۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۲۵۰۰۳
هشدار متخصصان تغذيه در خصوص لبنيات پر چرب:

شیر کم‌چرب همان ارزش غذایی شیر کامل را دارا است

چربي هاي مضر مي تواند بر روي عملکرد قلب تاثير مستقيم داشته باشد ، به طوري که فعاليت قلب و ديگر اعضاي بدن را دچار اختلال کند. در اين مطلب قصد داريم در رابطه با شير و لبيات پرچرب و همچنين مضرات آن صحبت کنيم
شیر کم‌چرب همان ارزش غذایی شیر کامل را دارا است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برین، دکتر غلامرضا محمدي در گفتگو با خبرنگار مشکات برين با اشاره به اينکه چگونگي تغذيه دورانهاي اوليه زندگي از زمان تولد، کودکي و حتي نوجواني بر سلامت او در بزرگسالي تاثير بسزايي دارد، اظهار کرد: اصلاح عادات غذايي و رعايت رژيم غذايي مناسب از مشکلاتي مانند اضافه وزن، استخوان هاي ضعيف و ديابت پيشگيري مي کند.

هر مرحله از زندگي نيازهاي تغذيه اي خاص خود را دارد

اين پزشک و متخصص تغذيه با تاکيد بر اينکه هر مرحله از زندگي نيازهاي تغذيه اي خاص خود را دارد، افزود: لازم است تمام گروه هاي غذايي متناسب با اين نياز ها در اين رژيم غذايي روزانه گنجانده شود.

اگرچه تغذيه در رده هاي مختلف سني از کودکي تا پيري بسيار مهم است،اما تغذيه کودکان و نوجوانان در سنين مدرسه و در دوران تحصيل اهميت ويژه اي داشته و تاثير بسزايي در سلامت آينده آنها دارد.

وي درباره ميزان مصرف چربي و روغن گفت: بايد کمتر از ۳۰ درصد رژيم غذايي از چربي ها باشد.

متخصص تغذيه ادامه داد: به عنوان نمونه در يک رژيم غذايي ۲۱۰۰ کالري ،۷۰ گرم چربي لازم است و اين در حالي است که علاوه بر روغنهاي مصرفي، بسياري از ترکيبات مصرفي ما نيز حاوي چربي هستند.

محمدي بيان کرد: بطور مثال لبنيات مصرفي حاوي چربي بوده و اگر بصورت پرچرب هم مصرف شوند هم باعث افزايش چربي دريافتي فرد شده و هم از طرفي اين چربي، باعث کاهش جذب کلسيم موجود در لبنيات نيز خواهد شد.

وي گفت: البته نوع چربي مصرفي هم اهميت بسزايي دارد. چربي اشباع شده در غذاهايي مانند گوشت و محصولات لبني پر چرب، ميزان کلسترول را بيشتر از چربي هاي غير اشباع بالا مي برند.

چربي هاي غير اشباع جايگزين چربي هاي اشباع

پزشک و متخصص تغذيه افزود: چربي هاي غير اشباع در موادي مانند انواع مغزها، روغن ذرت، روغن آفتابگردان و سويا بيشتر يافت مي شوند لذا توصيه مي شود اين ترکيبات جايگزين چربي هاي اشباع شده در منابع مختلف گردند.

اين متخصص تغذيه تاکيد کرد: تمام رده هاي سني به خصوص نوجوانان بايد از گوشت بدون چربي و محصولات لبني کم چرب استفاده کنند.

شير يک ماده غذايي کامل است

مديرعامل لبنيات شيمباراستان چهارمحال وبختياري در گفتگو با خبرنگار مشکات برين اظهار کرد:شير يک ماده غذايي کامل است که نياز بدن انسان را برآورده مي کند ونه تنها براي سنين پايين بلکه براي افراد بزرگ سال ومسن هم توصيه مي شود.

اصغر عاليپوربا بيان اينکه شير يک ترکيب مغذي و کامل ميباشد و به عنوان دارو در اغلب نوشته هاي باستاني و طب قديم در درمان بعضي بيماري ها ياد شده است، افزود: ترکيبات عمده شير را آب، چربي، پروتئين، لاکتوز (قند شير)، ويتامينها و مواد معدني تشکيل مي دهند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا شير کم‌چرب همان ويتامين‌ها و موادمعدني موجود در شير کامل را در خود دارد؟گفت: بله، شير کم‌چرب همان ارزش غذايي شير کامل را دارا است اما با مقدار چربي کمتر ازآنجا که ميزان چربي شير کامل حاوي کلسيم نيست، وقتي چربي اضافه شير را بيرون بکشيم، کلسيم آن را از دست نمي‌دهيم.

امروزه مردم به سمت محصولات کم چرب مي روند

عاليپور با بيان اينکه باتوجه به اينکه امروزه مردم به سمت محصولات کم چرب مي روند وبيشتر خريد مردم محصولات کم چرب مي باشد خاطرنشان کرد:محصولات پرچرب براي افراد جوان وافرادي که فعاليت زيادي دارند توصيه مي شود وکم چرب براي مسن سال ها توصيه مي شود.

وي روي آوردن مردم به محصولات لبني سنتي را يکي از دلايل عمده بيماريهاي مشترک دام وانسان خواند وافزود: محصولات سنتي اعتباري ندارند که به صورت سالم وکاملا بهداشتي به دست مصرف کننده برسند وهمين امر موجب افزايش بيماري هاي مشترک مي شود .

مدير عامل لبنيات شيمبار استان چهارمحال وبختياري در پايان از دولت ومسولين خواست تا به شير وفراورده هاي لبني يارانه اختصاص دهند تا مدارس وخانواده هاي کم بضاعت بتوانند شير وفراورده هاي لبني را جزسبد غذايي خود قرار دهند.

گزارش از : راضيه صيادي


انتهاي پيام1020ج /۵۳۰م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۲۵:۰۵

30 Dec 2019