۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۲۴۵۱۸

اقتصاد مقاومتی از شعار تا عمل

چرا با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری و رفتن مردم به این سمت هنوز اقدامی از سوی مسئولین صورت نگرفته و اقتصاد مقاومتی چارچوب شعارگونه به خود گرفته است.
اقتصاد مقاومتی از شعار تا عمل
به گزارش جهانبین نیوز اقتصاد مقاومتی بحثی است که در مقابل اقتصاد عاریتی قرار گرفته است و با پرداختن به آن می‌توان وابستگی به بیگانگان را کم کرده و راه را برای خودکفایی کشور باز کرد ولی متاسفانه اقتصاد وابسته به بیگانگان بیشتر در کشور مطرح است سرعت حرکت به سمت آن بیشتر از اقتصاد مقاومتی است.

این موضوع بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته ولی هنوز از سوی مسئولین مورد توجه قرار نگرفته و اگر بحثی هم در این زمینه بوده تنها در حد حرف است و این در صورتی ست که تنها راه نجات کشور اقتصاد مقاومتی و بها دادن به آن است.

توجه به صنایع کوچک و بزرگ در استان‌ها، راه‌اندازی مجدد کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی نیمه‌فعال و غیرفعال، راه‌اندازی مشاغل خانگی و بها دادن به آن‌ها، خصوصی‌سازی و... راه‌های تقویت بنیادی این اقتصاد هستند.

اقتصاد مقاومتی نه اقتصاد ریاضتی

این در حالی است که باید به این نکته توجه داشته باشیم منظور از اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست و در این نوع اقتصاد تنها با اتکا به توان داخلی کشور تولید بالا برده می‌شود و چرخ صنعت راه می‌افتد و نباید با بحث‌های انحرافی و ربط دادن آن به اقتصاد ریاضتی این طرح بزرگ را به چالش کشاند.

مشکلات پیش‌روی اقتصاد مقاومتی

اما چرا با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری و رفتن مردم به این سمت هنوز اقدامی از سوی مسئولین صورت نگرفته و اقتصاد مقاومتی چارچوب شعارگونه به خود گرفته است.

گرفتن مجوز و تسهیلات در این زمینه هنوز با مشکلات زیادی روبه‌رو است و مردم برای دریافت آن‌ها باید دوندگی‌های زیادی کرده در نهایت از این امر خسته شده و به سراغ راه انداختن هر کاسبی دیگر باشند در حالی که با هموار کردن راه برای جوانان می‌توان از ظرفیت آن‌ها کمال بهره را برده و مشکلات در این زمینه کم گردد.

معضل دیگری که در این زمینه وجود دارد مشکلاتی است که بانک‌ها برای صاحبان صنایع پیش آورده‌اند وباعث ایجاد این ترس در دل افرادی که به دنبال فعالیت در این عرصه هستند شده و حرکت به این سمت را کم‌تر کرده‌اند و باید در این زمینه هم اقداماتی صورت بگیرد و مشکلات بانکی مردم هم کمی حل شوند.

در سال‌های اخیر بسیج در این راستا اقداماتی صورت داده است که نباید نادیده گرفته شود و از آن جمله میتوان به پرداخت تسهیلات به فعالان این عرصه اشاره کرد.

مسئولان در بحث اقتصاد مقاومتی تنها شعار داده‌اند

دکتر محمود بخشی‌نژاد مدرس دانشگاه، در گفت‌وگوی اختصاصی با جهانبین نیوز اظهار کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی می‌توان به جرات اعلام کرد ما تاکنون در کشور از شعار فراتر نرفته‌ایم و با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری مسئولان در این زمینه تنها شعار داده‌اند و کار عملی در این راستا صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه طبق اصل ۴۴ قانون اساسی نجات کشور تنها با رفتن به سوی اقتصاد مقاومتی است ادامه داد: یکی از بندهای این اصل خصوصی‌سازی است که ما در این زمینه هیچ اقدامی که چشم‌گیر باشد ندیده و به جرات می۲توان گفت حجم سرمایه‌گذاری‌های دولتی بیش از حجم واگذاری‌ها به بخش خصوصی است.

بخشی‌نژاد یکی دیگر از ارکان اقتصاد مقاومتی را رشد براساس توانمندی داخلی بیان و تاکید کرد: اگر به این رکن از اقتصاد مقاومتی توجه و آن را باور کنیم باید از توانمندی داخلی برای رشد اقتصادی استفاده کنیم نه اینکه به دنبال اقتصاد وابسته به بیگانگان بوده و کشور را وابسته به سایر کشورها کنیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در چهارمحال و بختیاری هم در این راستا اقدام مهم و موثری صورت نپذیرفته گفت: متاسفانه در این استان هم اقتصادی که متکی به عوامل داخلی باشد دیده نمی‌شود و باید برای رسیدن به آن‌چه مد نظر رهبر بوده و در واقع هدف رهبر برای عنوان آن است کار بسیاری صورت بگیرد.

مرضیه نظری زاده

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۵۴:۱۵

10 Jan 2020