۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۱۷۸۶۸
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی تهران:

ضرورت بومی‎سازی پژوهش‌های علمی/ بسیاری از تلاش‌های علمی جامعه ما عاید غرب می‎شود

عدم توجه به بومی‎سازی علوم سبب شده تا در پژوهش‌های دانشگاهی به مسائل و مشکلات مبتلابه کشور توجه چندانی نشود و بسیاری از این مقالات کاردبرد لازم را نداشته و گره‌ای ازمشکلات کشور باز نمی‎کند.
ضرورت بومی‎سازی پژوهش‌های علمی/ بسیاری از تلاش‌های علمی جامعه ما عاید غرب می‎شود
دکتر ناصر علیدوستی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار جهانبین‌نیوز با اشاره به سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: تحقق این سیاست‌ها در رابطه با تحول علوم انسانی و به طور کلی پیشرفت و تحول علمی در کشور یک ضرورت است.

وی افزود: مقام معظم رهبری از سال‌های گذشته همواره بر توجه به تولید علم در کشور تاکید داشتند اما این امر به نحو خوب و شایسته‌ای از سوی دانشگاهیان کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

علیدوستی با بیان اینکه ساختار دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی، غربی است، گفت: در بسیاری از شاخص‎های علوم انسانی به ساختار و شکلی عمل می‌کنیم که استاندارد آن متعلق به جهان اسلام نیست و حتی محتوای دروس نیز برگرفته از متون غربی است.

استادیار دانشگاه علوم قضایی تهران تصریح کرد: در بسیاری از رشته‌ها از جمله علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، فلسفه و علوم سیاسی بسیاری از محتوای دروس برگرفته از غرب است و همین عامل سبب می‎شود تا خروجی آن مورد نظر و مطابق با اهداف و برنامه‌های نظام اسلامی نباشد.

علیدوستی با بیان اینکه در ساختار دانشگاهی کشور، تولید علم اولویت ندارد، افزود: در حالی که پیشرفت و ارتقای اساتید دانشگاهی با استانداردهای غربی سنجیده می‎شود پس بی‎شک نتیجه کار مطلوب ایران اسلامی نیست.

وی بر ضرورت بهره‌گیری از دستاوردها و نتایج علمی اساتید و دانشجویان کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از تلاش‌های علمی جامعه ما عاید غرب می‎شود و ما نتوانسته‌ایم از تلاش ها و دستاوردهای علمی خود آنطور که باید بهره بگیریم.

علیدوستی، عدم توجه به بومی‎سازی مقالات و پژوهش های علمی را از ایرادات ساختار دانشگاهی کشور دانست و افزود: متاسفانه در تولیدات علمی خود به مسائل و مشکلات مبتلابه کشور توجه چندانی نمی‎شود و بسیاری از این مقالات کاردبرد لازم را نداشته و گره‌ای ازمشکلات کشور باز نمی‎کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دانشگاه تهران، پیگیری مبحث آمایش سرزمین را امری ضروری برای ارتقای علمی کشور دانست و تصریح کرد: با تکمیل سند آمایش سرزمینی هر رشته‌ای بر اساس نیازها و اقتضائات هر منطقه راه‌اندازی می‎شود و این در حالی است که به این مقوله نیز توجه لازم نشده و ما شاهد معطل ماندن تدوین این سند هستیم.

انتهای پیام/ خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۳۷:۱۱

14 Jan 2020