۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۶۶۵۱
مديرحفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي چهارمحال و بختیاری:

راهکارهایی برای مبارزه با آفتاب‌سوختگی زمستانه درختان میوه

مديرحفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي چهارمحال و بختیاری گفت: آفتاب‌سوختگي زمستانه درختان ميوه يكي از عارضه‌هاي معمول و خطرناك باغات است كه باعث ترك پوست يا تركيدگي و ايجاد شكاف در تنه و شاخه‌هاي بزرگ درختان ميوه مي‌شود.
راهکارهایی برای مبارزه با آفتاب‌سوختگی زمستانه درختان میوه
ابراهیم شيرانی مديرحفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: آفتاب‌سوختگي زمستانه درختان ميوه يكي از عارضه‌هاي معمول و خطرناك باغات است كه باعث ترك پوست يا تركيدگي و ايجاد شكاف در تنه و شاخه‌هاي بزرگ درختان ميوه مي‌شود.

وی با بیان اینکه آفتاب‌سوختگی زمستانه در اثر سوزش آفتاب در تابستان نیست و اين خسارت معمولاً در زمستان و در طرف جنوب غربي تنه و شاخه‌ها به وجود مي‌آيد افزود: از آن‌جایی که بعدازظهر روزهاي گرم زمستان زاويه تابش نور خورشيد عمود بر تنه درخت است بالا رفتن درجه حرارت تا ۳۰ درجه سانتي‌گراد را باعث می‌شود و در این در حالی است که در طرف مقابل تنه درخت حرارت پوست زير صفر باقی مي‌ماند.

شیرانی خاطرنشان کرد: ايجاد شكاف، ترك و زخم در نواحي پوست تنه، طوقه و شاخه‌هاي بزرگ شرايط را براي آفات و بيماري‌هاي گياهي از جمله شانكرها، پوسيدگي قارچي و باكتريايي مهيا مي‌كند.

وی بیان داشت: با غروب آفتاب در فاصله بسيار كوتاهي در اثر تشعشع، درجه حرارت قسمت گرم تنه نيز به سرعت پايين آمده و بافت زير پوست دچار يخ‌زدگي مي‌شود که اختلاف فاحش درجه حرارت شبانه‌روزي باعث تركيدگي پوست و تنه درختان شده و مشکلاتی را برای درخت ایجاد می‌کند.

مديرحفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي استان برخی عمليات‌های زراعي در باغ مانند دادن كود اَزُته در اواخر تابستان يا اوايل پاييز را موجب به تعويق انداختن مقاومت درختان دانست و ادامه داد: امر هم باعث افزايش حساسيت درختان نسبت به تركيدگي مي‌شود.

شیرانی در ادامه تاکید کرد:روش موثر برای جلوگيري از آفتاب‌سوختگي به خصوص بعد از بارش برف این است كه طوقه و شاخه‌هاي بزرگ را بسته به نوع و سن درخت با پوششی مناسب حفاظت کنیم.

وی پوشش درخت با مواد يا وسايل مختلف چون فوم‌هاي سفيد رنگ محافظ لوله، ورقه‌هاي كاغذي آلومينيومي، مقواهاي ضدآفتاب، رنگ‌آميزي تنه درختان با رنگ سفيد پلاستيكي از جمله راه‌های موثر برای مبارزه با آفتاب‌سوختگی زمستانه عنوان و اضافه کرد: براي مقابله با آفتاب‌سوختگي و كاهش آسيب‌هاي ناشي از آن، هماهنگی‌های لازم با مديريت هماهنگي ترويج در راستای برگزاري كلاس‌هاي آموزشي در مناطقي كه غالبيت كشت آنها باغات ميوه است انجام شده تا نكات فني لازم به بهره‌برداران منتقل گردد.

لازم به ذکر است: دادن پيش‌آگاهي در این زمینه به مديريت‌هاي ۹‌گانه شهرستان‌ها و مراكز خدمات جهت اطلاع‌رساني به باغداران جهت اقدامات لازم و پيشگيرانه در اين خصوص از مهم‌ترين اقدامات اين مديريت است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۱۴:۴۵

30 Dec 2019