۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۷۲۲۸
به بهانۀ آغاز دهه کرامت و ميلاد حضرت معصومه(س)

چرا فاطمه معصومه را " کريمه اهل بيت " مي نامند؟

عشق و علاقه ايرانيان از زمان ورود اسلام به ايران مسبوق به سابقه مي باشد و ايرانيان پس از مدتي با تمسک به مکتب اهل بيت(ع)دين خود را تکميل نموده وتشيع مذهب رسمي کشور گرديد.
چرا فاطمه معصومه را " کريمه اهل بيت " مي نامند؟
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر، در تاريخ، عشق ايرانيان به اهل بيت(ع) آن قدر بي حد و حصر بوده است که علي رغم تبليغات بني اميه و بني عباس باز هم در سفر امام رضا(ع) به ايران مردم دوستدار اهل بيت(ع) فوج فوج براي زيارت حضرت در مسير حرکت ايشان حضور مي يافتند که اين حضور عاشقانه ملت ايران تا الان نيز بعد از ۱۴قرن استمرار پيدا کرده است و به جرأت مي توان گفت زائران و پناه جويان آن درگاه الهي هر روز بيشتر مي شوند.

با حضور امام رضا(ع)، خواهر ايشان حضرت معصومه(س) که زينب وار به برادر خود دلبستگي بي مانندي داشت و اين دلبستگي بي نظير، کريمه اهل بيت(ع) را روانه ايران نمود و شاخۀ طوباي ديگري از خاندان اهل بيت(ع) در ميان جمعيت دوستداران آل عبا و در گوشه ديگري از سرزمين ايران ببار آمد.

اما آنچه بايد براي مردم ايران به عنوان نعمت الهي و هديه الهي مد نظر قرار گيرد شخصيت و فضائل امام گونه کريمه اهل بيت (س)مي باشد.

اما به راستي چرا لقب کريمه اهل بيت(س)معصومه است؟در حالي که آن حضرت به نام مقدس فاطمه ناميده شد؟

در پاسخ بايد گفت آن حضرت، معصومه است چون داراي عصمت مي باشند و دلائل متعددي نيز براي اثبات عصمت حضرت معصومه(س)وجود دارد از جمله:

حديث امام رضا(ع)

بنابر روايت کتاب نواسخ التاريخ،لقب «معصومه»را امام رضا(ع)به خواهر خود اعطا نموده است.آن حضرت فرمود: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى.» «هركس معصومه را در قم زيارت كند،مانند كسى است كه مرا زيارت كرده است.»[۱]

واجب بودن بهشت براي زائر قبر آن حضرت

در عظمت زيارت حضرت معصومه(س) امام جواد(عليه السلام) فرمود: «من زار قبر عمتي بقم فله الجنه»[۲] هر كسي كه قبر عمه معصومه را در قم زيارت كند، بهشت براي اوست.»

شفاعت گستردۀ ايشان در روز قيامت

«شفاعت»، از مقام هاي مسلم حضرت فاطمه معصومه(سلام الله عليها) است. سخني كه امام صادق(عليه السلام) پيش از تولد حضرت فاطمه(سلام الله عليها) بر زبان آورده، بر درستي اين گفتار گواهي مي دهد. حضرت فرمود: «تدخل بشفاعتها شيعتي الجنة باجمعهم.»[۳] با شفاعت او، همه شيعيان ما وارد بهشت خواهند شد.

اين روايت، افزون بر اصل مقام شفاعت، بر فراگير بودن آن نيز اشاره دارد. بعد از رسول اكرم(صلي الله عليه وآله) - كه نخستين جايگاه شفاعت را دارد و قرآن از آن با عنوان مقام محمود ياد كرده است[۴] - بالاترين جايگاه از آن فاطمه زهرا(سلام الله عليها) و فاطمه معصومه(سلام الله عليها) است.
«فِاَنّ لَک عِندالله شأناً مِن الشأن»

عبارت مذکور که در زيارت حضرت معصومه(سلام الله عليها) آمده است،نشان دهندۀ عظمت معنوي اين بانوي بزرگوار مي باشد ضمنا بايد يادآور شد اين عبارت از امام رضا(ع)نقل شده،تعبيري است که با غير معصوم سازگار نيست.

