۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۲۹۸۰۱
به بهانه ۱۷ مردادماه،

خاطرات تلخ و شیرین خبرنگاران چهارمحال و بختیاری

به مناسب روز خبرنگار به سراغ چندتن از خبرنگاران چهارمحال و بختیاری رفته‌ایم و آنها از خاطرات تلخ و شیرین خود برایمان گفتند.
خاطرات تلخ و شیرین خبرنگاران چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز، هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، یادآور شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان است.

خبرنگار کسى است که با اتکاء به ذوق و استعداد شخصي، پس از گذراندن دوره آموزش تخصصى و همچنين باتوجه به مسئوليت اجتماعى که اين حرفه بر عهده او مى‌گذارد، وظيفه کسب، تهيه، جمع‌آورى و تنظيم "اخبار" و انتقال آنها را از طريق وسايل ارتباط جمعى (مطبوعات، راديو، تلويزيون و خبرگزاري) به مخاطبان بر عهده دارد.

حرفه خبرنگاری، باخبر سر و کار دارد و آن را به شیوه‌های گوناگون به مخاطبان خود می‌رساند.

این خبر، باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا مورد توجه بینندگان، شنوندگان و خوانندگان قرار گیرد.

خبر خوب، خبری است که درست، روشن و جامع باشد، اگر خبر درست نباشد، مردم اندک اندک به خبررسان شک می‌کنند و منبع خبری خود را تغییر می‌دهند.

در قرآن کریم هم می خوانیم: «اگر فاسقی برایتان خبری آورد، بدون تحقیق حرفش را نپذیرید». 

خبر نیز باید با صراحت و روشنی، و به دور از ابهام و کنایه به دست مخاطب برسد و خبری کامل است که به پرسش‌هایی که برای مخاطبانِ خبر به وجود می‌آید، پاسخ بدهد.

به طور کلی خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است.

او باید با استفاده از ویژگی‌های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره‌های آموزشی دیده، به کشف حقیقت‌ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند.

به مناسب روز خبرنگار به سراغ چند تن از خبرنگاران  چهارمحال و بختیاری رفته‌ایم و با آن‌ها به گپ و گفت نشسته‌ایم:

خبرنگار پل ارتباطی بین مسئولان و مردم است

مرضیه عالیپور عضو شورای مرکزی خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: فعالیت خبری خود را از سال ۸۸ در خبرگزاری ایسنا آغاز کردم.
وی با بیان اینکه فعالیتم در خبرگزاری بصورت افتخاری بود افزود: بعد از آن وارد خبرگزاری مهر شده و در حوزه‌های مختلف خبری مشغول به فعالیت شدم.

عالیپور یادآور شد: درحال‌حاضر به عنوان مدیر مسئول پایگاه خبری پایگاه خبری تحلیلی بام ایران خبر مشغول به فعالیت هستم.

عضو شورای مرکزی خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از سال ۹۰ به‌عنوان دبیرخانه خانه مطبوعات و به صورت افتخاری مشغول به خدمت شدم و پس از آن در سال ۹۳ با اخذ ۸۰ درصد آرا عضو شورای خانه مطبوعات شدم.

وی شیرین‌ترین خاطره خود را مربوط به ۱۷ مرداد سال ۹۰ دانست و افزود: در این روز برای اولین بار در جشن روز خبرنگار دعوت شدم که به عنوان شیرین‌ترین خاطره برای ثبت شده است.

عالیپور تلخ‌ترین خاطره خود را خداحافظی از خبرگزاری مهر عنوان و بیان داشت: این تنها موضوع تنها موردی است که به عنوان خاطرات تلخ برایم ثبت شده است.

وی خبرنگار را کسی معرفی کرد که از خود و زندگی خود می‌گذرد تا بتواند واقعیت‌های جامعه را به گوش مردم برساند و بیان داشت: خبرنگار پل ارتباطی بین مسئولان و مردم است.

عضو شورای مرکزی خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: خبرنگاران اگر در جایگاه خود قرار گیرند و به معنای واقعی تلاش کنند می‌توانند به‌عنوان یک مشاور عالی همانند یک مدیر از نظریات و تجربیات خود در راستای توسعه استان و حتی کشور گام بردارند.

وی یادآور شد: خبرنگاران می‌توانند انتقادهای سازنده در راستای پیشرفت و توسعه استان داشته باشند و می‌توان گفت: رسالت خطیر خبرنگاران خدمت به خلق خدا و بیان حقیقت و روشن‌گری است.

هنوز هم برای خانواده و مردم آن روستا ناراحت هستم

همت بدری فرد مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی کوهرنگ خبر شهرستان کوهرنگ در گفت‌وگو با جهانبین نیوز گفت: متولد روستای انبارسفید استان خوزستان هستم دانشجوی رشته نرم افزار کامپیوتر، متاهل و دارای سه فرزند به نام‌های سورنا، سارینا و کوهیار.
 
