۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۲۷۷۳
خون بس، رسمی خداپسندانه و به یاد ماندنی

بخشش، زندگی را برای جوان باباحیدری، جاری ساخت

با احيا فرهنگ صلح و سازش، جوان باباحیدری در آستانه اجراي حکم اعدام از مرگ نجات يافت.
بخشش، زندگی را برای جوان باباحیدری، جاری ساخت
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پایگاه خبری تحلیلی پیرغار، پرونده قتل جوان باباحیدری پس از رسيدگي در مراجع قضايي به صدور حکم قصاص براي قاتل منجر شد، که قرار بود حکم قصاص این جوان ۳۰ساله اجرا شود که با اجراي سنت خون بس و سفیران صلح و سازش ، به قاتل زندگي دو باره بخشيده شد.

در نزاعی سال ۷۸ كه در شهرستان فارسان اتفاق افتاد آقای ر.ج کشته شد.

خون بس از سنت های دیرینه بختیاری ها است که بزرگان و ریش سفیدان طایفه ها برای جلوگیری از خون و خونریزی در مراسمی ، دو طرف درگیر را به صلح و سازش فرا می خوانند

در اين آيين هنگامي که قتلي رخ مي دهد مسئولین، بزرگان، ريش سفيدان و معتمدان محلي پس از مدتي با رايزني گسترده با خانواده هاي مقتول و قاتل که گاه چندين سال طول مي کشد، زمينه گذشت اولياي دم را از خانواده مقتول فراهم مي کنند.
در هنگام برگزاري"خون صلح" (خون بس) صدها نفر از اهالي و بزرگان عشاير و طوايف روستاهاي و شهر های اطراف به همراه مسوولان محلي دعوت مي شوند تا مراسم ديرين خود را با شکوه خاصي برگزار کنند.

در این برنامه که امروز در باباحیدر برگزار شد، امام جمعه فارسان اظهارداشت: عفو و گذشت از آموزه‌هاي ديني ماست و هر جا که خداوند امر به قصاص کرده در کنارش فرموده است گذشت پسنديده‌ تر است.

‌حجت الاسلام حسین جمالی زاده تصريح کرد: شوراهاي حل اختلاف به منظور نهادينه کردن فرهنگ عفو و گذشت و احياي اين ارزش ديني که نسبت به گذشته کمرنگ شده بود، شکل گرفت که موفقيت‌هاي خوبي به دنبال داشته است.همچنين به دليل غناي فرهنگ ديني ميان مردم و احترام ويژه‌اي که براي بزرگ‌ترها به عنوان سرمايه گرانبهاي جامعه قائل هستند، پرونده‌هاي وارده به شوراها به صلح و صفا بين طرفين منجر شده است.
انتهای خبر/ح
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۱۶:۱۱

8 Jan 2020