تعبير «حرم اهل بيت»به شهر قم به سبب حضور آن بانوي مکرمه

امام صادق(ع)پيش از ولادت حضرت معصومه(س)و حتي پيش از ولادت امام موسي کاظم(ع)در مورد قم و معصومۀ مدفون در آن جا فرمودند:
ان للّه حرماً و هو مكه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدينة ألا وان لاميرالمؤمنين عليه السلام حرماً و هو الكوفه الا و انَّ قم الكوفة الضغيرة ألا ان للجنة ثمانيه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فيها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى عليهاالسلام و تدخل بشفاعتها شيعتى الجنة با جمعهم .[۵]
خداوند حرمى دارد كه مكه است پيامبر حرمى دارد و آن مدينه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از ۸ درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنيا مى رود كه اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مى شوند .

با ذکر اين حديث چند نکته مهم براي ما آشکار مي گردد:

۱-قم حرم ائمه (ع) است.

۲-بانوئي از فرزندان ائمه(ع)در قم رحلت مي کند.لذا تشريف فرمائي حضرت معصومه(ع)به قم و گستردن چادر عصمت بر اين سرزمين و گشودن در رحمت بر شيعيان آن جا يادآور ابلاغ رسالت رسول خدا(ص)در غدير خم،از برکات پنهان و آشکار حضور آن حضرت در ايران است.

۳-همۀ شيعيان به شفاعت حضرت معصومه(س)وارد بهشت مي شوند.

اين تعبير ظاهرا در مورد هيچ بانوي ديگري وارد نشده است و لذا مي توان گفت که آن حضرت نمايانگر جلال و جبروت حضرت صديقۀ طاهره فاطمه زهرا(س)است.

صدور زيارت نامه از معصوم

بايد اذعان نمود که پس از حضرت زهرا(س)در شأن هيچ بانوي ديگري از طرف معصومين زيارت نامه صادر نشده است.

غسل معصوم به دست معصوم

بايد اذعان نمود بعد از وفات حضرت معصومه(س)امام رضا(ع)و امام جواد(ع) در مراسم خاک سپاري آن حضرت تشريف فرما شدند و جنازۀ آن حضرت به دست مبارک دو امام معصوم غسل داده و به خاک سپرده شد.[۶]

آري معصومه معصومه است چون فضائل . صفات متعالي مذکور را دارا مي باشند،البته بايد گفت عصمت براي غير از چهارده معصوم مراتب مختلفي دارد و لذا بين عصمت امامان(ع)و عصمت اولياي الهي از جمله پيامبران و فرشتگان،تفاوت هائي وجود دارد و تعيين حد و مرز آن فقط از سوي چهارده معصوم(ع)و خداوند ممکن مي باشد؛اما با توجه به دلائل اندکي که از دلائل بسيار نقل گرديد،بايد گفت حضرت معصومه(س)درجات متعالي عصمت را دارا بوده اند.

در خاتمه بايد گفت،قم،حضرت معصومه(س)،امام رضا(ع)،به عنوان پناهگاه دوستداران آل محمد(ص)مطرح مي باشند و هم چنين هنگامي که محبان اهل بيت(ع)در حسرت مرقد شريف زهراي مرضيه(س)بي تابي مي کنند،ضريح و بارگاه حضرت معصومه(س)اين مهمان هفده روزه در قم که تجلي مزار پنهان حضرت زهرا(س)است و پاداش زيارتش بهشت،ميزبان خوبي در تسلي حسرت و حيراني است تا دست هاي اميدوار دوستدارانش رادر دهۀ کرامت عنايتي ماندگار ارزاني کند.باشد که توفيق زيارت به تکرارعنايت شود.

[۱] نواسخ التاريخ،ج۳،ص۶۸
[۲] كامل الزيارات، ص ۳۲۴
[۳] سفينة البحار، ج ۲، ص ۳۷۶، مجالس المؤمنين، ج۱، ص ۸۳
[۴] سوره اسراء، آيه ۷۹
[۵] بحارالانوار،ج۶۰ص۲۱۶
[۶] بحارالانوار،ج۲۷،ص۲۸۸

نويسنده:مهدي نجفي
انتهاي پيام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۵۸:۵۸

6 Feb 2020