيير داد.

وي با بيان اينکه سرعت‌ عمل‌ و ويژگيهاي‌ عملياتي‌ رزمندگان‌ اسلام‌ در فتح‌ خرمشهر، بسياري‌ از کارشناسان‌ نظامي‌ و تحليلگران‌ رسانه‌هاي‌ خارجي‌ و رژيم‌ پرادعاي‌ عراق‌ را، غافلگير، مبهوت‌ و شگفت‌ زده‌ کرد خاطر نشان کرد: اين‌ پيروزي‌ موقعيت‌ برتر سياسي- نظامي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ را در سطح‌ منطقه‌ فارس‌ و خاورميانه‌ آشکار کرد.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۴۲:۲۴

26 Dec 2019