۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۲۱۱۵۱
پایگاه آمریکایی VOX بررسی کرد؛

تصور غلط از برنامه هسته‌ای/ ایرانی‌ها خود را ابرقدرت می‌دانند

«با وجود تصورات غلط گسترده در آمریکا، دلیلی وجود ندارد که ایران به دنبال راه اندازی حمله اتمی به آمریکا، اسراییل و یا هر جای دیگری است.»
تصور غلط از برنامه هسته‌ای/ ایرانی‌ها خود را ابرقدرت می‌دانند
به گزارش جهانبین نیوز، پایگاه آمریکایی وکس (VOX)، در گزارشی تحت عنوان "دلایل واقعی پایبندی شدید ایران به برنامه هسته ای"، به بررسی روند تلاش های کشورمان برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای پرداخت.

این پایگاه آمریکایی نوشت: «حقیقتی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که ایران شدیدا خواستار [حفظ] برنامه هسته ای است؛ آنچنان که حاضر بوده آن را مخفیانه یا آشکار پیش ببرد. تحریم های غرب و اتحادیه اروپا اگرچه به اقتصاد این کشور صدمه می زند و از سوی دیگر هشدارهای مکرر آمریکا به اقدام نظامی احتمالی، ایران را از دستیابی به برنامه هسته ای بازنداشت.»

این پایگاه آمریکایی با اشاره به ادعاها در رابطه با پیگیری ساخت بمب هسته ای توسط ایران می نویسد: «نکته ای که سازمان های اطلاعاتی غرب نیز در گذشته به آن اشاره کرده اند این است که داشتن ظرفیت های ساخت بمب به معنای تصمیم به ساختن بمب نیست.»

وکس با این پرسش که "پس چرا ایران در [حفظ] برنامه هسته ای خود اینقدر لجوج است؟" می افزاید: «در این مورد پاسخ عمده ای وجود ندارد؛ اما در عوض توجیه های قابل قبولی وجود دارد که برخی از آن ها با برداشت ها و سوء برداشت های غربی ها در مورد ایران مخالف است:


۱. ایران می خواهد در مقابل تهدیدهای جدی خارجی از خود دفاع کند

برای یک لحظه چشم انداز [پیش روی] تهران را تصور کنید؛ آمریکا و اسراییل سال هاست که در مورد حمله به ایران و بمباران این کشور صحبت می کنند. دولت بوش ایران و عراق را محور شرارت می خواند و تنها چند ماه پس از آن، آمریکا به عراق حمله می کند. برای بیش از یک دهه، آمریکا هزاران سرباز در افغانستان و عراق که هر دو همسایه ایران هستند، داشته است.

این حس ناامنی، ایران را به سمت یک تمایل منطقی برای بازدارندگی در مقابل تهدیدات خارجی می کشاند.


۲. غنی سازی اورانیوم برای ایرانیان، دارای اهمیت نمادین است

ایرانی ها دلایل خوبی برای غرور ملی خود دارند؛ ایران برای قرن ها، یک مرکز فعال فرهنگی، علمی، دینی و سیاسی بوده است. این غرور ملی، به خاطر ده ها سال مداخله غرب، طی قرون ۱۹ و ۲۰ [میلادی]، صدمه دیده است. برنامه هسته ای، راهی است برای ایران، تا به خود و به جهان ثابت کند که یک ملت پیشرفته و مستقل است. این راهی است برای گفتن اینکه: ما پایین تر از قدرت های جهانی نیستیم، هرچند شما با ما اینگونه رفتار کنید؛ اما در واقع ما برابر هستیم.


۳. ایران خود را در نبرد برای نفوذ در منطقه می بیند و برنامه هسته ای می تواند در این مورد بسیار کمک کننده باشد


از ابتدای انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹، جمهوری اسلامی، خاورمیانه را به عنوان یک میدان نبرد برای نفوذ خود دیده است. پس از حمله صدام، رهبران ایرانی نسبت به تخاصم رهبران عربی که توسط غرب پشتیبانی می شوند و امکان وارد آمدن آسیب های هولناک از سوی آنان وجود دارد، نگران هستند.


۴. برنامه هسته ای مسئله ای بزرگ در سیاست داخلی ایران

مقاومت در برابر تهدیدهای دشمنان از سوی جمهوری اسلامی و پیگیری ها و همچنین برنامه های بلندمدت از سوی دولت ها و مجلس در مورد برنامه هسته ای، این برنامه را به مسئله ای بزرگ در سیاست داخلی ایران تبدیل کرده است.

در ادامه این گزارش، تحت این عنوان که "ایران به دنبال حمله به کشورهای دیگر با بمب هسته ای نیست"، آمده است: «با وجود تصورات غلط گسترده در آمریکا، که اغلب توسط سیاستمداران و با هدف دستیابی به منافع سیاسی رواج داده می شود، دلیلی وجود ندارد که ایران به دنبال راه اندازی حمله اتمی به آمریکا، اسراییل و یا هر جای دیگری باشد.»

این پایگاه آمریکایی در پایان نوشت: «این بسیار بعید است که رژیم اسلامی نقشه استفاده از سلاح اتمی در یک حمله تهاجمی را داشته باشد؛ چرا که روشن است در صورت حمله ایران، آمریکا و اسراییل نیز توان استفاده از بمب اتمی برای پاسخ گویی به این تهاجم را خواهند داشت. اینکه ایران به دنبال حمله اتمی به کشوری دیگر است، هیچ دلیل منطقی ای ندارد.»

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
مرجع : جام نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۴۰:۴۵

17 Jan 2020