بدری فرد تصریح کرد: خبرنگاری را از دوره راهنمایی با حضور در کلاس‌های خبرگزاری پانا در سال ۱۳۸۰ شروع کردم در همان دوره برای اولین بار گاهنامه هیجار را در کوهرنگ راه‌اندازی کردیم و اخبار شهرستان کوهرنگ را منتشر کردیم.

وی انعکاس مظلومیت مردم روستای چین، تلو و چندین روستا از دهستان موگویی کوهرنگ با چندین تصاویر که بازتاب خوبی داشت را از بهترین خاطرات همه این دوران‌های خبرنگاری عنوان نمود.

بدری فرد تلخ‌ترین خاطره خبرنگاری را مربوط به انعکاس یک خبر در یکی از روستای دورافتاده کوهرنگ عنوان و خاطرنشان کرد: درددل یک خانواده فقیر اشک‌های مرا جاری ساخت و حقیقتا قلبم را بدرد آورد، خبر را انعکاس دادم اما چون عده‌ای از مسئولین زیر سوال رفتند برای من مشکلات زیادی ایجاد کرد.

شهید مدافع حرم محمد حسن قاسمی از رفقای دوران دانشجویی‌ام بود

حمید رضا مرزبان مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی زنگ خبر در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، با بیان اینکه خبرنگاری را از دی ماه سال ۹۴ شروع کردم، اظهار کرد: در این مدت کوتاه از حرفه خبری‌ام شیرین‌ترین خاطره خبریم مربوط به گزارش وضعیت خانواده‌ای بود که با ماهی ۵۰ هزار تومان زندگی می‌کردند و با این گزارش توانستم گوشه‌ای از زندگی مردمی زیر خط فقر رو نشان بدهم و موجب شد جلب کمک‌های همشهریانم برای این خانواده شدم.

مرزبان تلخ‌ترین خاطره خود را شهادت شهید محمدحسن قاسمی خواند و گفت: ناراحت‌کننده‌ترین خاطره مربوط به خبر شهادت محمدحسن قاسمی از رفقای دوران دانشجویی‌ام بود که هم بسیار ناراحت شدم و هم بسیار خوشحال؛ ناراحتیم برای از دست دادن همچین رفیقی و خوشحالیم برای اینکه قسمت این همکلاسی دانشگاهم شهادت شد.

خبرنگاران فیش حقوقی ندارند، اما شرافتمندانه زندگی می‌کنند

عین علی بابامیر مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی سلام لردگان از شهرستان لردگان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز گفت: از سال ۱۳۸۷ سابقه فعالیت‌های فرهنگی در مصلای لردگان و چاپ نشریات مختلف از قبیل نشریه مندیر، آدینه لردگان و از سال ۱۳۹۱ به عنوان مدیر مسئول سایت خبری سلام لردگان فعالیت خود را در زمینه خبرنگاری آغاز نمودم.

وی گفت: خبرنگار باید از یک طرف امانتدار مردم و از طرف دیگر بازویی برای مسئولین باشد، که متاسفانه برخی مسئولان خبرنگار را عامل مچ‌گیری می‌دانند درحالی که خبرنگاران عامل پیشرفت مدیران و مسئولان هستند.

بابامیر افزود: وقتی قرآن می‌گوید: "نون و القلم و ما یسطرون" قسم به قلم و آنچه که می‌نویسد، پس حرمت قلم در دست یک خبرنگار، از حرمت بسیار بالای برخوردار است که این حرمت در درجه اول توسط خود خبرنگار با امانتداری و انجام رسالت مردمی باید حفظ شود و از طرفی باید عملکرد مسئولین رو به خوبی نقد کند.

وی بهترین خاطره خود را اینگونه بیان کرد: بهترین خاطره بنده زمانی است که برای آبادی مناطق محروم لردگان می‌روم و برای به تصویر کشیدن درد دل‌های این مردم رنج کشیده همدرد و هم زبان آنها قلم به دست می‌گیرم و از بی‌مهری برخی از مسئولین می‌نویسم تا شاید عده از مسئولین از خواب غفلت بیدار شوند.

تلخ‌ترین خاطره انتشار خبر تصادف معلمین و دانش‌آموزان در سفر راهیان نور بوده است

زهرا مردای مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی سامان ما، در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، گفت: من حرفه خبرنگاری را از سال ۸۵، از خبرگزاری ایسکانیوز، شروع کردم

وی شیرین‌ترین خاطره را انتخاب به‌عنوان خبرنگار برتر عنوان و گفت: در اوایل کار به عنوان خبرنگار برتر انتخاب شدم.

مردای افزود: تلخ‌ترین خاطره انتشار خبر تصادف معلمین و دانش‌آموزان در سفر راهیان نور بوده است.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۲۴:۴۱

28 Dec 2019