۰
plusresetminus
وزارت صنایع و سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، با عدم حمایت جدی از کارخانه صبا فولاد زاگرس سفید دشت موجب شدکارخانه ای که بیشترین صادرات را در استانرا داشته، تعطیل و100نفر از کارگران در آستانه اخراج شدن قراربگیرند.
مسئولین،ناتوان از حل مشکلات کارخانه صبا فولاد زاگرس چهارمحال وبختیاری/ ۱۰۰کارگر در آستانه  اخراج شدن
به گزارش جهانبین نیوز،در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند.

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند:

«اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.»


نبود مواد اولیه مشکل اساسی کارخانه

علی زمانی مدیرعامل صبافولاد زاگرس سفیددشت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز ضمن اعلام تعطیلی یک شیفت از این کارخانه از ابتدای خردادماه سال جاری گفت: مشکلات این کارخانه از اوایل دی ماه سال گذشته به دلیل کمبود و عدم تامین مواد اولیه شروع شد.

وی با اشاره به ماده 37 قانون  رفع موانع تولید، تصریح کرد: متاسفانه نگاه به کارخانه های داخلی کمرنگ شده و همین امر باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه ها در کشور می شود.

زمانی با بیان اینکه دولت در مقابله با برخی از ادارات هیچ گونه قدرت اجرایی ندارد، افزود: ما مذاکرات زیادی با وزارتخانه و یا سازمان صنعت معدن تجارت استان داشتیم اما آن‌ها نتوانستند هیچ کمکی به ما داشته باشند، با مراجعه به وزارتخانه متوجه شدیم حتی نامه های ارسالی به از سوی ما به وزارتخانه جای مشخص و معلومی ندارد و همین امر موجب تعطیلی برخی از کارخانه ها شده است.

وضعیت فعلی کارخانه مطلوب نیست

مدیرعامل صبافولاد زاگرس سفیددشت وضعیت فعلی کارخانه را نامطلوب دانست و گفت: از اوایل خرداد مجبور به تعطیلی یک شیف و بیکار شدن 100 کارگر می شود و یک سوم کارخانه تعطیل شود، اما با این وجود کلیه حقوق و مزایای کارگران را پرداخت کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه مواد اولیه را از کارخانه فولاد خوزستان دریافت می کردیم امام در حال حاضر به دلیل آنکه مسئولان آن کارخانه بر این باور هستند که صادرات به خارج از کشور درآمد بهتری برای آن ها دارد ما از دریافت مواد اولیه محروم شدیم خاطرنشان کرد: چرا باید کارخانه ای که مستقل می تواند فعالیت کند، هیچگونه بدهی مالیاتی، بدهی به بانک، بدهی به کارگران و... ندارد حمایت نشده و تولید استان کم شده و به تبع آن آمار بیکاری در استان بالا رود؟

زمانی گفت: فعالیت کارخانه از سال 1392 بدون هیچ تسهیلات بانکی با سرمایه گذاری 100 میلیارد تومان و با اشتغال زایی مستقیم 270 نفر و غیرمستقیم 500 نفر شروع شد و در این مدت و بیشترین صادرات در استان را داشته اما در حال حاضر این میزان به دلیل عدم حمایت و عدم تامین مواد اولیه به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما امروز به جایی رسیدیم که سرمایه ما نابود شده، گفت: ما نمی خواهیم بدهکار کسی شویم بخاطر همین موضوع هم مجبور به تعطیلی یک شیفت شدیم و از مسئولین می‌‎خواهیم از کارخانه هایی که هیچ گونه بدهی ندارند حمایت جدی کنند.

مدیرعامل صبافولاد زاگرس سفیددشت با تاکید بر اینکه دولت مردان به صحبت های مقام معظم رهبری گوش داده اند، خاطرنشان کرد: اما اینها تنها به بخشی از صحبت ها اکتفا نموده‌اند و زمانی که ایشان مدام از اشتغال، اقتصاد مقاومتی و تولیدات داخلی صحبت می‌کنند چرا کسی از ما حمایت نمی کند!

به گزارش جهانبین نیوز، چهارمحال و بختیاری یکی از استان های محروم کشور که رتبه دوم بیکاری را دارد و مسئولین همیشه از بهبود این شرایط صحبت کرده و وعده و عید های بسیاری می دهند که می توانند با نگاه به کارخانه های موجود و کمک به ارتقاء آن ها این آمار را کاهش دهند.

اما مساله ای که مطرح است نگاه سطحی مسئولین استانی و عدم توجه آن ها به وضعیت موجود بوده که این عامل نه تنها آمار را کاهش نمی دهد بلکه روز به روز افزایش یافته و موجب دلسردی جوانان و کوچ آن ها به سایر استان ها می شود.

گزارش : فاطمه احمدی بنی

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۰۲:۰۰

15 Jan 2020