۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۲۴۶۴۴
پوشش خبر «قربانی شدن حجاج در منا» در رسانه‌های غربی؛

رسانه‌های فارسی‌زبان، نمی‌خواهند مقصر اصلی فاجعه منا را معرفی کنند

پادشاه عربستان که تمام توجهش به بمباران مردم یمن بود با چالشی جدی در مراسم حج امسال مواجه شد: قربانی کردن حدود 2000 انسان بیگناه در یک لحظه. پس از انتشار خبر فاجعه مصیبت‌بار منا، رسانه‌های فارسی زبان متعلق به دولت‌های غربی، حمایتشان از پادشاهی عربستان را به نمایش گذاشتند.
رسانه‌های فارسی‌زبان، نمی‌خواهند مقصر اصلی فاجعه منا را معرفی کنند
ملک سلمان از قصر خود بر فراز منا، حاجیان را نظاره می‌کند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سرویس سیاسی جام نیوز، فاجعه در مراسم حج امسال، نگاه‌های بیشتری را به سوی پادشاهی آل‌سعود و مدیریت شاهزادگان این کشور جلب کرد. سقوط جرثقیل، آتش گرفتن هتل، بسته شدن درب قطار، آتش گرفتن چادر مصری‌ها و از همه فجیع‌تر، کشته شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر در یک لحظه در سرزمین منا.

ابعاد حوادث امسال به اندازه‌ای گسترده بود که دست کم جای هیچ شک و ظنی برای بی‌مدیریتی و بی‌کفایتی پادشاه و سیستم تحت امرش باقی نگذاشت؛ اما در این میان کسانی همچون پادشاه بحرین یا رئیس جمهور ترکیه هستند که به دلایل خاص خود همچنان پشت سر پادشاه آل‌سعود قرار گرفته‌اند و از او حمایت می‌کنند.


براساس آخرین آمار، تاکنون ۱۳۱ ایرانی مظلومانه در منا قربانی و ۱۶۰ نفر مصدوم و مجروح شده‌اند. ده‌ها حاجی ایرانی نیز مفقود هستند.

دولت‌های غربی که در جریان تجاوز آل‌سعود به بحرین و کشتار مردم این کشور از آقای پادشاه حمایت کردند، پس از فاجعه منا، خود سکوت کرده‌اند اما رسانه‌هایشان عمدتا از پادشاه آل‌سعود حمایت می‌کنند.


چه کسی مقصر است؟

گرمای هوا، بی نظمی زائران، ازدحام جمعیت، عدم توجه به زمانبندی، عدم توجه به دستورات مقامات و مأموران سعودی، تداخل حرکت زائران، آشوب ناگهانی و وحشت، از عواملی بودند که رسانه‌های فارسی زبان وابسته به دولت‌های غربی به عنوان علت کشتار حجاج بیگناه در منا معرفی کردند.

هیچ یک از این رسانه‌ها، تعرضی به آل‌سعود نکردند و هیچ اشاره‌ای به نقش منفی و بی‌تدبیری و بی‌لیاقتی پادشاهی نکردند.

بررسی دقیق‌تر نحوه پوشش این فاجعه در رسانه‌های فارسی زبان می‌تواند بخشی از حمایت‌های دولت‌های غربی از دیکتاتوری آل‌سعود را برای ما به نمایش بگذارد.


بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) که از لندن برای فارسی زبانان برنامه پخش می‌کند در سایتش نسبت به آمار کشته‌ها و مجروحین اعلام شده از سوی مقامات ایرانی اینطور موضع گرفت: «ارقام بیشتری نیز به نقل از مقامات و منابع ایرانی منتشر شده اما منبع این اطلاعات و نحوه دسترسی به آنها مشخص نشده است.»

این رسانه انگلیسی که در حمایت از سیستم‌های پادشاهی دنیا، خبره است برای کوچک جلوه دادن فاجعه در منا نوشت: «به گفته مقامات سعودی، در این بخش از مناسک مهم حج، حدود دو میلیون زائر از کشورهای مختلف جهان در طول روز در اجرای مراسم پرتاب سنگ به سوی نماد شیطان شرکت می‌کنند و در گذشته، ازدحام و بی‌نظمی جمعیت عامل وقوع حوادث مرگبار در این مراسم عنوان شده است.»

بی بی سی فارسی بی‌توجه به کشتار فجیع حدود ۲۰۰۰ انسان بیگناه که حداقل ۱۳۱ نفر آن‌ها ایرانی بودند در ادامه توجیه خود برای این فاجعه و برای حمایت از پادشاه سعودی آورده است: «گزارش شده است که با توجه به کثرت جمعیت، برخی زائران در مسیر حرکت به سوی محل پرتاب سنگ بی‌نظمی ایجاد کردند و در نتیجه آن، شماری از زائران زیر دست و پای دیگران کشته و زخمی شدند. برای جلوگیری از ازدحام ناگهانی جمعیت، مقامات سعودی جدول زمانی مشخصی را برای شرکت گروه‌های مختلف زائران از کشورهای گوناگون در این مراسم تدوین می‌کنند و برخی منابع سعودی عدم توجه به این زمانبندی را مسئول حادثه دانسته‌اند.»


سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) نیز خط بی بی سی را دنبال کرد و تلاش کرد که از حجم انتقادها به حکومت پادشاهی عربستان بکاهد: «در حالی که تهران، ریاض را به سو مدیریت در حادثه منا متهم می‌کند، وزارت کشور عربستان می‌گوید، یکی از دلایل موثر حادثه روز پنجشنبه این بود که شماری از زائران به هشدارهای ماموران پیش از حادثه توجه نکردند.»

این رسانه وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) بدون کوچکترین انتقادی به این فاجعه، به نقل از وزارت کشور عربستان اعلام کرده که تحقیقات در خصوص دلایل‌ این سانحه ادامه دارد و به زودی شمار نهایی تلفات این حادثه اعلام می‌شود.


رسانه وابسته به وزارت خارجه آلمان نیز همچون دیگر رسانه‌های فارسی زبان غربی، هیچ انتقادی از پادشاهی عربستان نداشت.

دویچه وله نوشته است: «وزارت کشور عربستان سعودی گرمای هوا و بی‌نظمی حجاج را علل اصلی بروز فاجعه اعلام کرده است.»

سایت دویچه وله که از سوی دولت آلمان برای فارسی زبانان خبر منتشر می‌کند، برخلاف رویه معمولش در مورد ایران، برای تبرئه حاکمان آل‌سعود نوشت: «سرتیپ "منصور الترکی" سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی بعد از ظهر پنجشنبه در کنفرانسی خبری گفت، علت اصلی بروز فاجعه، تداخل حرکت زائران از دو مسیر گوناگون به خیابان‌های شماره ۲۰۴ و ۲۲۳ است.»

اوج تلاش‌های دویچه وله برای تبرئه پادشاهی عربستان آنجا بود که بدون آنکه کم‌ترین انتقادی علیه پادشاه و شاهزادگانش مطرح کند به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد که " تدابیر لازم برای جلوگیری از به وجود آمدن هر گونه حادثه‌ای در مراسم امسال اتخاذ شده بود، اما ازدحام و آشوب ناگهانی در یکی از چهارراه‌ها در میان جمعیت انبوه زائران ایجاد وحشت کرد و فاجعه آفرید."

دویچه وله پیش از این و در جریان سقوط جرثقیل که ۱۰۷ نفر ازجمله ۱۱ زائر ایرانی کشته شدند، ایرادی به پادشاه وارد نکرد و تنها "علت این حادثه را عدم رعایت نکات ایمنی و مهار نبودن آن اعلام کرد."


دیگر رسانه آمریکایی؛ یعنی صدای آمریکا (VOA) موضوع اختلاف جمهوری اسلامی با پادشاهی سعودی را مورد توجه قرار داد: «در نماز جمعه امروز تهران و چند شهر دیگر ایران شعار مرگ بر آل سعود سر داده شد. تهران و ریاض دو رقیب سنتی منطقه‌ای بر سر طیفی از مسائل مختلف با یکدیگر اختلاف دارند و با شدت گرفتن بحران در سوریه و یمن، اختلافات دو طرف نیز بالا گرفته است.»

سایت متعلق به وزارت خارجه آمریکا در ادامه نوشت: «حفاظت از جان حاجیان و برگزاری درست مراسم حج برای پادشاهی عربستان سعودی که خود را خادم حرمین شرفین می‌نامد، جنبه‌ای حیثیتی دارد.»


رادیو فرانسه ابتدا با این عبارت که "عید قربان از پرحادثه ترین و خطرناک ترین مراسم حج به شمار می رود" تقصیر را به گردن "عید" انداخت و سپس مانند دیگر رسانه‌های مشابهش، به زائران ایراد گرفت: وزیر بهداشت عربستان بی نظمی زائران را منشاء فاجعۀ دانسته است.

در این میان دفاع رجب طیب اردوغان از پادشاهی عربستان نیز قابل تأمل است. اظهارت وی که نمکی بر زخم آسیب دیدگان بود با پوشش خبری رسانه‌های فارسی زبان همراه شد.

اردوغان که عادت دارد برخلاف جریان آب شنا کند، با عادی خواندن چنین فجایعی گفته است: «احتمالاً تدابیری برای پیشگیری از تکرار چنین فجایعی اتخاذ خواهد شد. اما، من از اظهارات خصمانه علیه دولت عربستان پیروی نمی کنم.»

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۵۷:۰۹

27 Dec 2019